InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Wonen: hout in huis

Wonen: hout in huis

Hout is warm en uitermate geschikt om in de woning te verwerken. Kennen we de houten meubelen en keukenkastjes, maar er zijn meer mogelijkheden hout in de woning te brengen, ook als je moderne materialen zoals roestvrijstaal in huis gebruikt. Enkele mogelijkheden.

Accessoires van hout

Je ziet steeds meer houten accessoires voor in huis. Dit is mooi te combineren bij bijvoorbeeld natuurstenen vloeren, roomwitte of grijze zithoeken en roestvrijstalen eethoeken.

Ga bij dit soort accessoires zo veel mogelijk uit van de natuurlijke kleuren van het hout e/o onbewerkte materialen.
  • Zo doet de grote koloniale dekenkist het prima als tafel/kast langs de muur met een grote chique kandelaar erop. Maar de dekenkist kan ook prima dienst doen als salontafel. Naast dit alles is de dekenkist ook een aardige extra opslagruimte.
  • Uit Afrika zijn er talloze houten maskers te koop. Enkele kleine modellen bij elkaar of een grote op een mooie witte wand. Denk hierbij ook aan de avond door er een mooie spot op te laten schijnen.
  • Bij een grote boekenkast opgetrokken uit kunststof (of in ieder geval de leggers), vervang een of twee leggers door een grote plank blank hout. Laat deze iets meer naar voren komen (recht of met een boog). De boeken kunnen erop blijven staan en er is ruimte voor bijvoorbeeld enkele snuisterijen.
  • Siervazen van hout die bewerkt zijn kennen vaak de mooiste motieven. Dit soort vazen is meestal hoog (minimaal 50 centimeter) en smal en kunnen zonder inhoud of met bijvoorbeeld gedroogde spaande palmen erg fraai staan.
  • Bijzettafeltjes (verschillende hoogtes of juist allemaal dezelfde hoogte) van een stuk bewerkte boomstronk.
  • In de zomer zijn hordeuren handig, maar er kan ook met kralen gewerkt worden om de vliegen en muggen buiten te houden. Van kunststof met of zonder motief of de houten (kraalachtige) exemplaren. In blank en donker hout te koop. Duurzaam materiaal.
  • Een roestvrijstalen of glazen tafel? Denk dan aan placemats van blank riet met of zonder patroon of een permanent rieten rol tafelkleed. Ook met of zonder motief.
  • Een grote spiegel met een robuust houten lijst (blank of donker hout) er omheen.

Gelakt hout

Houd je meer van gelakt hout, dan zijn er natuurlijk altijd de Japanse en Chinese invloeden, vaak in rood of zwart gelakt hout. Lampen met een gelakt houten vaas, prachtige kamerschermen of grote hout met doek bewerkte waaiers voor aan de muur. De kleine kastjes voor tegen de muur doen het bijvoorbeeld prima in een hal met een spiegel er boven. Het zijn ondiepe kastjes die met een spiegel een fraai geheel voor de hal vormen. Dit soort artikelen zijn m.n. in de speciaalzaken te vinden. De meeste van deze speciaalzaken zijn in het centrum van de grote steden te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Chinese invloeden in ons interieurChinese invloeden in ons interieurEen interieur samenstellen uit meubelen die je smaak vertegenwoordigen is niet per definitie aan een stijl gekoppeld. Ba…
Bouwen met houtBouwen met houtHet kan erg voordelig zijn om te bouwen met hout. Er is een hernieuwde aandacht voor en steeds meer mensen laten hun won…
Allerlei wetenswaardigheden over houtAllerlei wetenswaardigheden over houtHout is een natuurproduct en multifunctioneel. Maar wat weten we eigenlijk over hout van de naald- en loofbomen, waar ko…
Beleggen in houtBeleggen in houtEr is een toenemende vraag onder beleggers naar het beleggen in hout. Dit kan namelijk een zeer winstgevende manier van…
Houtworm herkennen, bestrijden en voorkomenHoutworm herkennen, bestrijden en voorkomenHoutworm overleeft het beste op onbehandeld hout. Houtworm herkent u omdat er kleine gaatjes in hout van meubels of ande…

Reageer op het artikel "Wonen: hout in huis"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 13-03-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Special: Woning
Schrijf mee!