InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matras

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matras

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matras Zes zaken waar je rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een nieuwe matras. Wanneer je een showroom binnen loopt duizelt het je al snel van de soorten matrassen, traagschuim, koudschuim, polyether, latex, binnenvering. Waar moet je nu op letten zodat je de juiste keuze kunt maken.

Welke matras

Je koopt niet elke dag een nieuwe matras, weet waar je op moet letten voor je een keuze maakt uit al die soorten matrassen die er te koop zijn.

Een nieuwe matras kopen is iets wat je niet even tussen neus en lippen door moet doen. Een goede matras is over het algemeen duur en moet ongeveer een jaar of tien mee kunnen gaan. Het is dus geen overbodige luxe om je vooraf goed te oriënteren op deze aanschaf.

Soorten en uitvoeringen

Er zijn vele soorten en uitvoeringen matrassen te koop op dit moment. Zoals bijvoorbeeld de traagschuim matrassen, koudschuim matrassen, polyether matrassen, latex matrassen en tot slot nog de aloude binnenvering matrassen. Om hier een goede keuze uit te kunnen maken, moet je weten waar je naar op zoek bent en waar je op moet letten.

Zes zaken die je mee moet laten wegen bij de aankoop van een nieuwe matras:

  • Hard of zacht
  • Zij, rug of buik
  • Warm of koud
  • Dik of dun
  • Stil of draaien
  • Spiraal, lattenbodem of box spring

Hard of zacht

Vroeger werd er vooral vanuit de medische wereld geroepen dat een harde matras het beste voor je was en dat je van een zachte matras rugpijn, nekpijn en nog meer van dit soort ongemakken zou krijgen. Tegenwoordig weten we dat de hardheid van een matras geen factor is in het wel of niet goed zijn voor je slaaphouding. De keuze voor een harde of zachte matras hangt voornamelijk van jouw eigen voorkeur af. Wel moet een matras jou goed ondersteunen op die plekken waar jij het nodig hebt. Heb je last van je rug of van je nek of schouders, dan zijn dat plaatsen die extra aandacht moeten krijgen. Veel matrassen hebben specifieke zones die afgestemd zijn op rug, heupen, schouders en nek.

Slaaphouding, zij, rug of buik

Wat is jouw favoriete slaaphouding? Dat wil zeggen de houding die je aanneemt wanneer je gaat slapen. Niemand ligt de hele nacht in dezelfde houding, maar je favoriete houding speelt wel een rol bij de keuze voor een nieuwe matras. De vraag die hier beantwoord moet worden is op welke manier moet jouw lichaam ondersteund worden wanneer je in je favoriete slaaphouding ligt. Overigens is de keuze van je hoofdkussen hierbij ook van belang.

Warm of koud

Ben je een koukleum die het liefst in de tropen zou wonen of lig je al snel te puffen onder je dekbed? Sommige matrassen hebben een betere warmte regulatie dan anderen. Dat wil zeggen sommige matrassen raken de warmte sneller kwijt dan andere. Dat ligt met name aan de samenstelling van de lagen van waaruit de matras is opgebouwd. Laat je goed voorlichten over de opbouw van de matras en in welke mate de matras wel of niet warmte vasthoudt. Wanneer je weet dat je veel transpireert ís nachts is dat ook een factor om mee te nemen, want naast de warmte regulatie is ook de vochtregulatie van een matras iets waar je op moet letten.

Dik of dun

Hierbij gaat het niet om de dikte van de matras, maar over jouw lichaamsgewicht. Een zwaarder persoon heeft een steviger matras nodig dan een lichtgewicht. Wanneer jij en je bedpartner sterk in gewicht verschillen kan dit een overweging zijn om twee aparte matrassen te kopen.

Stil of draaien

Ben jij iemand die als een blok in slaap valt en in je slaap niet of nauwelijks draait? Of lig je steeds maar te woelen en te keren voor je in slaap valt en draai je je daarna ook nog eens vaak om. Op sommige matrassen kan het wat lastiger zijn om je om te keren. Dit geldt zeker voor sommige soorten traagschuim matrassen waar je een beetje in zakt. Veel mensen vinden dit een prettig gevoel, maar anderen hebben er juist weer een hekel aan.

Spiraal, lattenbodem of box spring

Een matras op een lattenbodem geeft een heel ander gevoel dan diezelfde matras op een sipraalbodem. Wanneer je niet een heel nieuw bed gaat kopen, maar alleen de matras wilt vervangen, moet je hier goed rekening mee houden. Niet alle matrassen zijn geschikt voor alle soorten bedbodems.

Hoe bevalt je nieuwe matras?

Dat weet je niet wanneer je er in een showroom op neerploft en even, ongemakkelijk, blijft liggen. Een proefslaap periode is de beste manier om er achter te komen of je de juiste matras hebt gekozen. Misschien kom je er dan achter dat je toch liever een traagschuim matras wilt dan een binnenvering. Het is heel fijn wanneer je dan de mogelijkheid hebt om de matras om te wisselen.
© 2011 - 2019 Cambria, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustHet kiezen van het juiste matras voor een goede nachtrustEen matras is een belangrijke factor voor de kwaliteit van je nachtrust. Het is daarom goed om te kijken of je wel op he…
Welke soorten matrassen zijn er - Een matras kiezenSlaapcomfort bestaat uit een goede bedbodem en een goed passend matras. Er zijn verschillende soorten matrassen te koop.…
Een nieuw matras: alle soorten en kenmerken op een rijEen nieuw matras: alle soorten en kenmerken op een rijIs uw matras toe aan vervanging? Even een nieuw matras kopen kan, maar verdiept u zich eerst even in de verschillende so…
Wat is nu een goed matras voor kinderen?Voor een kind, maar ook voor volwassenen is een goede nachtrust erg belangrijk. Een goede nachtrust zorgt ook voor een g…
Bedden merken - Welk merk bed kies je?Als je een bed wilt kopen kun je uit verschillende merken kiezen. Ieder merk heeft zijn voordelen en nadelen. Vergelijk…

Reageer op het artikel "Waar moet je op letten bij de aanschaf van een nieuwe matras"

Infoteur: Cambria
Gepubliceerd: 02-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!