InfoNu.nl > Huis en Tuin > Interieur > Hoe moet ik mijn kamer inrichten?

Hoe moet ik mijn kamer inrichten?

Je hebt net je diploma gehaald en gaat studeren. Je gaat op zoek naar kamers en komt erachter dat de kamer die je nu hebt eigenlijk nog zo klein nog niet is. Hoe moet je ooit al die spullen in dat kleine kamertje van 15 vierkante meter gaan stoppen? Hier volgen wat tips om je kamer ruimtelijk maar toch zo goedkoop mogelijk in te richten. Om alvast wat ruimte te creëren voordat je gaat verhuizen is het handig om uit te zoeken wat je niet meer nodig hebt. Pluis je kledingkast uit en zet kleding die je echt niet meer draagt op marktplaats, zo hou je er gelijk een zakcentje aan over wat je weer kan besteden aan je nieuwe kamer. Waarschijnlijk hou je ook nog een kamer bij je ouders thuis, dus spullen die je niet nodig hebt als je doordeweeks in je kamer bent maar ook niet weg wilt gooien kun je bij je ouders laten. Als je dit hebt gedaan kan je gaan kijken naar de dingen die je nodig hebt.

Woonkamer

Als jullie geen gezamenlijke woonkamer hebben is het fijn om in je eigen kamer een bank of lekkere stoel te hebben en een televisie zodat je na het studeren even lekker kunt ontspannen. Banken zijn soms zelfs gratis te vinden op marktplaats of gratisaftehalen.nl. Dit scheelt je enorm veel kosten. Je kan er ook voor kiezen om een slaapbank te nemen, dit scheelt erg veel in ruimte maar is ook handig als er bijvoorbeeld vrienden komen logeren. Naast een bank heb je ook een televisie nodig, ook dit kan je tweedehands krijgen. Een televisiekastje is makkelijk aan te schaffen via Ikea en ook een bijzettafel van 5 euro heb je hier makkelijk gescoord. Om het wat huiselijker te maken kan je ervoor kiezen om een kleed te kopen. Het totale plaatje is mooi af te werken met kaarsen zodat het extra warm aanvoelt.

Slaapkamer

Er moet natuurlijk ook geslapen worden, ook als je een avondje op stap bent geweest en om 5 uur 's morgens dronken thuiskomt. Heb je een vriendin/vriend maar past een tweepersoons bed niet in je kamer? Dan kan je kiezen voor een hoogslaper, deze heb je tegenwoordig ook tweepersoons. Ook een uitschuifbed biedt een goede oplossing. Dit is een eenpersoonsbed die je uit kan schuiven naar een tweepersoonsbed zodat er altijd iemand kan blijven logeren. Kledingkasten nemen vaak veel ruimte in. Een kledingrek neemt wat minder ruimte in, maar je kleding wordt wel sneller stoffig. Voor je onderbroeken en sokken kan je kiezen voor een mooi ladekastje die je ook als nachtkastje kan gebruiken; multifunctioneel dus!

Studeerkamer

Naast het genieten van het studentenleven moet er natuurlijk ook nog gestudeerd worden. Handig is om een klein eettafeltje aan te schaffen waar je aan kunt eten, maar ook met je laptop en je studieboeken kunt studeren. Een leuke boekenkast zorgt ervoor dat je boeken goed opgeborgen zijn, en je kan hem gebruiken als een afscheiding in je kamer waardoor je als het ware twee kamertjes krijgt.

Keuken

Of je een keuken deelt of niet, er zullen toch wat spullen aangeschaft moeten worden. Pannen, servies, snijplanken etc. Kijk goed waar je dit koopt. De prijzen kunnen nogal verschillen en je ben bij elkaar toch best wel wat geld kwijt voor nieuwe kookspullen.

Kleurgebruik

Om je kamer groter te doen lijken is het belangrijk dat je kiest voor lichte kleuren in je kamer. Schilder ook niet elke muur, maar probeer ook wat muren wit te laten, hierdoor lijkt je kamer optisch groter. Soms is alleen wit laten ook goed, je kan je muur dan aankleden door leuke fotolijstjes of een mooi schilderij.

Inspiratie

Inspiratie opdoen kan door naar een woonwinkel in de buurt te gaan of door woonbladen te lezen.
© 2013 - 2019 Blackbird93, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.ikea.nl
  • www.marktplaats.nl
  • www.gratisaftehalen.nl

Reageer op het artikel "Hoe moet ik mijn kamer inrichten?"

Infoteur: Blackbird93
Gepubliceerd: 22-07-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Interieur
Schrijf mee!