InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Wat u allemaal met koffiedik kunt doen

Wat u allemaal met koffiedik kunt doen

Wat u allemaal met koffiedik kunt doen Koffiedik lijkt slechts afval. Maar het is een middel waar mensen veel mee kunnen doen. Koffiedik kan gebruikt worden voor heel veel uiteenlopende doelen. Voor de tuin, als schoonheidsmiddel en als vliegenbestrijders. Koffiedik is daarmee dus meer dan alleen afval als de koffie is gezet.

Koffiedik regelt de vochtigheid in de tuin

Koffiedik regelt de vochtigheid van de bodem als het aan de voet van een plant wordt gelegd op een bodem van klei. Het koffiedik neemt het water allemaal op. Bij harde regen voorkomt het dat het water wegstroomt en fungeert het als buffer. Bij warm weer zorgt het ervoor dat het water verdampt. Het koffiedik geeft zo nu en dan water af aan de bodem.

Zaaien gaat beter met koffiedik

Zelf peterselie kweken is leuk en goedkoop. Het zaaien ervan is echter moeilijk. De zaden vermengd met koffiedik geven wel een goed resultaat. Koffiedik kan worden gebruikt voor alle zaden die heel klein zijn en waarvan het zaaien niet zo eenvoudig is.

Mooie compost met koffiedik

Met koffiedik kan prachtige compost worden gemaakt. Gooi het filter gewoon op de hoop met het andere plantenmateriaal en de natuur doet de rest.

Koffiedik als vliegenverjager

Wortels en uien zijn nogal eens het slachtoffer van vliegen. Door ze bij elkaar te zetten wordt dat risico al wat kleiner, maar wat nog beter helpt is het drogen van koffiedik en dat als basis gebruiken. Daarover heen het zaad strooien zorgt er voor dat ongedierte weggehouden wordt. Bovendien geeft het goede stoffen af aan de planten die er als het ware inliggen en er hun voeding uit kunnen halen.

Koffiedik maakt Hortensia’s blauw

De kleur van hortensia’s heeft te maken met de samenstelling van de grond. Wie mooie blauwe exemplaren wil hebben, kan het best zo nu en dan koffiedik om de plant heen strooien. Koffiedik heeft die mineralen die de blauwe kleur veroorzaken.

Koffiedik als lichaamsscrub

Net de benen geharst of onthaard en geen scrub meer? Geen nood. Gewoon wat koffiedik gebruiken als scrub maakt de huid weer zacht en mooi. De stoffen in de koffie geven een speciaal laagje aan de huid. Maak de koffiedik eerst wel goed nat en spoel het daarna volledig af.

Koffie bij chocolade

Chocolademelk wordt nog lekkerder met een beetje koffie. Ook andere toetjes waarin cacao wordt gebruikt worden er smakelijker van. Doe gewoon een lepel koffie bij de drank of het dessert en de smaak wordt aanzienlijk beter.
Gerelateerde artikelen
Waarzeggerij en koffiedik kijken of lezenKoffiedik is het restant, ook wel bezinksel of drab genoemd, dat overblijft na het zetten van koffie. Bij het zetten van…
Natuurlijk mooi met KoffiedikNatuurlijk mooi met KoffiedikKoffiedik bevat cafeïne, één van de meest doeltreffende middelen in de strijd tegen cellulitis. Cafeïne heeft een lipoly…
Koffiedik: 10 verschillende toepassingen in huis en tuinKoffiedik: 10 verschillende toepassingen in huis en tuinVeel mensen vinden het heerlijk om hun dag te beginnen met het drinken van een kop verse koffie. Hetgeen dat in het filt…
Natuurlijke BedstrijdingsmiddelenChemische verdelgingsmiddelen werken steeds minder goed tegen insecten en onkruid, bovendien vervuilen zij het milieu, s…
Hoe maak ik compost?Compost zelf thuis maken is zeer eenvoudig en draagt goed mee aan het milieu. U levert minder afval en tevens bespaart u…

Reageer op het artikel "Wat u allemaal met koffiedik kunt doen"

Reacties

Hoekstra, 30-04-2018 11:03 #6
Ik heb 4 pakken gala koffie over. we vinden de smaak niet lekker. kan ik de koffie ook zo in de tuin strooien? bijv op het gras of bij planten? of daar waar koffieprut goed voor is?
vr.gr.aart hoekstra

Gerda de Haan Beening, 15-02-2015 21:38 #5
Koffiedik over de aardbeienplanten gooien, geeft grotere en mooiere aardbeien. Reactie infoteur, 21-03-2015
Goede tip.

Charlie, 05-08-2013 11:19 #4
Koffieprut is echt ideaal om vieze handen schoon te maken als je bijvoorbeeld een fietsketting hebt vervangen. Je haalt de olie er relatief makkelijk af, ook rond de nagels. Goed schrobben, daarna even afspoelen en klaar. Reactie infoteur, 30-10-2013
Goede tip.

Bettie, 12-10-2012 10:18 #3
Ik mis nog iets wat helemaal super super werkt met koffiedik. De bestrijding van mieren. Gewoon strooien en de mieren waren bij mij als bij toverslag verdwenen en ik heb ze de hele zomer niet weer gezien!

S. Bensdorp, 03-07-2012 16:00 #2
Kan ik met koffiedik hardnekkige aanslag uit mijn kristallen, antieke karaf krijgen? Reactie infoteur, 06-07-2012
Dat weet ik niet, dat zou u eens moeten proberen. Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Yellowstar, 21-02-2011 17:00 #1
Heeft U last van katten in de tuin, stooi droge koffie prut over de grond, en de katten blijfen weg, WAAROM, de koffieprut gaat tussen hun tenen zitten, en dat vinden ze niet fijn.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 19-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 6
Schrijf mee!