InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroom

Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroom

Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroom In dit artikel worden alle vijf soorten groene energie besproken die op dit moment beschikbaar zijn. Dat zijn wind energie, waterkracht, zonne energie, biomassa en aardwarmte. Daarnaast zijn er ook de zogenaamde CO2 neutrale energiebronnen zoals Nucleaire energie maar die reken ik in dit artikel niet tot de groene energie omdat ze vooralsnog wel leiden tot de productie van moeilijk afbreekbare afvalstoffen.

Vijf soorten groene energie

Op dit moment zijn er vijf soorten groene energie die benut worden: Wind energie, waterkracht, zonne energie, biomassa en aardwarmte. De ontwikkelingen op het gebied van groene energie gaan zeer snel en het is mogelijk dat er in de nabije toekomst soorten groene energie bijkomen. Het is

Wind energie

De wind kan gebruikt worden om windturbines aan te drijven. Moderne windturbines die op dit moment het meest gebouwd worden leveren per stuk ongeveer 1.5-3 MW aan energie. Wanneer de windsnelheid toeneemt stijgt de productie van de windturbine zeer snel. De windturbines zijn dan ook met name geschikt voor gebieden met veel harde wind. Bij voorkeur worden ze geplaatst waar de wind ook redelijk constant is. Dat zorgt ook voor een meer constante productie van stroom.

Energie uit waterkracht centrales

Bewegend water bevat heel veel energie. Deze energie kan met menselijke technieken benut worden om stroom op te wekken. Dit kan bijvoorbeeld door waterkrachtcentrales bij stuwmeren te bouwen, in de stroom van een rivier of zelfs voor de kust. De kinetische energie van het water wordt dan door de turbines omgezet in elektriciteit.

Zonne energie

Zonne energie kan op een actieve of passieve manier benut worden. Zonnepanelen werken actief om de hitte van de zon om te zetten in bruikbare energie en doen dit door middel van cellen die speciaal ontwikkeld zijn om zonne energie te kunnen opslaan. Een passieve techniek om zonne energie aan te wenden is door gebouwen op een manier te ontwerpen dat de warmte van de zon optimaal benut wordt.

Biomassa

Biomassa is plantaardig materiaal dat gerekend wordt tot de groene energie omdat de energie die uit de plantenresten wordt gehaald van de zon afkomstig is. De planten hebben door middel van fotosynthese de energie van de zon omgezet in biomassa. Worden de planten verbrand dan komt deze energie weer vrij. Biomassa is eigenlijk een soort plantaardige batterij. Zolang er niet meer biomassa wordt verbrand dan er oook wordt gebruikt is dit een vorm van groene energie die nooit opraakt.

Aardwarmte

De kern van de aarde zit vol met energie en deze warmte kan veel efficiënter worden aangewend dan tot nu toe gebeurt. De hitte uit de kern kan direct gebruikt worden om gebouwen te verwarmen maar het is ook mogelijk hier stroom mee op te wekken. De Romeinen gebruikten deze warmte al voor hun badhuizen. Tegenwoordig is de warmte veel efficiënter te benutten. De meeste wetenschappers zien aardwarmte vooral als een aanvullende bron van energie.

Welke groene energie heeft de toekomst?

Het spannende aan groene energie is dat het niet te voorspellen is binnen welke vorm van energie wetenschap genoeg doorbraken worden gemaakt waardoor deze vorm van energie de eerste keus voor de wereld energie voorziening wordt.
Het kan een van deze vijf vormen van energie zijn maar er kunnen ook ontdekkingen gedaan worden die hier niets mee te maken hebben. Feit is dat er steeds meer geld aan onderzoek en ontwikkelen van groene energie wordt besteed en er in de nabije toekomst zeker vooruitgang geboekt gaat worden op dit terrein.

Lees verder

© 2013 - 2019 Gosupress, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Wat is groene stroom?Wat is groene stroom?Groene stroom of ecostroom is elektriciteit die op een milieuvriendelijke wijze uit hernieuwbare energiebronnen wordt ge…
Overstappen op groene stroomOverstappen op groene stroomStroom is belangrijk voor ons dagelijks leven. Helaas is de manier waarop stroom wordt opgewekt vaak niet goed voor het…
Energie, hoe groen is groen?Energie, hoe groen is groen?We zijn er ons goed van bewust: groene energie, opgewekt uit bronnen die het milieu niet belasten, kan ons uiteindelijk…
Duurzame energie, rechtstreeks van de bronDuurzame energie, rechtstreeks van de bronDe wereld verandert continue en zo ook de energiemarkten. In een wereld, waar particulieren en bedrijven zelf elektricit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Rotesonne, Pixabay
  • http://www.sxc.hu/photo/1356390

Reageer op het artikel "Vijf soorten groene energie: Stap over op schone stroom"

Infoteur: Gosupress
Laatste update: 19-02-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!