InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Op kamers: hoe in te richten

Op kamers: hoe in te richten

Op kamers: hoe in te richten Heb je eindelijk een leuk kamertje gevonden, dan wordt het tijd om te gaan nadenken over de inrichting. Dan zijn er een aantal dingen die meespelen zoals de afmetingen van de kamer, wat heb je allemaal nodig en hoe ga je dit inrichten?

De afmetingen van de kamer

De afmetingen van de kamer zijn bepalend voor hoe de kamer het best ingericht kan worden. Hier moet je al rekening mee gaan houden vanaf het moment dat je gaat zoeken. Als je alleen een eenpersoonsbed en een bureautje erin wilt hebben is een kamer van 9 m² al genoeg. Maar wil je er ook een redelijke kast in hebben en een tweepersoonsbed zit je al gauw aan de 12 m². Wil je er dan ook nog een gezellig zithoekje bij moet je minimaal 18 m² hebben. Ben je van huis uit ruimte gewent en heb je geen gemeenschappelijke ruimte is het verstandig om een kamer te kiezen vanaf de 16 m². Zo heb je genoeg ruimte voor jezelf en je hebt op deze manier ook meer manieren om je kamer naar eigen zinnen in te richten. De gouden tip voor het vinden van de juiste kamer is denk eerst na wat je nodig hebt en ga dan naar een kamer zoeken die aan jouw eisen voldoet. Let dan niet alleen op de oppervlakte maar ook op de vorm van de kamer. Met een L-vormige kamer kun je hele andere kanten op dan een rechthoekige. Als je een kamer hebt gevonden maak je een plattegrondje met afmetingen op schaal. Zo kun je op papier je kamer al helemaal inrichten, dat is makkelijker dan je spullen meerdere keren verschuiven.

Wat heb ik nodig

Voordat je de spulletjes gaat kopen en de kamer in gaat richten is het belangrijk om eerst te weten wat je precies nodig hebt. Als je gaat studeren is een bed, een bureau en een kast het minimale. Als er geen gemeenschappelijke ruimte is kan het fijn zijn om ook een eigen zithoekje te hebben. Ga daarnaast ook na of de kamer een nieuw kleurtje kan gebruiken, of er gordijntjes hangen en of er al een vloer in ligt. Door bijvoorbeeld 1 muur een donkere kleur te geven en de rest een matchende lichte kleur creëer je in het kleine kamertje meer ruimte, zorg daarnaast ook voor lichte meubels. De vloer zou dan weer wat donkerder mogen zijn, bijvoorbeeld een donkerkleurig laminaat of een matchende kleur tapijt. Voor het kostenplaatje is het ook verstandig om te kijken wat je al hebt en wat je bij je ouders thuis niet meer nodig hebt, dit kun je makkelijk meenemen.

Welke mogelijkheden heb ik

Heb je een kleine kamer van bijvoorbeeld 9 m² en je wilt toch een zitje, dan is het misschien verstandig om een slaapbank aan te schaffen. Dat is een bed dat je overdag om kan toveren in een bank. Ook zijn er bedden te krijgen met lades onderin, zo bespaar je op een goede manier de ruimte. Voor de boeken kunnen hangkasten een mooie uitkomst zijn. Deze kun je op gewenste hoogte aan de muur hangen, bijvoorbeeld boven je bed of boven je bureau. Heb je af en toe je vriend(in) te slapen, dan zijn er ook eenpersoonsbedden die je uit kan schuiven tot een tweepersoonsbed. Maar ook een twijfelaar kan dan een mooie oplossing zijn. Het is allemaal geheel aan jezelf, ga lekker neuzen in verschillende winkels en op internet. Nu kun je alles naar eigen smaak inrichten!
© 2011 - 2019 Cabelona, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Op kamers: hoe in te richten"

Infoteur: Cabelona
Gepubliceerd: 14-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!