InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Huishoudtrap of keukentrap voor als je er niet bij kunt

Huishoudtrap of keukentrap voor als je er niet bij kunt

Huishoudtrap of keukentrap voor als je er niet bij kunt Om ruimte te winnen worden in keukens ook op hoge plekken kastjes gebouwd. Maar ook al komen de laatste decennia lange mensen steeds meer voor, toch haalt maar een zeer beperkt aantal een lengte van twee meter. Telkens een stoel erbij sjouwen en daarop gaan staan om iets hoogs te bereiken, is geen goede actie. Beter is een huishoudtrap of keukentrap aanschaffen die ook voor allerlei andere huishoudelijke karweitjes gebruikt kan worden. Zo is voor hoog raamwerk schoonmaken meestal ook een trap nodig. Hoewel dat karwei niet dagelijks voorkomt is een huishoudtrap of keukentrap ter beschikking hebben toch wel makkelijk.

Twee soorten trappen in huishouden

Er zijn eigenlijk twee soorten trappen die in het huishouden worden gebruikt. Om hoger te kunnen reiken is de huishoudtrap ideaal maar om bijvoorbeeld spullen of losse keukenapparatuur te pakken uit kastjes in de keuken is een keukentrap voldoende. Het grootste verschil tussen de twee is het aantal treden dat bij een huishoudtrap hoger is.

Treden van huishoudtrap

De meest gebruikte huishoudtrappen hebben vier, vijf of zes treden maar er zijn er ook van acht of negen.

Vier treden

Een trap van vier treden heeft een maximale werkhoogte van ongeveer 2.85 m en weegt afhankelijk van de uitvoering en het gebruikte materiaal tussen ruim vier kilo en vijf kilo.

Vijf treden

De werkhoogte van een trap van vijf treden is ongeveer twintig centimeter hoger namelijk 3.05 m en ook hierbij is het gewicht afhankelijk van de uitvoering en het gebruikte materiaal vijf tot zes kilo.

Zes treden

Op zijn beurt is de werkhoogte van een trap van zes treden weer ongeveer twintig centimeter hoger en wel 3.25 m en het gewicht ongeveer zes tot zeven kilo.

Voorzieningen voor veiligheid

Om de veiligheid te waarborgen bestaan wettelijke eisen voor trappen waar ook de in het huishouden gebruikte trappen aan moeten voldoen. De meeste trappen beschikken daarom over extra voorzieningen waarmee de veiligheid wordt gewaarborgd.

Antislip treden

Op de treden is vaak antislip aangebracht om uitglijden te voorkomen.

Antislip voeten

De meeste trappen hebben antislipvoeten waardoor ze stevig op de grond staan.

Plateau vastgeklemd

Het plateau, dat tevens de bovenste trede is, kan stevig worden vastgeklemd waardoor de trap tijdens het gebruik niet kan inklappen.

Steunbeugel

Boven de laatste trede bevindt zich meestal een steunbeugel waar naar gegrepen kan worden of die op een andere manier steun kan bieden door bijvoorbeeld het lichaam tegenaan te drukken.

Extra’s voor gemak en comfort

Afhankelijk van de uitvoering van een trap kan die ook een aantal extra’s hebben om het werken te vergemakkelijken of voor het comfort.

Afgeronde treden

Sommige trappen hebben afgeronde treden waardoor het prettiger is om er tegenaan te leunen.

Steunbeugel

Soms is de steunbeugel voorzien van een haak om een emmer of ander voorwerp aan te hangen.

Bovenste trede

De bovenste trede is dikwijls wat ruimer om ofwel iets op te zetten ofwel bij het klimmen naar de hoogste stand steun te geven aan de voeten.

SmartBox

Er bestaan ook modellen waarbij de steunbeugel is voorzien van een werkvlakje en bakje om spullen of gereedschap in te leggen. Dat bakje wordt ook wel SmartBox genoemd. In dat bakje kunnen materialen worden gelegd en op het werkvlakje kan bijvoorbeeld een schilderskwast worden gelegd op momenten dat die even niet wordt gebruikt.

Hulp als je er niet bij kunt

Voor de hand liggende karweitjes die met een huishoudtrap kunnen worden gedaan zijn bijvoorbeeld:
  • Bovenlichten en hoge ramen wassen.
  • Een lamp vernieuwen in een hooggeplaatst armatuur zoals een plafondlamp.
  • Hoge keukenkastjes of opzetkastjes bereiken.
  • Hoog schilderwerk verrichten zoals een plafond witten.
  • Karweitjes rondom het huis of in de tuin verrichten.
  • Muren behangen.
  • Slingers hangen voor een verjaardag.
  • Talrijke doe-het-zelf klussen.

Keukentrap voor bereik hoogste kastjes en kinderen

Hoewel de inrichting van een keuken meestal zodanig is dat spullen die regelmatig gebruikt worden makkelijk voor het grijpen liggen of staan komt het wegens ruimtegebrek veelvuldig voor dat spullen boven handbereik in kastjes worden opgeborgen. In dat geval biedt een keukentrap uitkomst.

Hoogste kastjes

Met een keukentrap wordt dan een kleine trap bedoeld van hooguit drie treden. Voor gebruik in de keuken is dat afdoende omdat de keukentrap alleen nodig is om de hoogste keukenkastjes te bereiken. Voor andere karweitjes is een dergelijke trap algauw te klein en zijn meer treden nodig.

Gebruik door kinderen

Een keukentrap is ook prima om door kinderen gebruikt te worden. Zij kunnen veilig op de hoogste treden staan om een handje te helpen aan het aanrecht, werkblad of kookeiland.

Materiaal voor keukentrappen en huishoudtrappen

Aanvankelijk werden keukentrappen en huishoudtrappen van hout gemaakt. Later werd vaak staal gebruikt met houten treden of aluminium voor lichtgewichttrappen. Ook komen trappen van kunststof voor.
© 2017 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Traprenovatie: de nieuwe woontrendTraprenovatie, je komt het steeds vaker tegen op televisie en in magazines. Reclame over het renoveren van uw trap komt…
Trappen van vergelijking EngelsTrappen van vergelijking zijn bijvoeglijk naamwoorden, dit zijn woorden die wat zeggen over het zelfstandig werkwoord.
Klussen: krakende vloer en krakende trap reparerenKlussen: krakende vloer en krakende trap reparerenKrakende vloeren en krakende trappen zijn voor veel mensen een bron van ergernis. Het krakende geluid wordt veroorzaakt…
Duitse grammatica: trappen van vergelijking & vergelijkingenDuitse grammatica: trappen van vergelijking & vergelijkingenDe trappen van vergelijking in de Duitse taal zijn voor de één een redelijk eenvoudige oefening, voor de ander juist een…
Renovatie: zo maken we van onze trap een absolute blikvangerRenovatie: zo maken we van onze trap een absolute blikvangerMet de intrede van de lente, denken velen aan de herinrichting of de renovatie van hun woning. Is de trap in onze leefru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Msaeedsalem, Pixabay
  • https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/ladders/huishoudtrappen/b288/
  • https://www.karwei.nl/assortiment/bouwmaterialen/ladders-trappen/huishoudtrappen/c/bouwmaterialen_ladders-en-trappen_huishoudtrappen
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Keukentrap
  • http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/categories/departments/kitchen/20611/

Reageer op het artikel "Huishoudtrap of keukentrap voor als je er niet bij kunt"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 27-09-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!