InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Het barbecueseizoen

Het barbecueseizoen

Het barbecueseizoen Het barbecue seizoen ligt afhankelijk van het feit dat de weergoden meewerken tussen mei en september. Logisch dat de tuincentra en campingwinkels weer vol staan met allerlei soorten barbecues, rookoven en aanverwante artikelen. Wat zijn zoal de mogelijkheden?

Barbecue

Mogelijkheden

De barbecue kan op houtskool, gas en elektra werken. Het is afhankelijk van de persoonlijke voorkeur waarvoor gekozen zal worden. Houtskool geeft wel het echte barbecue gevoel en bijbehorende smaak, maar daar staat tegenover dat er beduidend meer voorbereiding zit aan de houtskoolbarbecue.

Verder is de grootte afhankelijk van een aantal zaken, maar zeker belangrijk is de frequentie van gebruik. Een enkele grote barbecue op jaarbasis organiseren wil niet meteen zeggen dat je een grote barbecue moet hebben. Bij frequent gebruik is het absoluut handig een ruime barbecue te hebben met extra plateaus en gaarbak.

Tips

  • Bij de staande modellen is het wel raadzaam om een model te nemen met wielen aan minimaal een zijde. Het verplaatsen, zeker van de grotere modellen, gaat een stuk makkelijker met wielen.
  • Zorg dat de roosters van dusdanig materiaal zijn dat dit goed schoon te maken is.
  • Handig is een rooster te hebben wat in hoogte verstelbaar is.
  • Zorg dat je voldoende werkruimte hebt om spullen hygiënisch klaar te zetten.

Prijzen

De prijzen zijn afhankelijk van grootte, luxe en soort barbecue (houtskool, gas of elektra). Over het algemeen zijn die laatste het duurste en dan spreken we nog niet over de complete buitenkeukens.
Een kleine tafelbarbecue is er al vanaf zon 40,- euro en de grote modellen met meerdere roosters, nagaarbak en extra plateau beginnen bij houtskool bij zon 100,- euro oplopend naar elektra modellen van zon 800,- euro.

Merken

Er zijn talloze merken, maar Boretti, Barbecook en Weber komen in de betere winkels altijd weer terug.

Rookoven

De rookoven is min of meer een nieuwe trend en in de rookoven kan er warm en koud gerookt worden, maar barbecuen en roosteren kan hier ook in. Het voordeel is dat dit het hele jaar door gebruikt kan worden. Vroeger werd het al toegepast om voedsel langer te bewaren of er een andere smaak aan te geven.

Prijzen

De prijzen zijn ook bij de rookovens sterk uiteenlopend en een kleine rookoven is er al voor zom 60,- euro. Dit kan bij de grotere en luxere modellen oplopen tot zon 600,- euro. De professionele apparatuur even buiten beschouwing gelaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aankleding barbecueAankleding barbecueHet barbecueseizoen komt er weer aan en wat dan beter dan het in aan aankleding van de tuin of het fraai maken van de tu…
Zelf makreel rokenZelf makreel rokenZelf makreel roken is gemakkelijk. Lees hier hoe je makreel schoonmaakt, pekelt en rookt. Met deze bereidingswijze heb j…
Veilig barbecueën: waar moet je aan denken?Veilig barbecueën: waar moet je aan denken?Barbecueën is voor veel mensen een feestje: het is weer is goed en wat is er nou gezelliger dan samen buiten eten in een…
Weber one touch premium barbecueWeber one touch premium barbecueBen je opzoek naar een nieuwe barbecue? Dan is de Weber one touch premium wellicht een mooie barbecue voor jou. De Weber…
Wat heb je nodig voor de barbecue?Wat heb je nodig voor de barbecue?Het is heerlijk om in de zomer lekker in je tuin je gaan zitten en de barbecue erbij te zetten. Lees hieronder wat je al…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het barbecueseizoen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Gemakkelijke gerechten
Schrijf mee!