InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Houtworm bestrijden, hoe doe je dat?

Houtworm bestrijden, hoe doe je dat?

Wat is de beste manier om houtworm te bestrijden en hoe pak je dit aan? Houtworm is een vervelend probleem waar veel mensen zich geen raad mee weten. Graag leg ik uit hoe je het beste houtworm kunt bestrijden. Het is niet altijd nodig om een bedrijf in te schakelen om de houtworm te bestrijden. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat je op een veilige manier houtworm bestrijdt.

De houtworm

Er zijn 3 soorten houtwormen, namelijk:
  • De gewone houtworm
  • De grote houtwormkever
  • De huisboktor

Houtworm

De houtworm is 3 tot 5 mm en is te herkennen aan zijn witte voelsprieten en strepen op zijn schild. De dekschilden van de houtwormkever zijn bruin. De larven van een houtwormkever zijn ongeveer 6mm lang en zijn geel van kleur.

Houtwormkever

De grote houtwormkever is ongeveer 8 mm groot en heeft een donkerbruin schild met rode voelsprieten. De larven van een grote houtwormkever zijn ongeveer 1 cm groot en geel van kleur.

Huisboktor

De huisboktor heeft een lengte tussen de 1 en 3 cm. De huisboktor is bruin en zwart van kleur. Kenmerkend is dat ze twee grote grijze vlekken op hun schild hebben zitten. De larven zijn ongeveer 3 cm groot.

Welke houtsoorten zijn vatbaar voor de houtworm?

Loofhout en naaldhout zijn erg vatbaar voor de houtworm. De larven van een grote houtwormkever boren zichzelf een weg door het hout zodra ze uit een ei komen. De boorgangen zijn ongeveer 0,55 mm groot.

Houtworm voorkomen

Zorg er altijd voor dat je het hout behandeld met bijvoorbeeld lak of beits. Behandeld hout is namelijk niet meer aantrekkelijk voor een houtworm. Zorg ook voor een lage luchtvochtigheid want een houtworm houdt van vocht. Hoe vochtiger het hout, hoe groter de kans is dat je last van houtworm krijgt.

Houtworm bestrijden

Heb je last van houtworm dan kan je zelf een aantal maatregelen treffen om er vanaf te komen. Zorg er wel voor dat het allemaal veilig gebeurt. Draag goede werkkleding en bescherm je handen. Het is zeker aan te raden om een masker te dragen wanneer je met chemische middelen aan de gang gaat. Lees altijd de handleiding op de verpakking en voer deze ook precies uit zoals staat aangegeven. Je kan bijvoorbeeld het middel houtwormdood bestellen om de houtworm te bestrijden. Met 50 liter kan je ongeveer 200 vierkante meter hout behandelen.

Hout injecteren

Aangetast hout dat voorzien is van een verflaagje moet altijd geïnjecteerd worden. Het injecteren gebeurt door middel van een gat boren en injectiepluggen plaatsen. Onder hoge druk wordt er vervolgens bestrijdingsvloeistof in het hout gespoten. Zie je het niet zitten om zelf de houtworm te bestrijden? Schakel dan een bedrijf in. Er zijn veel bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het bestrijden van de houtworm. Houd er wel rekening mee dat je een stuk goedkoper uit bent wanneer je zelf aan de slag gaat om de houtworm te bestrijden.

Hieronder volgen nog een aantal tips die ik je wil meegeven.
  • Draag altijd veilige werkkleding en zorg voor een gezichtsmasker en handschoenen. Op deze manier blijf je beschermd tegen de chemische stoffen die in het bestrijdingsmiddel zitten.
  • Zorg er altijd voor dat je het hout goed behandelt. De houtworm vindt het hout dan niet meer aantrekkelijk.
  • Twijfel je om zelf aan de slag te gaan? Laat het dan door een bedrijf doen. Zij weten precies waar ze mee bezig zijn.
© 2012 - 2017 Xavier73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Houtworm herkennen, bestrijden en voorkomenHoutworm herkennen, bestrijden en voorkomenHoutworm overleeft het beste op onbehandeld hout. Houtworm herkent u omdat er kleine gaatjes in hout van meubels of ande…
Houtworm bestrijden zonder chemische middelenHoutworm bestrijden zonder chemische middelenLelijke boorgaatjes van de houtworm zijn vooral in antieke meubelen een grote ergernis. Maar wat kunt u doen om de ongew…
Wat kan je doen tegen houtworm?Hout is erg decoratief en duurzaam. Maar het is ook een leefplaats voor tal van organismen. Houtworm is een ongedierte d…
Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?Huisboktor bestrijden, hoe doe je dat?De boktor of huisboktor kan een ware plaag zijn en voor grote vernielingen aan huizen zorgen. Het is daarom van groot be…
Houtworm Houtrot & HoutzwamHoutworm Houtrot & HoutzwamVan houtschade, aantasting van hout door houtworm, houtboktor, houtrot of houtzwam, kan bij bomen sprake zijn (bv. Anne…

Reageer op het artikel "Houtworm bestrijden, hoe doe je dat?"

Reacties

Jolanda, 01-09-2017 11:36 #2
Ik heb eens gehoord dat je houten spullen waar houtworm inzit ook een tijd in de vriezer kan leggen om het te bestrijden. Klopt dat?

Neil; Blok, 24-04-2016 06:29 #1
Triplex boven bekleding in keuken kastmeubel waarboven op een graniten werktop aangetast door houtworm. Geconstateerd na het vinden van korreltjes afstoting materiaal. Actie ondernomen: Kast ruimten ontruimd en per 1/4 M3 een voor 3/4met baking soda gevulde jampot. Op de formica beklede bodem geplaatst. Een aantal uit de tuin verzamelde insecten, mieren torretjes en een paar motten inside a cotton bal bij geplaatst. Voor het vallen van de nacht m.b.v een schenk fles 50% verdund zoutzuur langzaam bij de soda gevoerd. Kast deur gesloten. Resultaat na 15 uur verhoogde uit en afstoot (paniek?) proef fauna dood. Planning herhaal na 2 weken.

Infoteur: Xavier73
Gepubliceerd: 03-10-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!