InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Een diepvriezer kopen

Een diepvriezer kopen

Een diepvriezer kopen Wanneer je een diepvriezer wilt kopen, dan moet je aandacht aan een aantal belangrijke eigenschappen besteden die een rol kunnen spelen bij de keuze. Het is handig om over deze aspecten zoals de inhoud, de invriescapaciteit, energieverbruik en extra opties van een diepvriezer meer te weten voordat je tot aankoop over gaat.

Aandachtspunten bij de keuze voor een diepvriezer

De belangrijkste aandachtspunten bij het kiezen van een diepvriezer zijn:
  • Hoeveel ruimte, uitgedrukt in netto liters, heb je nodig?
  • Wil je geregeld grote hoeveelheden verse producten invriezen?
  • Hoeveel ruimte c.q. plaats heb je voor de diepvriezer zelf beschikbaar?
  • Wat is het energieverbruik van de diepvriezer? Dit kun je afleiden uit de cijfers die verstrekt worden, maar de indeling in energieklasse spreekt meer aan. Een energielabel met klasse A is het zuinigste.
  • Overzichtelijkheid van de diepvriezer. Een diepvrieskast is overzichtelijker dan een diepvrieskist en laden zijn overzichtelijker dan vakken.
  • Extra opties zoals een deuralarm als de deur te lang open blijft, kinderslot en speciale invriesmogelijkheden.

Welk model diepvriezer kun je kiezen en kopen?

De eerste belangrijke keuze die je eigenlijk moet maken is die voor het model diepvries. Zo kan er een onderscheid gemaakt worden tussen:
  • Tafelmodel diepvrieskast. Dit is een model met een deur die een indeling heeft met laden of vakken. Het tafelmodel kenmerkt zich door de geringe hoogte van meestal maximaal 85 cm hoog en een netto inhoud van ongeveer 130 liter. Dit model kan ook gecombineerd worden met een tafelmodel koelkast, want beide kunnen op elkaar worden geplaatst om ruimte te besparen. In een tafelmodel diepvries kan men over het algemeen een beperkte voorraad van alle elementaire diepvriesproducten kwijt.
  • Hoge model diepvrieskast. Het hoge model diepvrieskast is er in diverse hoogtes en is onderverdeeld door middel van vakken of laden. Laden hebben de voorkeur boven vakken, omdat dit overzichtelijker is. In veel gevallen is er op de laden vermeld of dit laden zijn die bestemd zijn voor invriezen en/of bewaren. Veel gangbare modellen diepvrieskasten hebben een inhoud van 190 tot 230 liter.
  • Diepvrieskist. De diepvrieskist is vooral handig wanneer men erg veel vriesruimte nodig heeft en wanneer men vaak grote hoeveelheden zelf in wil vriezen. De overzichtelijkheid is minder, omdat men nu eenmaal niet op de bodem kan kijken. Vaak zijn er wel afscheidingsmaterialen geplaatst en/of beschikbaar om de diepvrieskist van links naar rechts in vakken in te delen.

Eigenschappen van invriezen in de diepvrieskast

Zoals al beschreven verschilt het per diepvriezer hoeveel er tegelijkertijd kan worden ingevroren bij de juiste temperatuur. Een aantal aspecten die daarbij van belang zijn, en waarop je moet letten bij de aankoop:
  • Wanneer een diepvriezer geschikt is om in te vriezen, dan wordt dit aangegeven door middel van vier sterren. Een diepvriezer met drie of minder sterren is dus niet geschikt om producten in in te vriezen! Overigens zijn nagenoeg alle losstaande diepvriezers voorzien van de kwalificatie vier sterren.
  • De invriescapaciteit per 24 uur is de beste graadmeter. Deze wordt bij nagenoeg iedere verkrijgbare diepvriezer aangegeven.
  • Alle modellen diepvriezers beschikken wel over een apart compartiment dat bedoeld is voor het invriezen. Gebruik ook altijd deze compartimenten voor het invriezen van niet ingevroren producten! Na het invriezen kunnen producten verplaatst worden naar de andere compartimenten die bedoeld zijn voor het bewaren van producten.
  • De wat duurdere modellen diepvrieskasten werken met een systeem waarbij de hele diepvries geschikt is om producten in te vriezen, omdat er rondom ieder compartiment koude lucht wordt geproduceerd. Alle vakken en laden zijn dan geschikt om te bewaren en in te vriezen.
Diepvrieskisten zijn overigens nagenoeg altijd geschikt om grote hoeveelheden in te vriezen.

Invriestips

De manier waarop je zelf invriest, is overigens ook van groot belang voor het functioneren van de diepvries en de kwaliteit van de producten. Let op de volgende punten:
  • Des te sneller er ingevroren wordt, des te beter dit voor de bewaartermijn, houdbaarheid en kwaliteit van de ingevroren producten is.
  • Vries geen producten in met een temperatuur boven kamertemperatuur. Laat deze eerst afkoelen.
  • Wanneer de diepvriezer een speciale invriesstand heeft, gebruik deze dan.
  • Laat de deur van de diepvriezer nooit langer open dan nodig.
  • Een vriezer functioneert het beste in een niet te warme omgeving. Dit betekent dat een diepvriezer in de keuken minder goed functioneert en daarbij ook meer energie zal verbruiken dan een diepvriezer in een koele berging.

Extra opties van een diepvriezer

Diepvriezers zijn leverbaar met diverse extra opties, waaraan normaal natuurlijk ook een prijskaartje hangt. Of je deze opties in relatie tot de meerprijs belangrijk vindt, is natuurlijk een persoonlijke keuze. De volgende opties komen veel voor:
  • Een deuralarm als de deur te lang geopend is.
  • Een ijsblokjesmaker.
  • Een kinderbeveiliging tegen openen van de deur.
  • Extra invriesstand(en).
  • Instelling van de omgevingstemperatuur, zodat de vriezer zich hieraan aanpast en de optimale temperatuur heeft zonder energieverspilling.
  • No-frost functie, zodat je de vriezer niet meer hoeft te ontdooien.
  • Etage-frost functie, een techniek waarbij je de temperatuur, en dus de functie per compartiment kunt instellen.
  • Extra lange bewaartijd bij stroomuitval.
  • LCD-display op het front met bedieningsmogelijkheden en weergave van alle belangrijke informatie.
  • Speciaal design, zoals afgeronde hoeken, een RVS uitvoering en speciale handgrepen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waar let ik op bij het invriezen?In principe kan je alles invriezen. Het eindresultaat is echter niet altijd hetzelfde. Producten van goede kwaliteit kom…
Diepvriezer vaak zinloze energieverspiller uit vorige eeuwmijn kijk opDiepvriezer vaak zinloze energieverspiller uit vorige eeuwHeb je nog steeds die ouderwetse energieverspillende diepvriezer in huis, terwijl er alleen maar nadelen te bedenken zij…
Diepvriezen, hoe en watDiepvriezen is een bewaarmethode welke al behoorlijk ingeburgerd is. Van alle bewaarmethodes is diepvriezen zeker de mee…
Energie besparen: energiezuinig koelen en vriezenHeerlijk, die lente! De dagen worden opnieuw warmer, le nachten korter. Dat betekent dat je je woning minder noet verwar…
De vriezer ontdooien hoe moet dat?De vriezer ontdooien hoe moet dat?In elk huisouden hebben we er wel een of twee staan; een vriezer. Vriezers worden gebruikt om producten langer houdbaar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een diepvriezer kopen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Witgoed
Schrijf mee!