InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Energiezuinig wassen met voorverwarmd water

Energiezuinig wassen met voorverwarmd water

Een van de grootste energieslurpers die in een huishouden is aan te treffen is de wasmachine. Uiteraard is het gebruik van energie afhankelijk van het aantal wasbeurten maar in veel huishoudens loopt dat aardig op. Er zijn omstandigheden waarin de machine bijna dagelijks draait. Bezuinigen op de energie die daarvoor nodig is komt niet alleen het milieu ten goede maar scheelt ook flink in de portemonnee wat op jaarbasis een behoorlijk slok op een borrel uitmaakt.

Voor de hand liggende bezuinigingen bij wassen in wasmachine

Besparen op de energie, die een wasmachine nodig heeft voor een wasbeurt, kan bijvoorbeeld al door de knop niet op 60 of 90 graden te zetten maar op 40 of nog minder. Lang niet alle was heeft een hoge temperatuur nodig om schoon te worden. Moderne wasmiddelen helpen een handje mee om op een lagere temperatuur een schoon resultaat te krijgen. Wellicht is het mogelijk de was beter te splitsen en alleen het extra vervuilde goed op hoge temperatuur te wassen.

Water met minder energie opwarmen

Het wasmachineonderdeel dat de meeste energie nodig heeft is het verwarmingselement. Het verwarmen van het water in een wasmachine gebeurt elektrisch. Het energieverbruik voor het verwarmen kan oplopen tot 80% van het totaal van verbruik dat voor een wasbeurt nodig is. Maar er zijn minder energie kostende manieren om water op te warmen dan door middel van verwarmingselementen in de machine. Het is zeer besparend om water buiten de wasmachine op te warmen en daarna aan de was toe te voegen. Verwarmen via aardwarmte, boiler, geiser, HR combi-ketel, stadsverwarming of zonnepanelen kost veel minder energie.

Hotfill minder bekend

Het toevoegen van voorverwarmd water wordt ook met een niet zo bekende term hotfill genoemd. De term hotfill staat voor het vullen van de wasmachine met voorverwarmd water door bijvoorbeeld op eenvoudige wijze aan het begin van het wasprogramma emmers warm water met de juiste temperatuur toe te voegen. Maar dit lastige karweitje, dat telkens bij elke wasbeurt moet gebeuren, kan vermeden worden.

Wassen met voorverwarmd water

Het toevoegen van voorverwarmd water kan ook gebeuren met een speciaal apparaat dat bevestigd wordt tussen de warmtebron en de wasmachine. Dat voorschakelapparaat kan aangesloten worden aan de warmwaterwaterleiding waarmee ook warm douchewater, badwater en water in de keuken kan worden opgehaald. Met behulp van zon voorschakelapparaat kan in een gezin van vier personen tot 300 kWh stroom per jaar worden uitgespaard. Tevens is het gebruik milieuvriendelijk door minder CO2 uitstoot. Overigens bestaan er ook wasmachines waar een dergelijk apparaat is ingebouwd maar die zijn nogal prijzig en worden zeker niet aangeschaft als de oude wasmachine nog goed is.

Meest bekende hotfill systeem

Het bekendste voorschakelapparaat is van de firma Martin Elektrotechnik en te koop onder de naam MS1002plus. Martin Elektrotechnik ontwikkelde het hotfill-systeem en heeft er ook patent op. MS1002plus bestaat uit een extern kastje dat de watertoevoer automatisch regelt. Uiteraard dient zich er op de plek van de wasmachine wel een warmwaterkraan te bevinden waar het kastje op wordt aangesloten. Het apparaat voorziet in drie te programmeren temperaturen. Het bedieningspaneel is geschikt voor wandmontage wat niet perse door een vakman hoeft te gebeuren. Het systeem voorkomt te warme toevoeging van water. Ook kan de levensduur van de wasmachine langer zijn met minder onderhoud omdat het verwarmingselement, dat kwetsbaar is en gevoelig voor kalkaanslag, niet meer wordt gebruikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.energiezuinigwassen.nl/
  • http://www.dugoshop.nl/ms1002
  • http://electronica.infonu.nl/huishoudelijk/102803-hotfill-ms-1002plus-bespaart-tot-90-stroom-bij-wassen.html
  • http://www.dugoshop.nl/hotfill

Reageer op het artikel "Energiezuinig wassen met voorverwarmd water"

Reactie

Coosje, 28-01-2015 14:57 #1
Wij hebben 2 grote pannen op een houtkachel staan, de houtkachel zorgt voor de warmte in huis en het warme water uit die twee pannen wordt gebruikt om de wasmachine deels te vullen en de afwas mee te doen, ook het sopwater wordt daarmee gemaakt. Zo besparen we door de houtkachel enorm veel energie. Voor 's zomers hebben we een zonnecollector op het dak. Reactie infoteur, 28-01-2015
GOED HOOR!

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!