InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Babykleding wassen. Waar moet ik rekening mee houden?

Babykleding wassen. Waar moet ik rekening mee houden?

Babykleding wassen. Waar moet ik rekening mee houden? Voordat je baby geboren wordt doe je er goed aan om alle kleertjes, dekentjes en hydrofielen te wassen. Nieuwe producten bevatten namelijk chemicalien waaraan je een kleintje liever niet bloot wilt stellen. Producten die al eerder gebruikt zijn, bijvoorbeeld voor de oudere kinderen of door familieleden, kunnen vaak ook wel weer een wasbeurtje gebruiken. Een goede periode om met de babywas te beginnen, is zo rond de 34 weken zwangerschap.

Babykleertjes wassen voor gebruik

Het is verstandig alle babykleertjes te wassen voordat ze in gebruik worden genomen. Vaak zitten er vanuit het productieproces bacteriën in de kleding die irriterend kunnen zijn voor je baby's huidje. Dit wil je natuurlijk voorkomen!

Zorg ervoor dat alle babykleertjes gewassen en gestreken in de kast liggen voordat je de 37 weken zwangerschap passeert. Vanaf dat moment kun je namelijk zomaar gaan bevallen. Het is dan prettig om je niet meer druk te hoeven maken over zaken als 'de was'.

Wassen op hoge temperatuur!

Voor het milieu is het uiteraard beter om op lage temperatuur te wassen. Tegen alle goede adviezen in, is het in dit geval toch echt verstandig om te wassen op hogere temperatuur. Babykleren kunnen de eerste maanden gerust gewassen worden op 60 graden. Zo worden de meeste bacteriën in de wasmachine gedood. Uiteraard kunnen niet alle kleertjes dit hebben. Het zou zonde zijn als kleertjes door het wassen krimpen of hun vorm verliezen. Kies bij twijfel gewoon voor een wasje op 30 of 40 graden. Zaken als hydrofiel doeken, spuugdoeken en washandjes kunnen natuurlijk wel op 60 graden worden gewassen.

Het gebruik van wasverzachter

Niets is lekkerder dan de geur van frisgewassen kleding. Vaak wordt deze lekkere geur veroorzaakt door het gebruik van wasverzachter. Toch is het verstandig om de eerste maanden na de geboorte van de baby geen wasverzachter te gebruiken. De geurstoffen die hier aan toegevoegd worden kunnen irritatie veroorzaken op het huidje van je baby. Ook wordt er in sommige wasmiddelen wasverzachter toegevoegd voor een lekker geurtje. Controleer voordat je de babykleertjes gaat wassen, of dit bij jou wasmiddel het geval is. Je kunt het beste kiezen voor een wasmiddel dat neutraal is. Hier zijn geen geur- en kleurstoffen aan toegevoegd. Verder zijn ze PH-neutraal en dermatologisch getest. Er zijn overigens ook wasverzachters te verkrijgen die PH-neutraal zijn en geen irritatie kunnen veroorzaken aan het huidje van je baby.

Wil je toch liever op een andere manier een lekker geurtje aan de babykleding? Kies dan voor geurbuiltjes in de kast! Hierdoor komt er een subtiel geurtje aan de kleding te zitten, waardoor het lekker fris ruikt!

Strijken

Het lijkt misschien niet direct noodzakelijk, maar toch is het goed om alle babykleertjes te strijken. Het liefst, voor zover het materiaal het toelaat, op hoge temperatuur! Hierdoor worden vrijwel alle nog overgebleven bacteriën gedood. Om de kleding zo lang mogelijk mooi te houden, kun je de kledingstukken het best binnenstebuiten strijken. Strijk nooit over applicaties heen!

Na het strijken kun je alles netjes opvouwen en in een schone stofvrije kast leggen. Een goede tip is om deze klusjes te bewaren voor de laatste weken van je zwangerschap. Zo tussen de 34 en 36 weken. Wanneer je het later doet, is er een kans dat je al bevallen bent. Doe je het eerder, dan liggen de spullen zo lang in de kast dat het alweer aan een wasbeurt toe is tegen de tijd dat je het kunt gaan gebruiken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Prenatal.nl
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Babykleding wassen. Waar moet ik rekening mee houden?"

Infoteur: Denn
Gepubliceerd: 06-04-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!