InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Moderne architectuur is soms veel moeilijker te verkopen

Moderne architectuur is soms veel moeilijker te verkopen

Moderne architectuur is soms veel moeilijker te verkopen Een huis bouwen onder moderne architectuur is in. Een top isolatie, de modernste bouwmaterialen, een unieke dakbedekking, zonnepanelen op het dak, dure, ingebouwde kozijnen en ook binnen in badkamer, keuken en toilet de nieuwste snufjes naar de laatste mode. Noem maar op. Bijna alles is mogelijk voor wie er genoeg geld heeft. Wie alleen wil bouwen met topproducten en het huis onder architectuur wil laten bouwen en inrichten, kan echter later een groot probleem hebben als het huis verkocht moet worden. Een dergelijk huis heeft immers vaak een specifieke stijl en valt dan ook niet bij iedereen in de smaak. Toch wil elke eigenaar er niet alleen de kosten van de bouw uithalen, maar er liefst ook nog wat op verdienen.

Een modern huis betekent niet voor iedereen hetzelfde

De smaak van de bouwheer is niet altijd de smaak van de koper. Over smaak valt niet te twisten. Dat weet iedereen. Wat de een prachtig vindt, is voor de ander niet te accepteren. Dat geldt ook voor de bouw van woningen. Een huis dat door een bekende architect ontworpen en met de duurste materialen gebouwd is, zal bij een eventuele verkoop ook het nodige moeten opbrengen.

Te moderne huizen van beton verkopen soms moeilijker

Daar is niets mis mee, behalve als de bouwheer en de architect beiden een zeer uitgesproken smaak hadden en dus een koper moeten vinden die dat aparte huis ook voor die prijs wil kopen. In tijden van recessie blijft een dergelijk huis vaak langer te koop staan dan een huis dat minder extreem gebouwd is. Dat is wel een aspect, waarover elke bouwheer even zou moeten nadenken.

Voorbeeld; een modern huis is soms van beton onder architectuur gebouwd

Een goed voorbeeld is het moderne huis van beton. Beton is een modern bouwmateriaal waar architecten graag een vierkant blok voor ontwerpen met zo hier en daar een uitbouw, of ze zetten twee geschakelde blokken ervan op elkaar. De ramen zijn vaak breed en smal.

Niet ieders smaak

Een dergelijk huis is inderdaad modern en zal niet goedkoop zijn, maar niet iedereen is er verzot op. De een vindt het er kaal uitzien, de ander vindt het afstotend, een derde vindt het huis er afwijzend uitzien terwijl de vierde vindt dat het huis een koude uitstraling heeft. Vind in dat geval maar eens een koper die helemaal idolaat is van beton en het huis voor de door de eigenaar gewenste prijs wil hebben.

Een te sterke uitdrukking naar de ene of de andere kant kunt u verzachten met een mooie tuin

Merkt u aan potentiële kopers dat uw huis een te sterke uitstraling van het een of ander heeft en moet het toch verkocht worden, probeer dan wat met de tuin te doen om de indruk aan te passen. Een mooie, goed onderhouden, romantische tuin maakt elk te strak huis aantrekkelijker, terwijl een te druk huis juist geholpen kan zijn met een strakke tuin in rustige groene en witte kleuren.

De kleur van het huis bepaalt mede de indruk en de prijs

De kleur van het huis kan invloed hebben op te strakke of te drukke contouren. Soms heeft een ouder huis al heel wat verbouwingen meegemaakt en is dat goed in de verschillende steensoorten te zien. Als dat storend overkomt, is het prima om het huis in een en dezelfde kleur te laten schilderen, zodat het er van buiten weer als een geheel uitziet. Soms kan een afwijkende kleur van de kozijnen het aanzicht ophalen, maar probeer wel altijd binnen de stijl van het huis kleuren te kiezen.

Ontwerp uw nieuwe huis naar uw eigen smaak, maar maak het niet te extreem

Bedenk, voordat u het huis ontwerpt of laat ontwerpen, goed wat u wilt. Zet uw wensen op papier en ga op zoek naar de bouwmaterialen waar u zin in hebt en die u kunt betalen. Houd daarbij in uw achterhoofd dat u graag in het huis wilt wonen. Het moet een “warm nest" worden voor u en uw gezin.

Maak er geen toonzaal van

Een “toonzaal” kan prachtig zijn om aan iedereen te laten zien, maar doet vaak kil aan. Als u echter thuis komt van uw werk wilt u zich er warm en thuis voelen. Het huis moet zich om u heen vouwen als een warme jas, die goed past. Een huis hoeft geen museum te zijn, waarin u mensen uitnodigt om het te laten bewonderen, maar moet een toevluchtsoord zijn voor uw gezin, familie en vrienden.

