InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe werkt het verpotten van planten?

Hoe werkt het verpotten van planten?

Hoe werkt het verpotten van planten? We doen het al vele jaren, maar gaat voor menigeen ook al vele jaren eigenlijk helemaal niet zo goed, het verpotten van planten. Dus alles weer eens op een eenvoudige manier de revue laten passeren, lijkt geen overbodige luxe.

Weg plant…

We hebben het allemaal wel eens meegemaakt. Je hebt een mooie plant op je terras staan, maar deze is eigenlijk een beetje te groot geworden voor de bestaande pot en dus koop je een mooie nieuwe pot en dan gaat het mis…

Binnen enkele dagen worden de bladeren slap of zelfs al geel en zie je dat je plant het loodje legt. Een enkele keer krijg je de plant weer opgelapt. Maar de meeste mensen weten feitelijk niet wat ze verkeerd gedaan hebben. Nieuwe aarde in de pot, plant uit de oude pot in de nieuwe pot en toch gaat de plant kapot.
Blijkbaar heb je iets verkeerd gedaan, anders had je die mooie plant nog wel in volle glorie op je terras staan. Hoe werkt het dan wel?

Hoe verpotten?

Op zich zijn veel planten redelijk veerkrachtig, maar dat verschilt van plant tot plant. Zoek desgewenst wat informatie over de te verpotten plant op internet. Maar om wat voor plant het ook gaat, ga er altijd zorgvuldig mee om.

Drainage

De drainage van de plant is erg belangrijk en ook een reden dat het nogal eens mis gaat. Je hoeft niet per se met binnen- en buitenpotten te werken, zolang je maar ruimte geeft voor opvang van het water zonder dat de wortelen kunnen rotten. Een veel gebuikte manier is een scherf van een potje omgekeerd op de bodem van de nieuwe pot te leggen. Maar je kunt ook onderin hydrocultuurkorrels leggen en daar bovenop de potgrond. Zeker bij heel grote potten is hydrocultuur op de bodem nog wel eens een oplossing die ook positief is voor het gewicht van de pot. Aarde is namelijk veel zwaarder dan de korrels.

Potgrond

Gebruik altijd goede potgrond en om enige zekerheid te hebben is potgrond met het RHP-keurmerk het beste. Het keurmerk wordt door een onafhankelijke Europese keuringscommissie ECAS gecontroleerd en geeft garanties op gebied van milieu, kwaliteit, inhoud en veiligheid.
Voor veel planten geldt dat ze hun wortels graag in speciale potgrond voor kuipplanten zetten. Vraag voor de zekerheid bij de speciaalzaak.

Plant in de pot

Als de onderste laag er goed in gelegd is (laat de laag voldoende diep zijn) kan de plant erin. Maar het is goed om eerst rondom de kluit wat wortels weg te snijden. Niet te radicaal, maar wel zodanig dat je de plant weer aan het werk moet zetten voor nieuwe wortels. Zet dan de plant in de pot en breng rondom de plant de overige potgrond aan. Druk tussendoor goed aan, zodat de plant stabiel met overal potgrond rondom de wortels, in de pot staat. Als de zijkanten goed opgevuld zijn, een bovenste laag (die zichtbaar is) erbij en de plant is klaar.
Een klein scheutje water, de plant weer op de vaste plaats terug en deze kan nu aan de slag gaan.

Wanneer verpotten?

Spreekt voor zich dat niet ieder jaargetijde geschikt is om planten te verpotten. Planten gaan namelijk in de wintermaanden in ruste en dus verstoor je het milieu als je dan met de plant aan de slag gaat. Eind februari begin maart is een prima tijd. De meteorologische lente begint dan en de planten gaan weer ‘leven’. Aangezien het verpotten hoe dan ook een ‘aanslag’ is, is het goed om dit te doen in een periode dat de plant sterk is en zich kan herstellen en verder kan groeien.

Tot slot

Al met al is het niet moeilijk om een plant goed te verpotten, als je maar zorgvuldig bent. Toch kan bijvoorbeeld een enorme berg water nog wel eens funest zijn. Verder dekken sommige mensen graag de bovenste laag aarde af met gekleurde korrels (die bijvoorbeeld bij de rest van de omgeving passen). Als deze niet speciaal hiervoor gemaakt zijn, dat moet er dan op staan, kan je ze beter niet gebruiken. Met water geven kan de stof deels of geheel oplossen en door de plant opgenomen worden via de wortels.
En als je al deze fouten niet gemaakt hebt en de plant legt na verloop van tijd toch het loodje, dan kan de plant gewoon aan het eind van zijn Latijn zijn. Ook planten hebben niet het eeuwig leven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Bemesten binnenplantenBemesten binnenplantenFebruari is de maand dat de planten in de woon- of slaapkamer weer aan de bak moeten en dan is dat dé periode om deze pl…
Albert Heijn moestuin verpottenAlbert Heijn moestuin verpottenAls je je moestuin hebt gezaaid in kweekpotjes, zoals bijvoorbeeld de moestuinpotjes die Albert Heijn in 2015 en 2016 he…
Haal de frisse lente in huisHaal de frisse lente in huisAan het einde van de winter is het logisch dat je uitkijkt naar de lente en de zomer. Maar omdat het buitenleven voor de…
Verzorging kamerplantenVerzorging kamerplantenDe kamerplanten, ook wel potplanten genoemd, zijn de planten die gedurende een kortere of langere periode in de woning g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe werkt het verpotten van planten?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 26-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!