InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Dekbed wassen: hoe doe je dat?

Dekbed wassen: hoe doe je dat?

Een dekbed wassen vereist een goede voorbereiding. De reinigingsmethode die je gebruikt is grotendeels afhankelijk van het materiaal van je dekbed. Dekbedden van dons, wol of synthetisch materiaal moeten allemaal op een eigen manier worden gewassen om tot een goed resultaat te komen. Het is daarom belangrijk dat je eerst goed op de hoogte bent van de verschillende reinigingsmethodes, alvorens je jouw dekbed gaat wassen.

Artikelindeling

Hoe dekbedden wassen?

Een dekbed wassen is niet iets wat men dagelijks doet. Een dekbed luchten is meestal wel voldoende om hem weer fris te maken. Let op dat je dat niet doet bij vochtig weer of in de volle zon. Maar soms is jouw dekbed wel aan een wasbeurt toe. Als je trommel groot genoeg is, kan dit gewoon in je eigen wasmachine. Uiteraard hangt de manier waarop af van het materiaal waaruit jouw dekbed bestaat. Als jij jouw donzen of wollen dekbed wilt wassen check je uiteraard eerst het waslabel. Sommige dekbedden mogen namelijk echt niet gewassen worden. Houd je daar dan ook aan! Dan zal er chemisch gereinigd moeten worden.

Donzen dekbed wassen

Uw donzen dekbed wassen heeft zijn eigen richtlijnen.
  • Bij donzen dekbedden zijn er verschillende richtlijnen wat betreft temperatuur. Check het label: 40 of 60 graden.
  • Als wasmiddel kan je gebruiken: wasmiddel voor zijde, fijnwasmiddel, donswasmiddel of een milde shampoo. Gebruik hiervoor een vierde van wat je normaal gebruikt.
  • Wassen op een fijn wasprogramma of op het programma voor wolwas. Goed centrifugeren!
  • Op de hand wassen in de badkuip zou ook kunnen. Wel goed uitspoelen!
  • Drogen op zeer lage temperatuur (30 graden). Stop er tennisballen bij om het dekbed luchtiger te houden. De veertjes kunnen hierdoor namelijk niet gaan klonteren.
  • Ieder uur even uit de droger halen om te kijken hoe ver het is. Even uitschudden. Hou er rekening mee dat de droogtijd meerdere uren duren kan.

Wollen dekbed wassen

Een wollen dekbed wassen wordt meestal afgeraden. Chemisch reinigen is dan een betere keuze. Toch zijn er tegenwoordig ook wollen dekbedden waarbij de wol een speciale behandeling heeft ondergaan, waardoor het niet vervilt of krimpt. Deze dekbedden kunnen op 40 graden Celsius gewassen worden. Maar doe dit echt alleen als het label dit aangeeft. Andere wollen dekbedden zullen namelijk krimpen! Daarnaast is het ook een te zware belasting voor je wasmachine omdat het alle vocht opslurpt. Mocht er een kleine vlek op je dekbed komen, probeer deze dan te verwijderen met ossengalzeep of groene zeep. Het hele dekbed wassen is dan niet nodig.

Synthetische dekbedden

Dekbedden wassen is bij synthetische materialen geen enkel probleem. Ze kunnen op maximaal 60 graden Celsius gereinigd worden. Daarna dus ook de droger in.

Overige tips en tricks

  • Het is aan te raden zo nu en dan je dekbed in de droger te stoppen op de laagste stand. Hiermee wordt het lichaamsvocht verwijderd!
  • Jouw dekbed weer los maken? Opkloppen met de hand is prima. Om te voorkomen dat de vulling beschadigt geen stofzuiger of mattenklopper gebruiken.
  • Wil jij jouw dekbed wassen om bacteriën te verwijderen, dan kunt je hem in plaats van wassen ook in de vriezer leggen!
  • Het is belangrijk dat een dekbed snel droogt na zijn wasbeurt. Als dit te langzaam gaat kan er een nare geur ontstaan.
  • Door dagelijks goed te luchten en regelmatig je dekbed op te kloppen is een wasbeurt dus niet direct noodzakelijk. In principe hoeft een dekbed niet vaker dan eens in de vier of vijf jaar gewassen te worden.

Lees verder

© 2015 - 2019 Mitchxl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dekbedden in alle soorten en matenHet dekbed wint het al enige tijd van de dekens, alleen in de zomer vinden we toch nog vaak dat het laken meer voor ons…
Dekbed kiezen nog niet zo eenvoudigDekbed kiezen nog niet zo eenvoudigEen dekbed kopen lijkt een simpele zaak. Maar wie er een gaat uitzoeken merkt al gauw dat er zeer veel verschillende dek…
Een donsdeken of een synthetisch dekbed?Een donsdeken of een synthetisch dekbed?Bij de aankoop van een dekbed staat u voor een belangrijke keuze: wordt het een synthetisch dekbed of is een echte donsd…
Hoe maak je makkelijk je bed op?Hoe maak je makkelijk je bed op?Hoe maak je makkelijk en snel je bed op? Met een paar simpele trucjes kun je een hoop tijd besparen. Het slaapt bovendie…
Hoofdkussens reinigen en kussens wassenHoofdkussens reinigen en kussens wassenDe meeste mensen wassen de overtrekken van hun hoofdkussens één keer per week. De kussens zelf worden daarentegen zelden…

Reageer op het artikel "Dekbed wassen: hoe doe je dat?"

Infoteur: Mitchxl
Gepubliceerd: 24-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!