Een huis waar goed in geleefd is, heeft sfeer

Als u uw huis zo ontwerpt dat het met een prettige inrichting jarenlang een goed thuis biedt aan u en uw gezin, zal het ook op het gros van de latere kopers aangenaam overkomen. Een dergelijk huis kan ook in slechte tijden goed verkocht worden. Vooral huizen met schuine pannendaken komen vaak degelijk en “gezellig” over en zijn geliefd bij de meeste mensen.

Het nadeel van platte daken

Platte daken hebben daarnaast tevens meer onderhoud nodig dan schuine daken. Deze platte daken slijten sneller, omdat er in de loop van de tijd wel eens hier of daar regenwater op blijft staan en de invloed van de zon op natte daken sterker is dan op een schuin pannendak. Platte daken moeten meestal na tien tot twaalf jaar vernieuwd worden, terwijl een schuin pannendak vaak dertig jaar mee kan gaan. Ook daar kijken nieuwe kopers naar.

Een balkon geeft cachet aan een huis

Een balkon geeft vaak nog iets extra’s aan een huis, evenals een erker, een serre of een wintertuin. Misschien denkt u dat dit oude ontwerpen zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Er zijn genoeg moderne vormen van deze oudere ontwerpen, die prima in de tegenwoordige tijd passen en het wonen in uw huis nog aantrekkelijker maken.

Een huis met zonnepanelen kunt u gemakkelijker verkopen

Zonnepanelen zijn niet alleen in, ze zijn ook goed op de toekomst gericht. Een huis met zonnepanelen zal sneller verkocht worden met het oog op de steeds hogere energieprijzen in de toekomst. Ook een goede isolatie van dak, muren en vloeren kan gunstig uitwerken op eventuele kopers en de prijs die u voor uw huis kunt vragen.

Goed in de lak en de verf

Een huis wordt sneller verkocht als het goed in de lak en in de verf en latex zit. Veel mensen zoeken een huis dat klaar is om erin te trekken. De meeste mensen willen er hooguit een lik verf aan spenderen, maar meer ook niet. Veel stellen hebben allebei een baan en het zo al druk genoeg. Een apart, modern huis moet daar nog beter aan voldoen. Juist omdat het toch al vaak langer te koop staat.

Zelf bouwen of in opdracht geven

Zelf bouwen is een interessante klus voor wie zijn of haar eigen woonideeën wil uitvoeren. Het is echter wel verstandig om er van tevoren heel zorgvuldig over na te denken, zodat het uiteindelijke resultaat tot tevredenheid leidt. Aan het bouwen van een huis zitten veel verschillende werkzaamheden, waar nu eenmaal niet iedereen verstand van heeft. Een goede klusser zal er veel aan kunnen doen, maar moet er wel voor zorgen dat het veilig gebeurt.

De constructie moet veilig worden

Vooral waar het de stevigheid van de constructie en de aanleg van gas, licht en water betreft mogen er geen concessies gedaan worden. Zuinigheid is prima, maar de veiligheid heeft prioriteit. Let dus bij de bouw goed op de aanbevelingen van de constructeur. Ook een eventuele aannemer moet zich daaraan houden en mag niet zomaar andere materialen van een andere consistentie gebruiken.

Nog een goedkoop balkje

Soms heeft een aannemer van een voorgaand project "nog wel een balkje in huis" dat hij goedkoop aan u over kan doen, maar als dat niet volgens de berekening van de constructeur is, moet u dat niet toestaan. U loopt dan immers ook het risico dat de bouw plotseling door de gemeente stilgelegd wordt, als die erachter komt dat de constructie niet volgens de regels en ook niet volgens de berekeningen en de constructieve tekeningen van de constructeur is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin heeft een losse, informele uitstraling. In deze tuin staan de borders vol met bloeiende planten, groente…
Tuinbeelden en beeldentuinenTuinbeelden en beeldentuinenTuinbeelden geven een tuin een persoonlijk karakter en zorgen bovendien voor extra sfeer. Tuinbeelden zijn er van allerl…
Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Bij een huis met strakke lijnen past een moderne tuin. De lijnen van het huis en de tuin stralen eenheid en rust uit en…
Het aanleggen van een voortuinHet aanleggen van een voortuinDe voortuin is het visitekaartje van een woning waar vaak weinig aandacht aan wordt besteed. Maar een goed aangelegde vo…
Hoe haal ik de overwaarde uit mijn huis?Hoe haal ik de overwaarde uit mijn huis?U kunt de overwaarde uit uw huis halen door het huis te verkopen. Er zijn echter ook een aantal hypotheekconstructies di…

Reageer op het artikel "Moderne architectuur is soms veel moeilijker te verkopen"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 07-05-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!