InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Dekbedden in alle soorten en maten

Dekbedden in alle soorten en maten

Het dekbed wint het al enige tijd van de dekens, alleen in de zomer vinden we toch nog vaak dat het laken meer voor ons doet dan een dekbed. Toch zijn er ook voor de zomer dekbedden die koel houden. Dekbedden in alle soorten en maten dus.

Vulling

Grofweg kunnen we stellen dat er 3 soorten dekbedden zijn, t.w.:
  • wol
  • synthetisch
  • dons (gans, eend of dons)

Allemaal moeten ze de warmte isoleren het vocht reguleren. Natuurlijk is het heel persoonlijk wat voor vulling je zoekt en bovendien bij allergische mensen is niet eens alles mogelijk. Een samenvatting van de belangrijkste zaken.

Het isolerende effect scoort hoog bij de synthetische en donzen dekbedden en blijft het wollen dekbed enigszins achter. Ditzelfde geldt voor de soepelheid van het dekbed. De vochtopname is bij het wollen dekbed daarentegen weer het beste en blijft m.n. het synthetische dekbed een beetje achter. Qua allergievriendelijkheid scoort het synthetische dekbed het beste, daarna het donzen dekbed en het wollen dekbed blijft hier beduidend achter.
De wasbaarheid, ook niet onbelangrijk, is veruit het beste bij de synthetische. Deze gaan nl. zo de wasmachine in.

4 seizoenen dekbed

De 4 seizoenen dekbedden zijn ideaal, immers er is een aparte voor de zomer en een voor het voor- en najaar. Voeg je deze samen en je hebt het winter dekbed. Vederlicht en dus geen zwaar dekbed op je lijf. Een klein nadeel is alleen dat de stof (ook wel tijk genoemd), om de losse dekbedden op hun plaats te houden, meer is dan nodig. Maar gezien het feit dat dit erg lichte stof is, is het nauwelijks een belemmering voor de aanschaf.

Hoe groot moet een dekbed zijn?

Je ziet vaak dat mensen een dekbed kopen in de breedte van het bed. Een gangbare maat van 180 cm krijgt dus een dekbed van 180 cm en dat is fout. Ga altijd uit van minimaal 40 cm breder dan je matras en bij voorkeur 50/60 cm.

De lengte is ook eenvoudig te bepalen. Ga van de eigen lengte uit en veel bedden zijn 200 cm of 220 cm, tel daar gemiddeld 20 cm bij op. De ‘flap’ van de hoes zal het dekbed op zijn plaats houden, maar zeker in de wintermaanden wordt het dekbed – zoals ook de traditionele deken – hoog over de schouders getrokken en een minimaal verschil van 20 cm is dan gewenst.

De genoemde maten zijn voor de meeste winkels die dekbedden verkopen gangbare maten. Op maat gemaakte dekbedden kunnen natuurlijk ook geleverd worden, maar de prijs is daar dan ook naar. Per winkel (of internet) kan dit verschillen en dus is individueel aanvragen noodzakelijk.

Kopen in de winkel of op internet?

Veel gangbare merken hebben ook op internet de mogelijkheid voor aanschaf. Natuurlijk kan het dekbed in de winkel meteen meegenomen worden en is de levertijd via internet minimaal een week. Daarnaast kan het zijn dat iemand een dekbed wil ‘voelen’ en daarmee ook gezegd dat er nog steeds veel dekbedden via de reguliere winkels verkocht worden. In prijs zit er weinig verschil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dekbedden in alle soorten en maten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 06-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Woning
Schrijf mee!