InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Huizen huren: Zaken om op te letten

Huizen huren: Zaken om op te letten

Huizen huren: Zaken om op te letten Van plan om een huis te huren, maar weet je niet hoe je een huis moet beoordelen. Lees dan maar dit artikel. Bij de zoektocht naar het ideale huis hoort natuurlijk huizen bezoeken. Om geen fratsen tegen te komen moeten we een goede controle uitvoeren in het huis. Er zijn zaken die meteen opvallen als ze niet in orden zijn, maar er zijn ook zaken die niet opvallen bij een bezoekje aan een huis.

Zaken waar je moet op letten:

  1. Kijk na of de boiler of bulex in een goed verluchte plaats hangt en controleer of de buizen die vanonder zitten niet verkalkt zijn (zij kunnen groen of wit uitslaan)
  2. Kijk na of de badkamer goed verlucht is, of verlucht kan worden.
  3. Kijk na of er een gasaansluiting is (raar maar het kan gebeuren dat er geen aansluiting is).
  4. Neem alvast een kijkje in de keukenkast onder het aanrecht. Het kan namelijk gebeuren dat er in de lavabo bv een lek is. Zo kunnen de kasten ook nat worden en na een tijd verrotten.
  5. Kijk na of alle stopcontacten een aarding hebben en dat ze beschermd zijn.
  6. Kijk na of daken en dakgoten in orde zijn.
  7. Kijk uit voor een luchtafvoer voor de droogtrommel.
  8. Kijk na of er nergens tocht binnenkomt.

Het kan gebeuren dat een huis op het eerste zicht in orde lijkt, maar niets is minder waar (ik spreek van ondervinding). Als je een huis gaat bezoeken worden de gebreken weinig of nooit vermeld. Zorg er dan ook voor dat je geen plaatsbeschrijving tekent waar de gebreken niet instaan. Het zou anders kunnen gebeuren dat dit zich tegen jouw kan keren als jullie later het pand verlaten.

Bij huren hoort ook een contract. De meeste contracten zijn 3-6-9. Ze zijn opzegbaar 3 maanden voor de verjaardag van je contract. Doe je dit in een het eerste jaar dan verlies je 2 maanden huur van je waarborg. Doe je dit in het tweede jaar verlies je 1 maand huur. In het derde jaar verlies je niets uiteraard.

Een huurwaarborg bedraagt twee maanden huur. Vroeger was dit drie maanden maar sinds 1 februari dit jaar is dat veranderd. Bij de waarborg word meestal de eerste maand huur bijgevraagd. Naast de waarbord betaal je in een immokantoor ongeveer een halve maand huur bij voor de dossierkosten.

Alvast veel plezier met het zoeken van je ideale woning. Maak voor jezelf een lijstje met de dingen waar je zeker moet op letten bij een huisbezoek en wees niet bang om eens met de buren te praten alvoren het contract te tekenen.
© 2007 - 2019 Carolinestienne, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geen huis huren, maar kopenGeen huis huren, maar kopenIn de periode vanaf 2008 is gebleken dat het huren van een huis voordelen heeft. Op de lange termijn is het nog steeds v…
OV-fiets huren: kosten & tarievenTreinreizigers kunnen een OV-fiets huren op het station: een geelblauwe fiets om korte afstanden te overbruggen. De kost…
Een particulier vakantiehuis hurenEen particulier vakantiehuis hurenEr zijn diverse manieren waarop je vakantie kan vieren. Zo kan je bijvoorbeeld een keuze maken tussen verblijven in een…
Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Hoe werkt het puntensysteem bij een huurwoning?Wil je een huis huren? Wanneer je je inschrijft bij de woningstichting van jouw gemeente, is de kans groot dat je te mak…

Reageer op het artikel "Huizen huren: Zaken om op te letten"

Reactie

Thomas Sol, 09-03-2011 16:36 #1
In sommige wijken zijn er geen gasaansluitingen aanwezig. Mocht dit het geval zijn, kijk na of er een goed warmwatertoestel (elektrisch) aanwezig is. Zo niet, deze zijn te huur. Vraag de woonvereniging of makelaar om meer informatie over de huur van een dergelijk toestel.

Infoteur: Carolinestienne
Laatste update: 15-11-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Reacties: 1
Schrijf mee!