InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonmaken: vlekken verwijderen met simpele middelen

Schoonmaken: vlekken verwijderen met simpele middelen

Schoonmaken: vlekken verwijderen met simpele middelen Vlekken, je hebt ze in soorten en maten. Kaarsvet, rode wijn, inktvlekken in hout, dof koper. Oma had er allerlei middeltjes voor. Dus vlekken verwijderen met simpele maar doeltreffende middelen zoals onze voorouders dat deden, dat betekent karnemelk in zetten, cola inzetten of steradent gebruiken.

Kaarsvet verwijderen

Kaarsvet kan pas worden weg geschraapt als het koud en opgedroogd is. Haal met een mesje dan het meeste weg. Verhit vervolgens een strijkbout niet al te heet, leg er absorberend papier over zoals keukenpapier en zet de strijkbout er op. Het meeste verdwijnt dan echt wel. Is er toch nog iets achtergebleven: dep dan met een prop watten waar je wasbenzine op hebt gedaan de vlek. De rest van het kaarsvet verdwijnt dan ook.

Soda, voor veel dingen geschikt

Soda is eigenlijk een wondermiddel. Je kunt er van alles mee.
  • Witte was wordt stralend door het te wassen met soda en een wasmiddel
  • Bloemen doen het beter als je een beetje soda bij het water doet
  • Muffe geuren en zweetgeuren verdwijnen als je de kledingstukken in water met soda laat weken
  • Soda laat glazen weer blinken
  • Is je afvoerput verstopt, neem dan een zak soda. Gooi het in de put, giet er kokend water over heen en grote kans dat de verstopping verdwijnt. Wie preventief wil werken, gooit elke week wat soda in het afvoerputje met kokend water
  • Aangekoekte pannen vul je met water, je gooit er soda bij en je zet ze even op het vuur. De vuiligheid laat zomaar los

Rode wijn

Rode wijn is moeilijk uit stoffen te halen. Een glas spa helpt, maar ook witte wijn en witte azijn krijgen de vlek meestal weg. Zout wordt veel gebruikt en dat zuigt de wijn ook wel op, maar zorgt ook voor veel andere vuiligheid.

Inktvlekken op hout

Inktvlekken zijn moeilijk te behandelen als ze in hout zitten. Maar met sap van een sinaasappelschil verdwijnt het.
Ook kun je een doekje in melk drenken en de vlek daarmee laten verdwijnen

Inktvlekken in kleding

Als je inkt in je kleding hebt, spuit er dan wat deodorant op. Dan verdwijnt de vlek

Vetvlekken in je kleding

Vetvlekken in je kleding krijg je gemakkelijk weg met:
  • Shampoo
  • Een druppeltje afwasmiddel
  • Een beetje talkpoeder
  • Een beetje tandpasta
Daarna wel direct in de wasmachine wassen

Ramen wassen met ammonia

De meeste mensen gebruiken voor het wassen van hun ramen spiritus. Dat werkt ook goed, maar het laat op den duur ook een blauwe waas achter. Bij erg vette ramen helpt ammonia dan veel beter. Wissen van de ramen doe je door met een vloeiende beweging van links naar rechts en van boven naar beneden te gaan. Als het ware in een spiraalvorm dus. Wel daarna ook de kozijnen meenemen en afdrogen omdat er anders weer druppels op het raam vallen. Strepen zijn goed weg te krijgen met een krant.

Koper poetsen

Koper poetsen is niet ieders favoriet. Met karnemelk of een mengsel van citroensap en zout wordt koper snel glanzend. En wie het nog sneller wil aanpakken spuit wat antikal op het koper. Is het koper eenmaal mooi gepoetst dan helpt haarlak om het werkje heel lang niet meer te hoeven doen.

Zilver poetsen

Zilver is snel mooi en glanzend als je het poetst met een oude tandenborstel met tandpasta. Ook as uit de asbak op een vochtige doek doet wonderen. Een nachtje in de cola leggen helpt eveneens.

Koffie- en theeaanslag

Koffie- en theeaanslag verdwijnen als sneeuw voor de zon als je bleekmiddel in de pot of in de kop doet met water. Een drupje is genoeg.
Maar ook kunstgebitreiniger steradent in heet water zorgt dat de aanslag verdwijnt.
Heb je dat niet in huis, dan kun je ook melk, citroensap of bakpoeder gebruiken.

Grauwe vitrage weer wit maken

Grauwe vitrage wordt weer wit met steradent. Gewoon in een sopje oplossen en dan de gordijnen er in.

Het weer in textiel

Weervlekken of het weer lijkt niet op te lossen. Toch kan het verdwijnen. De schimmelige plekken zijn te behandelen met een oplossing van water met een beetje bleekmiddel. Dat deppen op de weerplekken en dan uitspoelen met koud water. Dit kan overigens alleen op ongekleurd katoen en linnen.
Gekleurde stoffen en andere stoffen met het weer kun je ontdoen van de troep door het te deppen met een mengsel van water met zout. Vervolgens spoelen met lauw water.

Schaar scherp maken

Je schaar is bot, maar je weet niet hoe je die moet slijpen? Heel eenvoudig: gewoon een stuk aluminiumfolie knippen en de schaar wordt weer vlijmscherp.

Verfresten verwijderen

Kun je die verfresten niet kwijt die op je handen zitten? Olijfolie of boter zorgen er voor.

Vette smeerhanden

Vette smeerhanden ten slotte verdwijnen door gebruikte koffieprut te mengen met wat afwasmiddel en daarmee de handen te wassen.
Gerelateerde artikelen
Vetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenVetvlekken verwijderen uit kleding en andere materialenWe hebben het allemaal wel eens; vlekken in onze kleding. Met name tijdens het braden en bakken krijgen we weleens vetvl…
Fairy Godmothers: Poetsen van hardnekkig "vuil"Het poetsen van zilver en koper is een vervelend werkje en kauwgom en kaarsvet zijn moeilijk te verwijderen. Simpele tru…
Koperen voorwerpen weer als nieuwKoperen voorwerpen weer als nieuwKoperen kandelaars, pannetjes, potten en sieraden kunnen heel mooi zijn, maar moeten wel goed onderhouden worden. Dof, g…
HuishoudtipsHuishoudtipsHet huishouden doen is niet de leukste klus, maar met deze tips wordt het een stuk aantrekkelijker. Ik heb ze allemaal z…
Huishoudtips met azijn, citroensap en sodaHuishoudtips met azijn, citroensap en sodaIedereen heeft zijn keukenkastjes vol staan met schoonmaakmiddelen maar is dat wel allemaal nodig? Hoever kan je komen m…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Schoonmaken: vlekken verwijderen met simpele middelen"

Reactie

Cindy, 28-01-2017 14:00 #1
Goedemiddag, ik heb een vraag… na het opruimen van het kerstdorp met waterfonteintje bleek dat er helaas toch wat water onder het aluminiumfolie was gegaan waardoor er nu een lelijke blauwe vlek op de witte kast zit. Enig idee waar mee ik dit zou kunnen verwijderen? Alvast bedankt, met vriendelijke groeten, Cindy van Koningshoven Reactie infoteur, 14-02-2017
Probeer eens bakpoeder. Ook zijn er speciale gummetjes in de handel die er voor zorgen dat je vlekken van aluminium kun verwijderen. Zou ik in een speciaalzaak even naar vragen.

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 15-08-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!