Het merk IKEA: waarom het zo'n succes is
IKEA is het bekendste woonwarenhuis ter wereld. Met honderden vestigingen in 28 landen werd in 2015 een omzet van 31,9 miljard euro gehaald. Het aantal winkels en daarmee de omzet stijgt nog steeds ieder jaar. Ook de website IKEA.com groeit enorm. In boekjaar 2015 werd deze site 1,9 miljoen keer bekeken. Dat is 21 procent meer dan in boekjaar 2014. Met andere woorden: IKEA is een enorm succes. Diverse keren werden prijzen binnengesleept, zoals ‘Sterkste merk’, ‘Beste winkelketen’, ‘Meest aantrekkelijke winkel’ en ‘Meest inspirerende merk’. Hoe kan het dat IKEA zo’n groot succes is, en nog altijd blijft?
Oprichting van woonwarenhuis IKEA: Ingvar Kamprad
IKEA (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd) is in 1943 in Zweden opgericht door Ingvar Kamprad. Hij begon op zijn zeventiende zijn eigen kleine bedrijfje door middel van verkoop aan mensen in de buurt. Hij verkocht kleine spullen tegen lage prijzen. Later verkocht hij ook meubels. Vanaf 1951 was IKEA geheel op de verkoop van meubels gericht en kwam er ook een catalogus uit. Er werd besloten een showroom te openen in Älmhult. Vele plaatsen en vele landen volgden.
Doel en visie van IKEA
Het bedrijf IKEA heeft een sterke visie en een duidelijk doel. IKEA wil een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen. Daarnaast is het bedrijfsconcept ook duidelijk: ‘een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele wooninrichtingsproducten aanbieden tegen zo laag mogelijke prijzen, zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen’.
Er wordt bij IKEA hard gewerkt om de klanten kwaliteit te bieden tegen betaalbare prijzen. IKEA heeft haar hele waardeketen optimaal georganiseerd. Er worden met leveranciers relaties voor langere termijnen opgebouwd en er wordt getracht om grote volumes te produceren.
IKEA kijkt ook verder dan alleen naar de woninginrichting. Iedereen die beïnvloed wordt door de activiteiten van IKEA moet de kans krijgen om een beter dagelijks bestaan op te bouwen, zo is te lezen op de website IKEA.com.
Lage prijzen
IKEA staat vooral bekend als de winkelketen met de lage prijzen. Dat is dus een bewuste keuze vanwege het doel om zoveel mogelijk mensen een beter leven te kunnen bieden. Tevens gaan klanten met een goed gevoel weg bij IKEA. Een van de taglines van IKEA was ooit: "We design the pricetag first".
Ook aan het eind van de rit door het IKEA woonwarenhuis wordt ervoor gezorgd dat de klant met een goed gevoel weggaat. Bij de Bistro (die altijd nabij de uitgang zit) kan de klant een ijsje voor 0,50 cent of een hotdog voor 0,50 cent (met family-card) krijgen. Op die manier gaat de klant naar huis met een goede deal.
IKEA als merk
Het woordmerk
Het woordmerk is de naam van een organisatie of product dat vaak zo wordt ontworpen dat het zich onderscheidt van gebruikelijke letters en kleuren. Dat heeft IKEA natuurlijk goed voor elkaar. De letters zijn opvallend en ook als je maar één letter zou zien, alsnog herkenbaar. Dat geldt ook voor de kleuren geel en blauw. Die combinatie wordt als vanzelf gelinkt aan IKEA (en dat terwijl deze kleuren pas sinds 1983 bij IKEA geïntroduceerd zijn).
Mini-merken binnen IKEA
Ook binnen IKEA bestaan er merken die op zichzelf al zo bekend zijn dat daarbij ook direct aan IKEA gedacht wordt. Wat te denken van de Billy, de Klippan, de Expedit, Besta, enz. Deze meubels worden een soort mini-merk binnen het merk IKEA. Ook bij IKEA Food zijn er bekende ‘merken’, zoals de gehaktballen, de kaneelbroodjes en de Zweedse zalm.
Ook zijn een aantal voorwerpen onlosmakelijk verbonden met het merk IKEA. De potloodjes, de inbussleutel en de prijskaartjes met informatie over het vak en de stelling waar het product te vinden is: het doet meteen aan IKEA denken.
Klantenbinding en communities
Family-card
Klanten worden aan IKEA gebonden door middel van de IKEA Family-card. Deze is gratis aan te vragen en de klant wordt beloond voor de loyaliteit door middel van kortingen en aanbiedingen en (in veel vestigingen) gratis koffie en thee met de klantenkaart. Ook kan met een Family-card gebruik gemaakt worden van extra services, zoals voordeel bij aanhangerverhuur, onbeperkt ruilen en vervoersgarantie.
Communities
IKEA probeert haar klanten te bereiken en te inspireren door middel van een soort communities. Het is een beetje ‘co-creatie’. IKEA inspireert klanten bijvoorbeeld vanuit het thema “Design your own life”.
Compassie: het Refugee House
Een soort betekenismarketing: IKEA doet dat door compassie te tonen. Zo ontwikkelde de IKEA Foundation bijvoorbeeld het ‘IKEA Refugee House’ (het vluchtelingenhuisje). Samen met VN Vluchtelingenorganisatie UNHCR ontwikkelde de IKEA Foundation een “Better Shelter”: een veiliger en duurzamer onderkomen voor vluchtelingen wereldwijd.
IKEA op social media
IKEA is actief (maar dan ook echt actief) op social media. Op Facebook en Twitter wordt vaak zeer snel gereageerd door medewerkers van IKEA. Ook bereikt IKEA klanten via Instagram en Pinterest. Op Pinterest maakte IKEA een geweldige start door een winactie aan de start te koppelen. Er wordt geïnspireerd rondom actuele thema’s als de herfst en de gezellige decembermaand.