InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Gas besparen: Tips en tricks

Gas besparen: Tips en tricks

Daar ligt de rekening van dit jaar weer op de deurmat. Zijn de prijzen nou gestegen of zijn wij meer gas gaan verbruiken. Wat het ook is aan het eerste kan je vrij weinig aan doen. Maar aan het tweede is wel degelijk iets tegen te doen. In dit artikel zullen de verschillende manieren om gas te besparen besproken worden, en zullen er handige tips gegeven worden.

Termostaat

Als je de thermostaat een graadje lager zet scheelt dit een hele boel op jaar basis. Zo kan je bijvoorbeeld een warme trui aan doen waardoor je warm blijft. Voordat je naar bed gaat kan je de thermostaat een aantal graden lager zetten. Want door de thermostaat 1 graad lager te zetten bespaar je wel meer dan 50 euro per jaar!

Deuren en gordijnen dichtdoen

Er gaat minder warmte verloren door de deuren en gordijnen dicht te doen. Sluit dus ook goed de deuren dat er geen warmte verloren gaat. Kamers die niet gebruikt worden hoeven ook niet verwarmt te worden. Ook is het belangrijk dat alle gaten en kieren van je huis dicht gemaakt worden. Zorg ervoor dat de warmte niet kan ontsnappen!

Isoleren

Isoleer uw woning. Zorg dat uw huis goed geïsoleerd is, dit is een erg belangrijk punt. Als je isolatie niet goed is zal de gas rekening niet kleiner worden. Dus maak eerst de isolatie in orde voordat je verder gaat.

Douchen

Minder lang douchen. Door lang douche word er meer gas verbrand waardoor de gas rekening uiteindelijk hoger is. De gemiddelde Nederlander neemt een douche van circa 8.5 minuten. Zodra je 5 minuten douche bespaar je 35 liter water. Dit komt neer dat je op jaarbasis zon 40 euro goedkoper uit bent.

Gebruik de waterkoken

Als je water gebruikt om te koken gebruik dan eerst de waterkoker om water te koken. Veel warmte gaat namelijk verloren langs de pan bij het koken. De waterkoker gebruikt de energie beter en je bespaart op het gas verbruik. Zo verbruik je dus minder gas en scheelt dat ook weer.

Gebruik zonne-energie

De zon is een ideale bron van energie die te gebruiken is. Aanschaf van apparatuur is weliswaar duur, maar de opgewekte stoom kost verder niks extra. Er zijn verschillende bedrijven die kant en klare zonne-energie systemen leveren.

Met deze tips zul je heel veel gas kunnen besparen, wat je direct weer terug zult zien in de portemonnee. Zo bewijst dat maar weer dat je toch kan besparen op zulke simpele veranderingen.
© 2009 - 2019 Enformatie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gas besparen: Tips en tricks"

Infoteur: Enformatie
Gepubliceerd: 13-09-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!