Een georganiseerd huis
Sommige mensen leven graag in een puinhoop en andere leven graag in een steriel huis en het grootste gedeelte van de mensen leeft het liefste in iets wat ertussen zit. Dat neemt niet weg dat niet iedereen het met hetzelfde gemak georganiseerd krijgt. Maar moet je zoal op letten.
’Bezint eer ge begint’
Dat klinkt misschien heel hoogdravend, maar daar begint het wel. Je ziet iets in een winkel en je wilt het hebben. Misschien moet je eerst afvragen of je hetgeen je gaat kopen wel nodig hebt en of je er überhaupt plaats voor hebt. Behalve geld wat je mogelijk uitspaart, voorkom je ook dat je zometeen spullen hebt, die nergens opgeborgen kunnen worden. Wat weer tot gevolg kan hebben dat je weer in de problemen komt.
Een andere mogelijkheid is ook met jezelf af te spreken dat als je iets nieuws koopt, er iets anders voor weg gaat. Als je immers alleen maar blijft toevoegen, dan gaat het vroeg of laat een keer mis … of je moet verhuizen. Of dat nu helemaal de bedoeling is van spullen kopen, kun je je afvragen.
Kleding
Bij kleding is het bijvoorbeeld een prima mogelijkheid om je kast wat in toom te houden. Je hebt een X-aantal hangers en ligruimte en vol is vol. Dat wil zeggen dat als er iets nieuws komt, er ook iets uit de kast gehaald wordt.
ls de kleding nog goed is, is het ook een mogelijkheid om deze naar een tweedehands kledingwinkel te brengen. Levert het ook nog wat geld op.
Als je er geen geld voor wilt vragen, kan je er ook nog voor kiezen om de kleding te verzamelen voor de mensen in de derde wereld of de minder bedeelde in Nederland.
Puinhoop
Maar is het al te laat ‘om te voorkomen’, dan wordt het puinruimen en wel zo efficiënt mogelijk. Alles continu in de handen hebben en weer een ander (tijdelijk) plekje geven, is niet handig. Zorg op voorhand dat je ongeveer weet waar je wat wilt hebben en plaats zaken bij elkaar die met elkaar te maken hebben.
Plak op de nieuwe ruimte vervolgens een gele post it plakker, zo voorkom je dat je je vergist als je nog tussen de puinhopen staat, en begin met uitzoeken. Vergeet ook niet een grote vuilniszak klaar te leggen en zorg dat deze enig moment gevuld wordt. Als je twijfelt of je iets moet bewaren, bedenk dan wanneer je het voor het laatst nodig hebt gehad. Als dat een jaar of langer geleden is of je weet het niet eens meer, dan moet je je afvragen of je het wel moet bewaren.
Tenslotte moet er ook nog een bakje klaar staan waar je spullen met een emotionele waarde in doet. Zo’n bakje kan je altijd nog in een later stadium weer oppakken en bekijken wat je er verder mee doet.
Gestructureerd
Als je in de puinhopen bezig bent, is het goed om ieder gedeelte apart aan te pakken. Niet met verschillende hoeken waar van alles ligt, aan te pakken. De kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet of dat je blijft verplaatsen is zo veel groter, dan wanneer je echt op een plek alles uitzoekt en direct daar plaatst waar het geplaatst moet worden.
Is de nieuwe plek nog niet gereed, dan is dat niet erg. Maak een plekje in de buurt van waar het moet komen en zet daar alles bij elkaar klaar om, zodra de juiste plaats opgeruimd is, het direct in te ruimen. Of, en dat is mogelijk nog wat efficiënter, gebruik zo’n grote curverbox en zet daar alles in voor de nieuwe plaats en pak de bak op zodra je klaar bent, om op de nieuwe plaats aan de slag te gaan.
Fris en schoon
Als je toch aan de slag gaat komt er nu eenmaal stof vrij en ook al houd je je lades, kastjes etc. schoon, het kan geen kwaad om een emmertje met sop klaar te hebben staan en het in te ruimen gedeelte eerst even met een sopje schoon te maken en met een droge doek na te gaan. Daarna de juiste spullen erin en aan het volgende beginnen. Spreekt voor zich dat je regelmatig schoon water moet nemen, je water is vuil voor je het weet.
Als alles klaar is moet er mogelijk nog wat stof dalen, wacht dus even alvorens je je huis in zijn geheel nog een sopje geeft en de stofzuiger dor je huis haalt.
Toekomst
Belangrijk, zo niet nog belangrijker dan het opruimen is, hoe het schoon en netjes te houden. Dat kan niemand voor je doen, dat is een afspraak die je met jezelf moet maken. Bijvoorbeeld altijd als je iets gebruikt hebt eerst opruimen, alvorens verder te gaan. Daarmee niet gezegd dat je huis steriel moet zijn, maar wel je spullen opruimen die je gebruikt hebt en op dat moment dus niet meer nodig hebt.
Spullen die je niet meer gebruikt opslaan heeft geen zin, maak een bak waar je spullen in kunt doen, die weg kunnen. Eens in de maand neem je even door of het spullen zijn waar je een ander een plezier mee kunt doen, weg moet gooien of wat nog geld op kan leveren en dan is een tweedehands winkeltje of marktplaats natuurlijk een prima oplossing.
Huis schoon houden
Schoonmaken doe je in een frequentie die haalbaar is en wat noodzakelijk is. Als je in de buurt van het strand of de bossen woont, zal je vaker moeten stofzuigen en / of dweilen. Met huisdieren moet je ook eerder de stofzuiger en het sopje pakken. Waar het totaal over gaat is dat je een leefbaar huis houd waar lekker in gewoond kan worden en waar wat regels zijn (ook als je er alleen woont) over hoe je je huis netjes houdt. Elke dag een minuut of tien om er voor te zorgen dat alles netjes en opgeruimd blijft is misschien in het begin wel even lastig, maar maak je je snel genoeg eigen.
Opgeruimd in het hoofd
Het gaat niet voor iedereen op, maar veel mensen die rommelig in het hoofd zijn en /of met verschillende dingen tegelijk bezig zijn, kunnen beter functioneren in een opgeruimde omgeving.