InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Op kamers, wat heb je nodig? De uitzet

Op kamers, wat heb je nodig? De uitzet

Op kamers, wat heb je nodig? De uitzet Uit huis gaan is een grote stap: meer zelfstandigheid, geen ouders om je heen, zelf koken en wassen. Wanneer je voor het eerst op kamers gaat wonen heb je allerlei nieuwe spullen nodig, de uitzet. Wat moet je allemaal regelen? Welke spullen heb je nodig? Waar moet je opletten? In deze lijst vind je allerlei handige tips en de meest voorkomende spullen.

Wat moet je regelen?

Als je uit huis gaat moet je van allerlei dingen regelen. Allereerst moet je natuurlijk een kamer zelf regelen. Een kamer kan je zoeken via kennissen, vrienden, een site, zoals kamernet.nl, of via een woningbouw vereniging. Wanneer je een kamer hebt, schrijf je je in bij de gemeente, dit moet gebeuren binnen 5 dagen naar de verhuizing. Het inschrijven bij de gemeente is wettelijk verplicht. Na de inschrijving bij de gemeente kan je pas uitwonende studiefinanciering aanvragen bij de IB-groep. Het is ook handig om een inboedelverzekering af te sluiten. Als je waardevolle spullen dan zijn gestolen krijg je van de verzekering geld terug.

Wat heb je nodig

Als je een kamer onderhuurt, staan er soms al meubels in de kamer en heb je die waarschijnlijk niet meer nodig. Het kan ook voorkomen dat je meubels van de vorige bewoner kan overkopen. Handig, mits het niet te duur is. Ook zijn sommige keukenspullen al in het gemeenschappelijke deel aanwezig, maar misschien wil je wel zo min mogelijk delen. Het is nogal persoonlijk wat je wel of niet nodig hebt. Soms het je zelf al gespaart voor de uitzet.

De uitzet

Deze lijst geeft een indicatie wat je nodig hebt en dan kan je vast beginnen met sparen en verzamelen.

Meubels:

  • Bed, maar je kan natuurlijk ook gewoon je matras op de grond neerleggen, maar dat ziet er een stuk ongezelliger uit. Bedbank kan handig zijn.
  • Kast, kledingkast, maar ook voor andere spullen zoals boeken eten enz.
  • Bureau, of gewoon een tafel.
  • Stoel, meerdere stoelen als je er plek voor hebt.
  • Bank, als je er plek voor hebt.
  • Nachtkastje
  • Tv kastje, of hang de tv aan de muur.

Elektronica:

  • TV, altijd fijn om je 's avonds even terug te trekken voor de tv.
  • Laptop
  • Lamp, een grote lamp en een klein nachtlampje of sier lampje.
  • Waterkoker, voor thee, soep, noodles.
  • Magnetron, als die niet in de gezamenlijke ruimte staat of je wil gewoon niet voor alles van je kamer af. Combi magnetron is extra handig, kan je gelijk als oven gebruiken.
  • Koelkast, als je bang bent dat je huisgenoten je eten op eten. Met vriesvak is extra handig kan je alles wat je te veel hebt invriezen.
  • Senseo, of een ander koffiezetapparaat.

Keuken spullen:

  • Kaasschaaf
  • Kurkentrekker
  • Glazen en bekers
  • Borden
  • Bestek
  • Chips bakje
  • Koektrommel
  • Broodtrommel
  • Vaatdoek
  • Sopemmertje
  • Theedoek/handdoek

Toiletartikelen:

  • Wc rol, altijd handig als je voor de eerste keer naar je kamer gaat om mee te nemen.
  • Tandenborstel
  • Tandpasta
  • Douchegel
  • Shampoo
  • Scheermesje
  • Handdoeken
  • Was handjes

Overige spullen:

  • Pennen
  • Schrijfblok
  • Leesboek
  • Kaarten
  • Cd Dvd
  • Spiegel
  • Condooms
  • Verbandtrommel, pleisters, jodium, paracetamol en pincet
  • Dekbedden
  • Lakens
  • Kussens
  • Kussenslopen

Producten:

Etenswaren en producten die je lang kan bewaren en handig zijn om altijd op je kamer te hebben.
  • Zout
  • Peper
  • Afwasmiddel
  • Broodbeleg, chocoladepasta, appelstroop
  • Suiker
  • Mosterd
  • Honing
  • Olijfolie
  • Boter
  • Rijst
  • Spaghetti
  • Kruiden, zoals, Italiaanse kruiden, kerrie,
  • Ui
  • Knoflook
  • Drinken, zoals, bier, cola, jus d'orange

Tip: Kijk op marktplaats of de plaatselijke kringloopwinkel als je wat nodig hebt want dat kan je veel geld besparen.
Tip: Bij de Hema hebben ze een waterkoker en een broodrooster voor maar 10 euro.
© 2009 - 2018 Preitaart, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Op kamers, waar moet je aan denken?Op kamers, waar moet je aan denken?Als je gaat studeren in een stad die niet dicht bij het huis van je ouders / verzorgers ligt is het handig om op kamers…
Je uitzet bij elkaar verzamelenJe uitzet bij elkaar verzamelenEens komt er die tijd. Die tijd dat je je ouderlijk huis gaat verlaten. Als je je ouderlijk huis verlaat, besef je je ei…
Alles over het verzamelen van een uitzetHet huis verlaten kan een stuk goedkoper worden als men van te voren een uitzet bij elkaar spaart. Dit zijn huishoudelij…
Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Waar moet je aan denken als je op kamers gaat?Ga je studeren, en woon je ver weg van je nieuwe school? Dan is op kamers gaan zeker een goede optie voor jou! Maar ook…
mijn kijk opStudentenleven: Ik wil op kamers, wat moet ik doen?Je bent eindelijk klaar met je middelbare school en je bent helemaal klaar om uit huis te gaan. Alleen nu nog een kamer.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Op kamers, wat heb je nodig? De uitzet"

Reactie

Anneke, 17-06-2013 14:41 #1
Wat een fijne lijst! Ik mis alleen pannen en dergelijke.

Infoteur: Preitaart
Laatste update: 10-01-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!