InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Klepbanken: een verfraaiing voor uw woning

Klepbanken: een verfraaiing voor uw woning

Klepbanken zijn een hot item op het gebied van interieur en ontwerp. Vele woonwinkels hebben deze prachtige klepbanken in hun assortiment opgenomen. Hieronder een korte uitzetting over dit prachtige meubel, dat meer en meer het gezicht van de huis- en woonkamer bepaalt.

Klepbank: het principe

Een klepbank is een multifunctioneel meubel. Aan de ene kant biedt het een comfortabel zitcomfort. Anderzijds biedt het ook de mogelijkheid om er goederen in op te bergen. Het zitvlak is een klep die u omhoog kunt brengen, waardoor een zeer grote bergruimte ontstaat. De bank wordt daardoor niet alleen een zitplaats, maar ook een opbergplaats.

Verschillende soorten

De lengte van de klepbank verschilt per type. Echter, de meeste klepbanken hebben een aanzienlijke lengte en zijn minstens twee meter lang. Dit biedt over het algemeen aan minimaal vijf volwassenen een zitplaats. Ook de hoogte per klepbank verschilt aanzienlijk. Tegenwoordig zie je in de huiskamers ook regelmatig kinder klepbanken, wat ook de kinderkamer een enorme creativieve boost geeft. Wanneer u de klepbank een kleur wilt geven die meer bij uw interieur past, is dit ook geen probleem. Vaak zijn de banken eenvoudig over te schilderen, zonder dat het afbreuk doet aan de kwaliteit van de klepbank. Het is dan raadzaam om de klepbank maar één keer te verven. Dit om het brocante karakter van de klepbank te waarborgen.

Brocante klepbanken

De meeste klepbanken hebben een wat oudere look. Dit wordt ook wel brocante genoemd. De klepbanken zien er daardoor niet helemaal splinternieuw uit, maar vertonen hier en daar sporen van (lichte) beschadiging. Denk hierbij vooral aan kale plekken in combinatie met het ontbreken van verf op bepaalde stukken van de klepbank. Dit geeft vooral in landelijk ingerichte woningen een geweldig effect. Klepbanken staan in dit soort woningen ook garant voor een gezellige sfeer. Zowel in de keuken als in de woonkamer past de klepbank doorgaans uitstekend. De klepbank kun je vaak ook decoreren met een mooi kleed en kussens, wat extra cachet geeft aan de ruimte. Wanneer u een modern ingericht huis heeft, kunt u wellicht het beste kiezen voor een niet-brocante klepbank. Dit doet dan meer recht aan de inrichting van uw woning.

Klepbank kopen: waar te verkijgen?

Vele brocante winkels verkopen de klepbanken. Ook typische woonwinkels hebben klepbanken doorgaans in hun assortiment. Een nadeel bij de koop van een klepbank is het vervoer. Aangezien de meeste klepbanken minstens twee meter lang zijn, heeft u altijd een aanhanger of een grote bus nodig om de klepbank mee te vervoeren. Let dan goed op dat u de klepbank tijdens het vervoer goed vastzet. het zou per slot van rekening zonde zijn wanneer er beschadigingen aan de klepbank plaatsvinden. Vaak kunt u er ook voor kiezen om de klepbank bij u thuis te laten bezorgen. De kosten hiervan liggen ongeveer rond de 50 euro. De meeste transporteurs zijn kundig in het vervoeren van dergelijke meubelen. Bedenk ook van te voren hoeveel ruimte de klepbank maximaal in beslag neemt. Vaak komt het voor dat men een klepbank aanschaft, terwijl deze achteraf niet in de kamer blijkt te passen.
© 2012 - 2019 Franks, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.route53.nl

Reageer op het artikel "Klepbanken: een verfraaiing voor uw woning"

Infoteur: Franks
Laatste update: 18-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!