InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Thonet introduceert design 'aankleed'fauteuil GRTZ

Thonet introduceert design 'aankleed'fauteuil GRTZ

Thonet introduceert design 'aankleed'fauteuil GRTZ Enkele jaren nadat de stoel GRTZ opviel als inzending voor de Thonet Mart Stam Prijs, is de stoel in productie genomen. Design-meubelmaker Thonet brengt de stoel op de markt onder haar enkele jaren jonge label Thonet EXP. GRTZ is een ontwerp van Marian Duijvestijn, een 'haute couture'stoel die de brug slaat tussen mode en meubel. Maar eigenlijk is het ook een ontwerp van de koper. Want van leuning en poten tot 'rokje', GRTZ kan gecustomized worden naar de wensen van de klant, én de 'mode'! Er zijn van die ontwerpen waar je meteen vrolijk van wordt, als journalist in de showroom of op de meubelbeurs. Zo'n ontwerp is de stoel GRTZ. Enkele jaren nadat deze stoel opviel als inzending voor de Thonet Mart Stam Prijs, is GRTZ nu in productie genomen en bereikbaar voor de gretige liefhebber van vernieuwend design. Meubelproducent Thonet brengt stoel GRTZ op de markt onder het label Thonet EXP. Daarmee is GRTZ het tweede product in de EXP-collectie, na de Vouw Wouw (VW01, waarmee de naam een fonetische verwijzing is naar de afkorting voor de legendarische Volkswagen Kever). GRTZ is een ontwerp van Marian Duijvestijn. Zij bedacht de GRTZ en werkte het model daarna uit in samenwerking met Thonet. En daarbij had ze heel eigen, originele ideeen.

Aankleed-stoel met 'sieraden'

“GRTZ is een vertaling van een klederdracht-kostuum naar een stoel”, zegt Duijvestijn. Dat wil zeggen dat je met de GRTZ een stoel in huis haalt die je naar je eigen smaak kunt aankleden. GRTZ heeft een ronde zitting van 60 cm doorsnee, is gestoffeerd met wolvilt en heeft vaste bevestigingspunten voor rugleuning en poten. Deze prachtig aangeklede stoel in klederdracht stijl heeft klassieke stoelpoten en een verguld rugframe. Ook daarmee is het tot in de puntjes aangekleed zijn een terugkerend thema. Want het gebruik van puur goud in de rugleuning verwijst naar de sieraden en accessoires die onze kledingstijl bij uitstek onderstrepen via het veelzeggende detail.

Wie is... Marian Duijvestijn?

Marian Duijvestijn studeerde af aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Niet als meubelmaker, maar als theatervormgever! Deze veelzijdige maker ontwerpt decors en kostuums voor theaterproducties, maar ze verrijkt ook de interieurmarkt, creert interieurs en ontwerpt producten. Meer zien van Marian? Kijk op www.dframes.nl.

Elk element (bijna) zelf ontworpen

Dankzij Duijvestijns inspanningen om verschillende soorten poten en rugvormen te ontwerpen, kun je de stoel tot op ongeevenaarde hoogte naar je eigen smaak samenstellen. Het is bijna alsof je zelf je stoel ontwerpt. De stof rondom de zitting van een stoel heet de zogenaamde 'rok'. Ook deze kun je zelf kiezen uit vele verwisselbare ‘rokken’. Een collectie rokken die eveneens door Marian Duijvestijn werd ontworpen, en nog altijd van nieuwe ontwerpen wordt voorzien.

GRTZ: wat en waar?

De GRTZ fauteuil is te koop via de Thonet dealers en via www.thonetexp.nl. De nieuwe collectie poten, rugvormen en rokken zal telkens getoond worden op www.thonetexp.nl.

Mode en meubel

Het idee dat Duijvestijn had bij het ontwerpen van de GRTZ fauteuil, is onder andere een brug te slaan tussen de vormgeving uit de mode, en meubeldesign. Net als de mode, is de aankleding van de stoel geschikt voor een eindeloos aantal varianten, zowel binnen de confectie als binnen de ‘Haute Couture’. De inspiratiebron van Marian Duijvestijn is en blijft de manier waarop bekende modeontwerpers hun collecties vormgeven en blijven vernieuwen. En dat betekent dat de basis van de GRTZ min of meer vast staat, maar je als gebruiker de uitstraling van de fauteuil steeds kunt veranderen... naar de nieuwste 'mode' ofwel de nieuwste toevoegingen aan stoelpootjes, rugvormen én rokken! Daarmee is de GRTZ misschien wel het eerste zitmeubel wereldwijd dat je uitnodigt om de website van Thonet EXP te beschouwen als de online showroom van een modeontwerper: een plek waar je steeds weer iets nieuws kunt zien en shoppen voor je GRTZ stoel.

Thonet EXP

EXP staat voor Experience, Experiment en Exposure. Experience, ofwel ruim 190 jaar ervaring in uiteenlopende productiemethoden en het werken met vele soorten materialen. Experiment staat voor Thonets voortdurende inspanningen om innovatieve producten het daglicht te laten zien - waarbij Thonet altijd open staat voor experimentele manieren van produceren. Exposure staat voor de schone taak om het werk van alle betrokken talentvolle ontwerpers in de schijnwerpers te zetten tegenover de hele wereld... Thonet EXP wil talentvolle ontwerpers de kans bieden om met een gerenommeerd merk als Thonet samen te werken en samen ontwerpen te ontwikkelen en te produceren. Deze aanpak levert een wisselwerking op. Want dit geeft Thonet ook de uitgelezen mogelijkheid met uiteenlopende ontwerpers in aanraking te komen en via hun inspiratie te werken met nieuwe materialen, experimentele productiemethoden en eigentijdse, bijzondere ontwerpen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht Thonet
  • Persbericht Thonet
  • Beeldmateriaal Thonet

Reageer op het artikel "Thonet introduceert design 'aankleed'fauteuil GRTZ"

Infoteur: Mariawrites
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!