InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Woninginrichting: LED-verlichting schadelijk voor onze ogen?

Woninginrichting: LED-verlichting schadelijk voor onze ogen?

Woninginrichting: LED-verlichting schadelijk voor onze ogen? Bij de inrichting van onze woning neemt de verlichting een belangrijke plaats in. Oordeelkundige gekozen en geplaatste lichtbronnen, zorgen voor sfeer en gezelligheid. Interieurverlichting kende de laatste jaren een opmerkelijke evolutie. Steeds meer landgenoten kiezen voor Light Emitting Diode (led), een realiteit waar men niet meer omheen kan. Maar wegen de voordelen van LED-verlichting wel op tegen de nadelen? Welk effect heeft LED- verlichting op ons zicht en op de gezondheid van onze ogen?

Wat is led-verlichting

Led- verlichting geraakte bij ons vooral de laatste jaren écht ingeburgerd. Toch dateert de uitvinding van deze led-verlichting al van 1927. Het was de Russische wetenschapper Oleg Losev die toen tot de ontdekking kwam dat diodes ook licht uitstraalden
wanneer er stroom werd doorgestuurd. Toch duurde het nog tot het begin van de jaren zestig, vooraleer de eerste led- lamp werd ontwikkeld. Zo een lamp is uiteindelijk opgebouwd uit verschillende Light Emitting Diodes (led). De lichtsterkte ervan is afhankelijk van de soort led's, van de kleur en van de gebruikte stralingshoek. Oorspronkelijk ging het ook bij led- verlichting om doodgewoon, wit licht. Om dit felle witte licht enigsziins te milderen, werd gebruik gemaakt van fosfor, die het led- licht zowel warmer als aangenamer maakte.

Led- technologie in volle ontwikkeling

Ondanks het sterk stijgend gebruik van led- verlichting bij onze interieurinrichting, wordt deze manier van verlichte toch nog vooral gebruikt bij grote bouwprojecten. Volgens verlichtingsdeskundigen wordt de led- technologie voor het gebruik in privé- woningen nog in volle ontgwikkeling.

Uitwisselbaarheid voor grotere duurzaamheid

Volgens de verlichtingsindustrie is het ontbreken van een standaardnorm momenteel het belangrijkste nadeel van de led- verlichting. Dat veroorzaakt problemen bij de uitwisselbaarheid van de verschillende led- verlichtingsbronnen. Als we met een defecte led- lamp worden geconfronteerd, kunnen we nu niet zomaar onmiddellijk een nieuwe led- lamp plaatsen, zoals dat met andere lichtbronnen wél het geval is. Dat is zeker niet handig en milieubewust. Momenteel wordt gewerkt aan het opstellen van standaardnormen, zodat uiteindelijk de lampen van verschillende producenten wél onderling uitwisselbaar zullen worden. Een belangrijke stap voorwaarts, want daardoor zullen de verschillende toestellen op led- verlichting ook heel wat duurzamer worden.

Prijskaartje voor velen een struikelblok

Een ander belangrijk nadeel en voor velen nog steeds een belangrijke struikelblok voor het kiezen van led- verlichting, is ongetwijfeld het prijskaartje. De prijs van led- verlichting zal pas dalen, wanneer de normen voor uitwisselbaarheid vastliggen. Daardoor zal het gebruik van led- verlichting in onze woningen nog sterker zal groeien.

Brede waaier aan mogelijkheden

Led- verlichting kent een groeiende belangstelling vanwege zijn brede waaier aan gebruiksmogelijkheden. Led- verlichting maakt het immers mogelijk verschillende soorten licht uit hetzelfde toestel te toveren. Er kan naar hartelust met kleuren en kleurschakeringen worden gespeeld. Led- verlichting biedt ons de mogelijkheid om het soort licht en de lichtsterkte naar onze voorkeur te wijzigen van bijvoorbeeld wit, koel licht tot het warmere halogeenverlichting. Dezelfde lamp kan op die manier voor verschillende doeleinden gebruikt worden, gaande van bureaulamp tot sfeerlicht.

