InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?

De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?

De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen? Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen aan een goede balans in het huis. Niet elke kamerplant kan bijdragen aan een mooie sfeer. Welke planten en bloemen zijn aan te raden in de huiskamer? Welke kamerplanten horen bij welk interieur en waar moet je op letten? Je leest hier over kamerplanten, sierplanten en sfeerplanten voor in het huis.

Kamerplanten

Kamerplanten zorgen voor rust en maakt je huiskamer af. Mooie kamerplanten zijn soms moeilijk te vinden maar wordt doorgaans wel erg belangrijk gevonden. Je kijkt er immers wel elke dag naar en dat moet wel een mooi zicht zijn. Kamerplanten kunnen je geest helder maken. Kamerplanten werken namelijk bevorderlijk voor je geest en lichaam. Als je ziek bent kunnen planten, en natuur in het algemeen, het herstelproces versnellen.

Kamerplanten in de avond

Kamerplanten en bloemen werken net even anders dan we gewend zijn. ’s Avonds als iedereen gaat slapen verbruiken planten zuurstof. Dat is gek als je bedenkt dat we met z’n allen weten dat planten er juist voor zorgen dat we zuurstof hebben. Overdag produceert de plant zuurstof door middel van fotosynthese. De plant is dus erg belangrijk voor de mens om te overleven. Als de avond aanbreekt en het nacht wordt is het een ander verhaal. De kamerplant verbruikt dan juist zuurstof. Het is dus af te raden om kamerplanten in eenzelfde kamer te zetten waar jij slaapt. Het is zeker niet aan te raden om in een kamer te slapen waar slecht geventileerd wordt en kamerplanten zijn geplaatst. Houd hier dus rekening mee bij het inrichten van je huis en slaapkamer.

Welke kamerplanten aanschaffen

Welke kamerplanten je kunt aanschaffen hangt natuurlijk af van veel zaken. Allereerst moet je goed kijken naar je bestaande interieur. Wat wil je creëren met je kamerplanten? Als je sfeer en een rustiek gevoel wilt creëren moet je andere kamerplanten aanschaffen dan wanneer je een helder en strakke sfeer wilt genereren.

De olifantspoot Nolina (Nolina recurvata)

De Nolina recurvata wordt in gewoon Nederlands de olifantspoot genoemd. Als je goed kijkt naar de plant zie je natuurlijk waarom deze plant zo genoemd wordt. De stam van deze plant lijkt namelijk een beetje op de poot van een olifant. De stam van deze plant is een beetje verdikt. Deze verdikking is voor het opslaan van water. Ten tijde van grote droogte kan deze plant dus heel goed overleven. De bladeren van deze plant zijn groen en sprieterig.

Drakenbloedboom Dracaena

De drakenbloedboom wordt ook wel het drakenboompje genoemd. Het is een bijzondere kamerplant die in veel interieurs goed tot zijn recht komt. Deze kamerplant is erg exotisch en past vooral in een kleurrijk interieur. Omdat deze plant vrij exotisch is moet hij ook zo behandeld worden. Dit houdt in dat de plant het best gedijd bij temperaturen boven de 15 graden. De plant vooral niet laten uitdrogen en laten genieten van de zon.

De kamerplant Cyperus

Voor de zogenaamde schone en steriele interieurs komen we bij de cyperus. Deze kamerplant komt erg goed tot zijn recht in dat soort interieurs. De plant kenmerkt zich door zijn bijzondere, soort van paraplu achtige, bladeren. Ze zijn sprieterig en groen. De kamerplant cyperus straalt een soort oergevoel uit. Het is niet een plant die je verwacht in een droge omgeving, maar eerder in een vochtige plaats. Je zou deze plant bijvoorbeeld verwachten nabij de Nijl in Egypte. De plant is stoer en krachtig en zorgt voor de finishing touch.

De kamerplant Cyclaam

Voor een echte kleureninterieur is de cyclaam erg geschikt. De plant is speels en is vooral een hot item tijdens de wintermaanden. De plant kan veel verschillende kleuren aannemen en komt van nature vooral voor in Zuid-Europa. De cyclaam is een soort trende vetplantje en is voor veel mensen een zeer geschikte kamerplant.

Sanseveria – Vrouwentong

Was deze plant in de voorgaande jaren een beetje uit de picture geraakt, tegenwoordig is de sanseveria oftewel de vrouwentong weer helemaal hot. De plant doet het goed in vooral de moderne interieurs en is een lust voor het oog als deze goed geplaatst is. De sanseveria is een vetplant en moet dus ook zo behandeld worden. De Sanseveria is in vrijwel elke grote tuincentrum te koop en met een geschikte pot is de vrouwentong fantastisch om te zien.

Bromelia

Dit is een bijzondere kamerplant: de bromelia! Deze plant is net als de sanseveria weer helemaal in. De plant doet het goed in vrijwel elk huishouden en past in veel interieurs. De plant vraagt erg weinig verzorging en als ze eenmaal bloeien doen ze dat heel erg lang. De plant heeft wel een lekker zonnetje nodig maar moet niet in de volle glorie. De bromelia is een tropische plant dus moet niet naar buiten als er vorst heerst. De plant kan wel op het balkon vanaf de meimaand. Houd er rekening mee dat deze plant niet op de tocht moet staan. Een tropische plant vraagt om een tropische behandeling!

Air So Pure planten?

De lucht en de omgeving waar wij in leven is niet altijd even gezond. In de bossen en grote parken merk je gelijk dat je in een veel schonere omgeving loopt. Je merkt het aan de lucht die je inademt. Eenmaal thuis in de stad krijg je last van je ogen en merk je dat de lucht erg vies kan zijn. Om thuis je lucht toch lekker en fris te houden kun je luchtzuiveringsplanten plaatsen. Deze planten zorgen voor lekker veel zuurstof. Planten die zorgen voor een kwalitatief goede atmosfeer in je huiskamer zijn onder andere: krulvarens, lepelplanten, goudpalm en de klimop.

Luchtzuiverende planten

Deze planten zorgen dus voor een optimale kwaliteit van de lucht in je huiskamer. Vooral bij allergische reacties kunnen deze planten bijdragen aan je gezondheid van je luchtwegen. Als je veel last hebt van branderige rode ogen en last van je slijmvliezen kan dat komen door een slechte binnenklimaat. Deze planten kunnen je helpen om dat te verbeteren. De luchtzuiverende planten zijn: de lepelplant, de goudpalm, de klimop en krulvarens.
Gerelateerde artikelen
Luchtzuiverende planten voor schone lucht en gezondheidLuchtzuiverende planten voor schone lucht en gezondheidUw woonkamer opfleuren met kamerplanten is altijd leuk. Nog leuker wordt het als de kamerplant niet alleen decoratief is…
Verschillende kamerplantenEen kamerplant geeft altijd een beetje extra sfeer. Er zijn verschillende kamerplanten. De ene is bedoeld voor een korte…
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Recensie: ‘Kamerplanten encyclopedie’ door Nico VermeulenrecensieRecensie: ‘Kamerplanten encyclopedie’ door Nico VermeulenHeeft het nog zin om een naslagwerk over kamerplanten in huis te halen of kun je dergelijke informatie net zo goed van h…
Kamerplanten en hun verzorgingKamerplanten heb je in verschillende soorten en maten. Veel mensen hebben moeite om kamerplanten goed te verzorgen. Na m…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?"

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 02-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!