InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?

Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?

Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel? Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt dat het overzicht weg is: je leeft in chaos en daar word je moe van. Leven in rommel geeft stress. Opruimen en weggooien geeft geluk: je creëert controle over chaos.

Te veel rommel om je heen?

  • Zie je door de bomen het bos niet meer?
  • Moet de voordeur geforceerd worden om open te krijgen wegens alle troep dat er achter staat?
  • Lijkt het alsof er een bom is ontploft in de woonkamer?
  • Zien de slaapkamers er uit alsof er holbewoners wonen?
  • Ziet je kantoor er uit als een wanordelijke toestand dat met geen pen is te beschrijven?
  • Ziet jouw bureau er uit alsof het de plaatselijke vuilnisbelt is?

Creativiteit

Rommel om je heen belemmert je. Rommel geeft stress. Iedereen die omgeven is met rommel kan zijn creativiteit niet (voldoende!) kwijt. Het vertroebelt. De chaos om je heen heeft je in je macht. Schaam jij je voor je eigen huis of voor je eigen kantoor? Dan is het echt de hoogste tijd om orde te scheppen.

Controle over de chaos

Opruimen en spullen weg doen geeft rust. Een opgeruimd huis of kantoor geeft rust, maar ook overzicht en vrijheid. Opruimen maakt dat jij de controle bezit over de chaos i.p.v. dat de chaos jou beheerst. Maak je hoofd, huis en kantoor vrij van al die overtollige ballast.

Lastig om spullen weg te doen?

Iedereen kan spullen opruimen en dingen weggooien. Maar er zijn altijd zaken die lastig zijn om weg te gooien of op te ruimen. We hebben daar allemaal last van. Besef dat de voordelen om je hoofd, huis en kantoor van alle rommel te bevrijden groter zijn dan de moeilijkheid om spullen weg te doen.

Durf weg te gooien

Het is een kunst om dingen weg te gooien: durf weg te gooien. Trap niet in de eeuwige valkuil: Dat komt nog wel eens van pas. Het komt niet van pas, echt niet. Twijfel je? Stop die twijfelachtige spullen in een speciale doos. Wedden dat je na drie maanden niets gedaan hebt met die doos? Breng die doos na drie maanden weg naar de kringloop.

Stap voor stap

Is het hele huis een grote chaos? Zou je eigen je hele kantoor moeten uitmesten? Stop! Begin klein! Ruim eerst één kast op. Of ruim eerst één kamer op. Dwing jezelf om eerst die ene kast of kamer uit te mesten voordat je je hele huis onder handen neemt!

Selecteer

Spullen met emotionele waarde, zoals babykleertjes of babyfoto´s van de kinderen of al die tekeningen toen ze nog klein waren zijn lastig om op te ruimen. Pak een doos en bewaar alleen de mooiste babykleertjes en tekeningen. Maak andere mensen blij de overgebleven babykleertjes.

Routine

Ritme en routine is belangrijk voor een opgeruimde omgeving. Iedere dag even vijf minuten opruimen geeft al zoveel rust, ruimte en overzicht. Dus:
  • Iedere avond even opruimen,
  • Na iedere maaltijd: de tafel opruimen,
  • Iedere morgen: de bedden opmaken.
Zijn er kinderen in huis? Het geeft ook kinderen rust als ze weten waar ze aan toe zijn. Weten ze dat ze iedere dag hun spullen moeten opruimen? Weten ze dat als ze niet opruimen dat er consequenties aan verbonden zijn?
Gerelateerde artikelen
Moe van het werk? Rommel en chaos op de werkplek?Moe van het werk? Rommel en chaos op de werkplek?Kom jij uitgeput thuis na een dag werken? Is jouw werkomgeving zo chaotisch dat het stress oplevert? Raak jij moe van al…
Opruimen, een lastige maar noodzakelijke klusOpruimen, een lastige maar noodzakelijke klusWaar geleefd wordt, wordt rommel gemaakt. Rommel geeft onrust en hoe meer rommel, hoe meer je het overzicht kwijt raakt.…
Opgeruimd het nieuwe jaar in - orde maakt gelukkigerOpgeruimd het nieuwe jaar in - orde maakt gelukkigerNieuwjaarsdag is het moment van goede voornemens. In miljoenen huishoudens bestaat een van die voornemens uit een opgeru…
Ruim je rommel op! Maar hoe?Ruim je rommel op! Maar hoe?Rommel... bijna iedereen heeft ergens wel een kast of een laatje wat vol zit met spullen die je langzamerhand bijelkaar…
Een opgeruimd huisEen opgeruimd huisEen opgeruimd huis is prettig om in te wonen, maar ook prettig voor je hoofd. Want er is inmiddels wel aangetoond dat ee…
Bronnen en referenties
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/carriere/84151-moe-van-het-werk-rommel-en-chaos-op-de-werkplek.html

Reageer op het artikel "Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 07-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!