Ikea Webwinkel Nederland: thuis Ikea shoppen vanaf je bank
Ikea Webwinkel heeft zijn deuren geopend met een ruime 7.000 artikelen. Het aantal is de afgelopen jaren regelmatig uitgebreid. Het online shoppen en laten bezorgen betekent geen gesjouw meer met pakken meubelen, maar lekker thuis vanaf je eigen bank Ikea shoppen. Ook met de Ikea Family Card en lage bezorgkosten.
Inhoud
Webwinkel geopend
In juni 2013 was het eindelijk zover: de langverwachte Nederlandse Ikea webwinkel opende zijn virtuele deuren. Eindelijk zijn de Ikea producten ook voor ons met -bijna- 1 klik te verkrijgen. Waarom het zo lang geduurd heeft, is niet duidelijk. In Zweden kun je al sinds 2000 via de online shop bestellen. Ikea kon ook niet langer achterblijven op concurrent Bol.com die haar assortiment heeft uitgebreid naar meubels.
Welke producten koop je in de webwinkel
De Ikea Webwinkel biedt op inmiddels (juni 2015)
7.000 artikelen, en dat is iets meer dan
de helft van de meest populaire goederen die je in de grote Ikea winkels kunt krijgen. Vanaf de lancering van de shop was uitbreiding van het aantal goederen de volgende stap op de online planning van Ikea.
Nooit meer sjouwen met je pakken
Winkelen bij Ikea, vinden mensen dat nou leuk? Wel en niet, blijkt. Enerzijds vinden ze het een leuk uitje, lekker slenteren langs de kameropstellingen,
nieuwe ideeën opdoen voor je inrichting. Anderzijds kan winkelen bij Ikea een crime zijn als je even snel wat wilt halen. Op de spitsmomenten kunnen de rijen voor de kassa enorm oplopen. Je items terugleggen en zonder koop het pand verlaten is niet ongebruikelijk. Ook het sjouwen van de pakken demontabele meubels van uitgang tot aan je eigen woonkamer kan een zware klus zijn. En dan moet je nog monteren...
Klikken, bestellen en aanpakken is een mooi en minder intensief alternatief.
Lange bezorgtijden
De bezorgtijden van de Ikea Webwinkel zijn vrij lang. Daar waar de meeste webwinkels voorraadartikelen binnen 24 uur kunnen leveren, doet Ikea er gemiddeld 9 tot 11 dagen over. Even geduld hebben dus. De shop is wel altijd open en biedt meerdere betaalmogelijkheden, dat wel. Direct na je online bestelling geeft Ikea je de geplande bezorgdatum door. De volgende dag checkt hij intern de voorraad en contact je indien de geplande bezorgdatum niet haalbaar is. Jammer dat de Ikea Webwinkel zijn
voorraad niet realtime checkt, zoals vele webwinkels dat wel doen. De levering van je goederen gebeurt vanuit het centrale distributiemagazijn in Dortmund, niet vanuit de Ikea woonwarenhuizen. We vermoeden dat dat de reden is van de late voorraad-check en van de trage levering. Hopelijk gaat Ikea dat nog optimaliseren. Fijner voor de klant, en beter voor het succes van de Ikea Webwinkel. Ikea Webwinkel bezorgt via Post.nl of vrachtwagen. Twee dagen voor de bezorgdatum sms't Ikea je de levertijd in een 3-uurs blok.
Meubels in elkaar zetten en op z'n plek zetten
Nee helaas: de bezorgers van je webshop-artikelen
zetten je meubels niet in elkaar. Dat moet je echt zelf doen. Indien niet te lastig zetten ze de bekende bruine pakken wel in de juiste kamer. Dat scheelt toch al een hoop gezeul.
Bestelling annuleren of terugsturen
Het zou Ikea niet zijn, of de
voorwaarden voor annuleren of terugsturen zijn soepel:
- totdat de goederen verzameld worden kun je de bestelling annuleren
- ontvangen goederen kun je binnen 14 dagen terugsturen -maatwerk uitgesloten-
Kopen met Ikea Family Card
Ook online is je Ikea Family Card geldig. Heb je het bekende rode pasje, geef dat dan direct na inloggen in de webwinkel door. De voordelen die de Ikea Family Card je biedt, gelden dan ook. Bijna allemaal. Want gratis koffie of thee in het Ikea restaurant is digitaal wat lastig te nuttigen.
Waarom opent Ikea de webwinkel
Een Ikea Webwinkel in Nederland is niet meer dan logisch, zo ook vindt marketing manager Nico de Jong. Dichtbevolkt Nederland internet enorm veel, waaronder veelvuldig online winkelen. Saillant detail is bovendien dat Ikea zo'n 70 jaar geleden ook begonnen is als postorderbedrijf. In Duitsland is Ikea Webwinkel inmiddels de grootste online meubelverkoper.
De langverwachte opening van de online shop werd voorafgegaan aan het uitrollen van een omvangrijke Social Media strategie. Hier en daar wordt gegrinnikt dat er 'zelfs' 1 online media manager is aangesteld -weliswaar gelukkig ondersteund door diverse afdelingen-. Via Facebook, Twitter, Google+ en YouTube laat Ikea nu ook sociaal van zich horen. Daarbij dient elk kanaal een eigen doelstelling:
- via Twitter brengt Ikea haar laatste nieuws
- Facebook biedt inspiratie voor je inrichting
- met Google+ deelt ze informatie en inspiratie
- YouTube biedt commercials en video's van evenementen
Klantvriendelijkheid en klachtenafhandeling Ikea Webwinkel
Inmiddels (juni 2014) zijn er niet veel klachten bekend over fouten die bij bestellen in de Ikea Webwinkel optreden. Er zijn enkele meldingen bekend van bestellingen die 'verdwijnen' in het bestelproces, maar Ikea lost deze ook weer op. Hopelijk blijft de klantvriendelijkheid en klachtenafhandeling in de Ikea Webwinkel op hetzelfde goede peil als in de fysieke Ikea winkels.
Ook met de nieuwe mobiele site met bijbehorende app biedt Ikea haar klanten winkelgemak op vele manieren. Of ga je toch het liefst naar het Ikea warenhuis, compleet met een bezoek aan het restaurant, met gehaktballetjes en ijsje toe?
Lees verder