Nog budget- én milieuvriendelijker

Led- verlichting gebruikt minder energie dan de klassieke verlichtingsmethoden. Volgens verlichtingsdeskundigen is het verschil in gebruik nochtans lang niet zo spectaculair dan dikwijls wordt voorgesteld. Niet zo verwonderlijk, want deze led- verlichting is momenteel nog in volle ontwikkeling. Met de recente aanpassingen, zal het gebruik ervan de komende jaren beslist stukken milieu- en budgetvriendelijker worden.

Design armaturen erg belangrijk

Het design van de lichtarmaturen voor led- verlichting, is van erg groot belang. Inderdaad, led's ontwikkelen zo'n warmte dat ze, zonder efficiënte koeling, zelfs zichzelf kunnen opbranden. Daardoor wordt niet alleen de levensduur van onze huidige led's erg beperkt. Ook de lichtkwaliteit wordt er nadelig door beïnvloed. Het design van de armaturen heeft dus nog een lange weg af te leggen. Ontwerpers moeten ervoor zorgen dat de vormgeving van de huidige armaturen zodanig wordt aangepast, dat ze voor de noodzakelijke afkoeling van de led's kunnen zorgen. Daardoor evolueren deze armaturen naar alsmaar kleiner, dunner én eleganter.

Led's kunnen netvlies ogen beschadigen

Iedere medaille heeft een keerzijde, en dat is ook hier niet anders. Recente wetenschappelijke studies, brachten aan het licht dat het gebruik van led- verlichting belangrijke nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van onze ogen en voor de kwaliteit van ons zicht. Dat is het gevolg van het feit dat led's tot maar liefst duizend maal helderder licht verspreiden dan om het even welke andere lichtbron. Dit veroorzaakt in vele gevallen oververmoeide ogen. Door hun erg fel licht kunnen led's zelfs het netvlies van onze ogen beschadigen. Deze straling veroorzaakt immers heel wat opeenvolgende chemische reacties, die ernstige oogschade kunnen veroorzaken. Netvliesschade veroorzaakt door led' s is definitief, en kan dus niet meer hersteld worden. Schade aan het netvlies is vooral ernstig wanneer het zich in het midden van ons gezichtsveld voordoet. Daar bevindt zich de gele vlek van ons oog, die op zijn beurt verantwoordelijk is voor de scherpteregeling van ons oog.
Gerelateerde artikelen
Verlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting voor bedrijf en kantoorVerlichting is bij bedrijfspanden vaak een sluitpost. En dat is jammer want mooie en functionele verlichting kan enorm b…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
Wonen in een studentenflatVeel studenten wonen in huisvesting die speciaal voor studenten is gebouwd: een studentenflat. Studentenflats zijn voora…
Hoe maak je een mooie deurkrans?Hoe maak je een mooie deurkrans?Zorg voor sfeer in de donkere wintermaanden en maak een mooie krans voor op de deur. Een herfstkrans krijgt kleur met vr…
Wat kost kerstverlichting aan stroom?Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstver…

Reageer op het artikel "Woninginrichting: LED-verlichting schadelijk voor onze ogen?"

Reacties

Pva, 23-10-2017 11:14 #6
Sinds vorige week heb ik erg vermoeide ogen. In eerste instantie dacht ik dat ik onvoldoende geslapen had en slechte nachtrust wegens andere klachten. Maar sinds deze klachten verholpen zijn en ik weer voldoende geslapen heb met voldoende nachtrust beginnen de klachten van mijn ogen juist erger te worden.

Sinds vorige week heb ik iedere dag continu hoofdpijn boven mijn ogen in mijn voorhoofd. Een drukkend gevoel boven mijn ogen. Mijn ogen voelen droog en prikkelig aan. En aan het eind van de dag zijn mijn ogen zo vermoeid dat ze enorm branden. Normaal gesproken als ik zulke brandende / prikkende ogen heb ben ik inderdaad moe en als ik mijn ogen sluit geeft dit direct verlichting. Dat is nu niet het geval, als ik mijn ogen sluit wordt het niet minder en duurt het dus ook langer voordat ik in slaap val. Ondanks goed geslapen doen mijn ogen met opstaan zeer. Klachten zijn minder dan aan het eind van de dag, maar toch is de hoofdpijn aanwezig en de prikkende ogen. Soms ben ik fysiek nog niet moe aan het eind van de dag, maar zijn mijn ogen echt helemaal op en branden ze enorm, alsof ik heel moe ben.

