InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Bamboe vloeren, een duurzaam alternatief

Bamboe vloeren, een duurzaam alternatief

Wilt u een verantwoorde vloer of een mooie vloer in uw huis? Waarom niet gewoon beide? Laat u verrassen door een bamboe vloer. Dit is een volwaardige vloer met verrassend uiterlijk die niet onderdoet voor gangbare hardhouten vloeren.

Bamboe, een duurzaam product

Een vloer van bamboe is een goed alternatief voor een houten vloer. Bamboe is een grassoort die na enkele jaren groeien "verhout" en dan gemaaid kan worden. Het groeien gaat snel, tot wel tientallen centimeters per dag. Na het maaien groeien er aan de wortels weer nieuwe loten. De omgeving hoeft er niet erg voor aangetast te worden en het is niet nodig om bestrijdingsmiddelen te gebruiken.

Omdat het in overvloed beschikbaar is, is bamboe goedkoper dan hardhout. Het oogsten van de bamboe en productie van de vloerdelen vindt voornamelijk in het Verre Oosten plaats. Gebeurt dit duurzaam? Moso, een fabrikant van bamboe vloeren, zegt op haar website op een verantwoorde wijze te produceren en zelfs met de panda's in het bamboebos rekening te houden.

Verwerking van bamboe tot vloer

Voor vloerdelen gebruikt men de reuzenbamboe, deze vindt men in (sub)tropische gebieden, zoals bijvoorbeeld China. Van de massieve buitenkant van de bamboestengel worden zeer rechte stroken gesneden, welke vervolgens op een stevige ondergrond worden gelijmd.

Kleuren en structuren van een bamboe vloer

Bamboe vloeren zijn verkrijgbaar in een beperkt aantal kleuren, voornamelijk:
  • naturel: wit / gelig
  • caramel
  • forest: (donker) bruinig

Meer keus is er in het aantal structuren van een bamboe vloer. Afhankelijk van het soort ruimte waar de vloer moet komen te liggen kan men met een bepaalde structuur een heel mooie optiek verkrijgen. De meest verkrijgbare structuren zijn:

  • plain-pressed: bamboe stroken zijn horizontaal naast elkaar gedrukt en verlijmd. Op deze manier blijf je de karakteristieke bamboeknopen zien
  • side pressed: de stroken zijn op hun kant geperst, waardoor er een fijnere lijnenstructuur te zien is
  • density: hierbij zijn de stroken samengedrukt en verlijmd, waardoor een vezelachtige structuur ontstaat. Het product krijgt een grotere hardheid, wat handig kan zijn voor plekken waar bijvoorbeeld veel gelopen wordt
  • flexibel: hierbij worden de strips op een soort gaas gelijmd en blijft het geheel flexibel, als een soort mat

Het leggen van een bamboe vloer

Voor een bamboe vloer gelegd kan worden moet men een aantal keuzen maken: hoe sterk moet de vloer zijn? Men kan kiezen uit dunnere, massieve stroken of bijvoorbeeld dikkere stroken bestaande uit meerdere lagen bamboe. Ook zijn er diverse soorten bamboe parket verkrijgbaar. Wat is de kwaliteit van de ondergrond? En kan de vloer 'zwevend' op de ondervloer worden gelegd of moet deze verlijmd worden? Loopt u voor voorlichting eens binnen bij een woonwinkel met bamboe vloeren in het assortiment.

Onderhoud van een bamboe vloer

Voor de meeste bamboe vloeren kunt u beter geen chemische schoonmaakmiddelen gebruiken. Vlekken kunnen verwijderd worden met een droge of licht vochtige doek. Meestal is de vloer geolied ter bescherming en dient men periodiek de vloer opnieuw te oliën.
© 2011 - 2019 Jeps, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voor- en nadelen van een bamboe vloerBamboe is een natuurlijk afdekmateriaal voor oppervlakken dat veel eigenschappen van een houten vloer heeft ook al wordt…
Kleding gemaakt van bamboeKleding gemaakt van bamboeBamboe is uitstekend geschikt om er textiel van te maken. Van het textiel wordt kleding gemaakt. Kleding gemaakt van bam…
Duurzame bouwmaterialen: BamboeEr zijn reeds verschillende artikels geschreven over het belang van een goede isolatie maar wat mensen lijken te vergete…
Kleding van bamboeKleding van bamboeEr zijn vele voordelen voor het dragen van kleding van bamboe. Het grootste voordeel is dat het veel beter voor het mili…
De geneeskracht van bamboeDe geneeskracht van bamboeJonge bamboescheuten worden gebruikt in de Chinese en Indiase keuken. Bamboe is inheems in China, Pakistan en India. Er…
Bronnen en referenties
  • http://www.moso-bamboe.nl/

Reageer op het artikel "Bamboe vloeren, een duurzaam alternatief"

Infoteur: Jeps
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!