InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Planten in de badkamer

Planten in de badkamer

Er zijn maar weinig badkamers waar een kamerplantje te vinden is. Toch is deze ruimte zeer geschikt voor planten. Door de hoge luchtvochtigheid gedijen veel tropische planten er goed. Wel kunnen de grote temperatuurschommelingen een probleem vormen. Welke plantensoorten zijn geschikt voor op de badkamer?

Varens

De meeste varens groeien goed in badkamers. Het voordeel van varens is dat ze ook op plekken zonder direct zonlicht kunnen staan.

Venushaar (Adiantum)

De venushaarvaren is een populaire varen. Hij komt in verschillende soorten voor, zoals de Adiantum pedatum en Adiantum raddianum. De bladeren van de plant zijn ongeveer 30 centimeter lang en geveerd. De plant heeft veel water nodig, maar de grond mag niet kletsnat blijven. De wortels houden niet van nattigheid en kunnen in een doorweekte grond snel gaan rotten.

Vleugelvaren (Pteris cretica)

De vleugelvaren is een compacte varen. De bladeren zitten dicht op elkaar en vormen een soort klont. De veren kunnen bont gestreept of effen zijn, dit is afhankelijk van de soort. De veren liggen dicht bij elkaar en zitten soms zelfs aan elkaar vast. De plant heeft veel water nodig en de bodem moet dan ook altijd zeer nat gehouden worden. Lelijk geworden bladeren dienen weg gehaald te worden om ruimte te maken voor nieuwe bladeren.

Krulvaren (Nephrolepis exaltata)

Zoals de naam al zegt heeft de krulvaren gekrulde bladeren. De varen kan erg groot worden. In goede omstandigheden kunnen de bladeren zelfs meer dan een meter lang worden. De plant heeft groene veren die dicht bij elkaar zitten. Aan de onderkant van elke veer zijn twee rijen bruine sporen zichtbaar. De aarde moet goed vochtig gehouden worden.

Grassen

Ook grassen gedijen goed in badkamers. De hoge luchtvochtigheid voorkomt dat de randen van de bladeren bruin worden en de bladeren als gevolg daarvan niet meer groeien.

Deremensisgroep (Dracaena fragrans)

Deze plant heeft lange bladeren die wel 120 centimeter lang kunnen worden. Zo lang zullen ze echter niet snel zijn, omdat de plant langzaam groeit. Er bestaan vele verschillende soorten van de plant. De plant heeft gestreepte bladeren, de kleur en ligging van de strepen verschilt per soort. In de zomer heeft de plant veel water nodig. In de winter moet de grond net vochtig genoeg zijn om uitdroging te voorkomen.

Song of India (Dracaena reflexa variegata)

Deze plant is sierlijker en minder houtig dan andere Dracaena’s. De lange gekrulde bladeren zijn rond de nerf groen. Aan de randen van de bladeren is de plant crèmekleurig, wat de plant een sierlijk uiterlijk geeft. Ook deze plant heeft in de zomer veel water nodig. In de winter is er minder water nodig.

Planten met bloemen

Ook sommige bloeiende planten doen het goed op de badkamer. De bloemen van de planten geven een leuk kleuraccent aan de kamer.

Schaamrood (Aeschynanthus speciosus)

Deze plant heeft lange kruipende stengels die 60 centimeter lang kunnen worden. De bladeren worden maximaal 10 centimeter lang en 4 centimeter breed. De bloemen groeien in trossen van 6 tot 20 bloemen. Ze zijn donkerrood aan de binnenkant en oranje aan de buitenkant. De plant heeft het hele jaar door veel water nodig, als de plant bloeit mag de grond echt nat zijn.

Flamingoplant (Anthurium scherzerianum)

Deze plant heeft grote, opvallend rode bloemen. De bloemen bloeien erg lang. Ze zijn 5 centimeter lang en omringt door een rode bloemschede van 8 centimeter. Er zijn verschillende soorten verkrijgbaar, waarbij de kleur van de bloemschede verschilt. De bladeren zijn lang en donkergroen. Tijdens de bloei van februari tot juli moet de grond goed vochtig gehouden worden. In de winter kunt u de aarde tussen het watergeven het beste droog laten worden.

Macrantha (Brunfelsia pauciflora)

De bloemen van deze plant lijken op het eerste gezicht erg normaal. Het zijn platte boemen van ongeveer 8 centimeter in doorsnede die in groepjes van 10 voorkomen. Wat echter erg bijzonder aan de plant is, is de kleur van de bloemen. Deze kan in maar drie dagen tijd veranderen van paars naar violet en wit. De plant kan het hele jaar door bloeien. De aarde moet voortdurend vochtig zijn.

Bitterblad (Exacum affine)

Deze plant wordt vaak na de bloei weggegooid, het is echter een meerjarige plant die prima meerdere keren kan bloeien. De bloemen van de bitterbladplant zijn erg geurig. De kleur varieert van hemelsblauw tot bleekpaars met een gouden hart. De plant heeft erg veel kleine bloemetjes. Als verwelkte bloemen worden weggehaald, zal de plant langer bloeien. De potgrond moet goed vochtig gehouden worden.
© 2014 - 2017 Schrijfvijf, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten: kopen van een kamerplantKamerplanten zijn makkelijk online te bestellen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een kamerplant nemen. De be…
Met mooie kamerplanten het nieuwe jaar inMet mooie kamerplanten het nieuwe jaar inWe kunnen het ons wellicht nog niet helemaal voorstellen, maar het komt er wel degelijk aan … het voorjaar. Sinds de laa…
Verschillende kamerplantenEen kamerplant geeft altijd een beetje extra sfeer. Er zijn verschillende kamerplanten. De ene is bedoeld voor een korte…
Wat kost een badkamer?Een nieuwe badkamer is samen met een nieuwe keuken de populairste verbouwingen aan een eigen huis. Voor de meeste mensen…
Paradijsvogelbloem, Strelitzia ReginaeDe Stelitzia of paradijsvogelbloem is een fascinerende tropische plant. Door de prachtig gekleurde bloemen met blauw en…
Bronnen en referenties
  • Bradley, V (2006) Handboek Kamerplanten, Veltman Uitgevers.

Reageer op het artikel "Planten in de badkamer"

Infoteur: Schrijfvijf
Gepubliceerd: 26-01-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!