InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Keuken schoonmaken Tips en trucjes voor een schone keuken

Keuken schoonmaken Tips en trucjes voor een schone keuken

Keuken schoonmaken  Tips en trucjes voor een schone keuken Een keuken dient altijd hygiënisch schoon en netjes te zijn omdat we daar al onze maaltijden bereiden. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het belangrijk om de keuken minimaal een keer per maand grondig schoon te maken. Hier volgen enkele tips die u kunt gebruiken om uw keuken schoon te maken om zonder problemen en veilig uw eten klaar te kunnen maken.

Aanrecht schoonmaken

Om een aanrechtblad van graniet of marmer goed te reinigen is het het beste om heet water te gebruiken. Als uw aanrechtblad van kunstgraniet is kunt u ervoor kiezen om chloor, waterstofperoxide of aceton als reinigingsmiddel te gebruiken. U kunt uw aanrechtblad van kunstgraniet ook schoonmaken met bleek door het eerst in de bleek te zetten, het vervolgens op te poetsen en dan weer schoon te spoelen. Een RVS aanrechtblad kan het beste met groene zeep worden schoongemaakt. Wrijf de zeep eerst goed in en neem het aanrechtblad dan met een vochtige doek af.

Het probleem van kalk of aanslag op uw aanrechtblad kunt u oplossen door een beetje cola aan te brengen op de vlek en dit te laten inwerken. Behandel de vlek daarna met een schuurspons. Vervolgens kunt u het afspoelen en met water en afwasmiddel de plek vetvrij maken.

Gebruik altijd een schone vaatdoek voor het schoonhouden van de aanrecht. Het beste is om dagelijks een nieuwe vaatdoek te gebruiken. Het verzamelen van bacteriën in de vaatdoek wordt hiermee voorkomen.

Keukenkasten schoonmaken

Uw keukenkasten schoonmaken is veel werk. Ook al is het vervelend werk, dit is ook werk wat met enige regelmaat gedaan dient te worden. Er kan veel vet ontstaan bovenop keukenkasten. U kunt oude kranten of aluminiumfolie daar neerleggen om dat te voorkomen. Door deze een keer per maand te vervangen blijft de bovenkant van de keukenkast schoon. Plaats op de bodem van de kasten een stuk zeil. Dan is het veel makkelijker om af te nemen. Als er vieze geur is in de kast kan dat worden verwijderd door een sopje met chloor te maken en goed te boenen.

Keukenwand schoonmaken

We bereiden ons eten en we koken in de keuken, waardoor de keukenwand vaak vuil wordt. Voor een hygiënische keuken is het goed schoonmaken van de wand belangrijk. Gebruik hiervoor een sopje warm water en afwasmiddel, vloeibare zeep, groene zeep, azijn of ammoniak. Smerige voegen kunt u makkelijker schoonmaken door een oude tandenborstel te gebruiken met een beetje azijn erop.

Keukenla schoonmaken

In de keukenla bewaren we niet alleen bestek, maar vaak ook allerlei kleine rommel. Om toch een beetje orde te houden is het handig om in de lade waarin bestek bewaard wordt gebruik te maken van een bestekbak. Uw keukenladen kunt u een paar keer per jaar (bijvoorbeeld om de drie maanden) schoonmaken met een sopje met afwasmiddel of allesreiniger. Als er grote vetvlekken zijn kunnen deze verwijderd worden met een schuursponsje met wat bleek erop. Neem de lade daarna wel met een sopje af.

Vuilnisbak schoonmaken

De meeste mensen gebruiken in hun vuilnisbak een vuilniszak. De binnenkant en de deksel van de vuilnisbak kunnen ondanks het gebruik van een zak toch vuil worden. Met een hogedrukreiniger kan de vuilnisbak schoon worden gemaakt. Om het echt hygiënisch schoon te maken is een sopje met chloor nodig. Door een paar oude kranten onder in de vuilnisbak te leggen kunt u voorkomen dat de onderkant vies wordt. Wanneer u de vuilniszak verwisselt, vervangt u de kranten ook. Leg een panty met kattengrind onderin om te voorkomen dat er vieze geurtjes uit de vuilnisbak komt.
© 2015 - 2018 Hyperinfoteur, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Online keuken ontwerpenEen nieuwe keuken uitzoeken is nog niet zo makkelijk als dat het lijkt. Daarom is er de mogelijkheid om een online keuke…
Wat kost een nieuwe keuken?Wat kost een nieuwe keuken? Het is niet eenvoudig om de prijs van een nieuwe keuken te berekenen. Een keuken bestaat nam…
Rolluiken schoonmakenWaarom is het belangrijk om rolluiken schoon te maken en hoe kan ik dit het beste doen? Geniet van de voordelen van scho…
Pesach: huis schoonmaken, kasjeren, inkopen doenPesach is een feest dat een goede voorbereiding vergt. Hoe bereiken we dit? Door het schoonmaken en het inspecteren van…
Je keuken renoveren: maak je keuken weer als nieuwJe keuken is aan een opknapbeurt toe. Maar je vind het niet nodig om een nieuwe keuken te kopen of je hebt er het budget…

Reageer op het artikel "Keuken schoonmaken Tips en trucjes voor een schone keuken"

Infoteur: Hyperinfoteur
Gepubliceerd: 29-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!