Nu is laatst bij ons op kantoor alle verlichting vervangen door LED-verlichting. Dit is nu zo'n 2 weken geleden gebeurd. Mijn vraag is of deze klachten kunnen komen doordat er nu LED-verlichting is toegepast?
Toen de verlichting werd aangesloten was duidelijk verschil te zien, een stuk feller en meer licht komt er vanaf. Het aantal armaturen is niet verminderd ondanks dat de LED armaturen veel meer licht geven dan de vorige armaturen.

Jeanne Martens, 16-09-2017 08:13 #5
Hoe kan ik mijn ogen beschermen tegen blauw LED verlichting? Mijn werk gebeurt onder LED verlichting en mijn ogen voelen branderig, rood, moe, vervelend en dat duurt thuis en de dag erna voort.

Mvg. J. Martens

A. F. van Woudenberg, 17-03-2014 16:35 #4
LED licht kan wel degelijk zeer schadelijk zijn voor de ogen, zoals ik zelf helaas heb ervaren.
Enige tijd geleden had ik iets in mijn oog, wat erg pijnlijk was. Mijn vrouw stelde voor om even te kijken of ze wat kon zien, en pakte een klein zaklampje erbij. De oorzaak heeft ze niet gevonden, maar hierna bleek ik een storende zwarte vlek in mijn rechteroog te hebben gekregen, die meedanst met elke oogbeweging. Het zaklampje bleek een LED lampje en de zwarte vlek is niet meer weggegaan. Bij een onderzoek door een oogarts, constateerde hij dat ik mijn oog al een keer had laten 'laseren', wat echter niet het geval was.

Musick Yolande, 14-03-2014 21:43 #3
Geachte
De laatste week kwam ik in enige zalen en kantoren. De verlichting was er sterk. Een te sterke en lange last bracht, brengt het aan mijn ogen. Is er geen uitzicht en een oplossing te zoeken en vinden.

YM

Carel Scharten, Rotterdam, 14-01-2014 08:56 #2
Ik heb sinds ongeveer een jaar led-verlichting pal tegen het plafond, boven mijn tafel in de huiskamer. De tafel is wit. Sinds kort vind ik het teveel licht, eerder niet. Maar al langer zijn mijn ogen 's morgens zo droog. Kort geleden liet ik wat 'vrije pasfotootjes' maken. Daarop is mijn oogwit in zijn geheel zichtbaar roze. Ik gebruik al ruim dertig jaar geen alcohol meer. Ik ben gewend mijn ogen 's morgens en later op de dag ook nog wel eens te moeten schoonmaken met plukjes watten onder de koude kraan, tegen vuiligheid die erin zit. Daar worden mijn ogen niet helder door. Ik moet nu ook vaak knipperen om een helder beeld te hebben. De verlichting is van Gamma, een armatuur met 3 lampjes, die volgens de monteur samen evenveel licht opleveren als twee lampen van 60 Watt oude stijl. Zal ik een verwijzing naar de oogarts vragen?
Alvast dank voor je commentaar.
Ik schrijf dit op, omdat ik er vlak voor het wakker worden vanochtend, over droomde, over die droge ogen en het roze oogwit en dat het nooit meer overgaat. Na het ontbijt is deze site de eerste die ik opzoek en aanklik, en zowaar… helaas?

Lennard, 24-02-2013 20:50 #1
Is het schadelijk voor de ogen, als je per ongeluk led-licht van een kleine zaklantaarn voor ongeveer 1 seconde in je oog krijgt? Dit licht was licht-blauw. Het betreft hier een sportzaklampje met ingebouwd fluitje. Voor de duidelijkheid: ik ben een volwassen man. Reactie infoteur, 25-02-2013
Dag Lennard,

Maak je geen zorgen, dat is voor een volwassene geen enkel probleem. Bedankt voor het bezoeken van mijn website. Hoop je voortaan bij een van mijn vele regelmatige bezoekers te mogen rekenen!

Groetjes,

Frantan

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 28-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Reacties: 6
Schrijf mee!