InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Hoe moet ik mijn koelkast instellen?

Hoe moet ik mijn koelkast instellen?

Is mijn koelkast te koud? Of is die juist te warm? Wat zijn de gevolgen van een te koude of te warme koelkast? Is mijn koelkast te vol? Op welke plek moet ik welk product in de koelkast leggen? Hoeveel energie verbruikt een koelkast? Deze en andere vragen worden behandeld in dit artikel. Daarnaast worden de twee belangrijkste bacteriën besproken die men aan kan treffen in de koelkast: salmonella en listeria.

De juiste temperatuur

Bacteriën en schimmels vinden een warme koelkast heerlijk. Ze kunnen zich hier snel voortplanten. Vandaar dat men de koelkast heeft uitgevonden. Alle producten in de koelkast zijn meer beschermd tegen bacteriën dan producten buiten de koelkast, maar dat moet de koelkast wel op de juiste temperatuur staan. Iedere bacterie reageert anders op de temperatuur, dus de invloed van een bepaalde temperatuur is lastig te zeggen.

De algemene regel luidt: De juiste koelkasttemperatuur ligt tussen de 3 en 4 graden.

Salmonella

Een hele belangrijke bacterie die bij de ideale temperatuur van 3 - 4 graden Celsius zich niet of nauwelijks vermenigvuldigd, is de salmonella-bacterie. Salmonella kan voorkomen in rauwe dierlijke producten en leeft voornamelijk in de darm van dieren zoals pluimvee - zoals bijvoorbeeld kip - en varkens. Daarnaast komt de bacterie ook op rauwe groenten voor. De bacterie groeit het snelst bij een temperatuur van 37 graden Celsius.
De gevolgen van de salmonella-bacterie zijn niet nihil te noemen. Bij besmetting loopt men kans om eerder andere ziektes te pakken te krijgen en kan men daarnaast een vochttekort oplopen met alle gevolgen van dien. Men kan diarree, hoofdpijn, buikpijn en koorts krijgen en niet alle vormen van salmonella zijn even makkelijk te behandelen met antibiotica.

Listeria

Listeria is een andere bacterie die aangepakt dient te worden. Listeria is een darmbacterie die op vochtige en koude plekken in de koelkast op zijn gemak is. Bij te hoge temperaturen overleeft deze bacterie en is hij in staat zich goed te vermenigvuldigen. De bacterie plant zich bij de ideale koelkasttemperatuur van 4 graden Celsius half keer zo snel voort als bij 7 graden Celsius. Vandaar dat een koude koelkast belangrijk is om deze bacterie zo goed mogelijk te bestrijden.
De gevolgen van de listeria-bacterie zijn niet te onderschatten. Zo kan de bacterie een voedselinfectie veroorzaken en dienen vooral zwangere vrouwen op te passen. Besmetting met de bacterie kan namelijk leiden tot een miskraam. Ook oudere mensen en mensen met een verzwakt afweersysteem vormen een risicogroep voor deze bacterie.

Koelkast te koud?

Hoe kouder hoe beter? Nee, dat gaat niet op voor een koelkast. Weliswaar zullen de bacteriën zich minder op hun gemak voelen bij koude temperaturen, zodra men onder de drie graden Celsius komt, bestaat het gevaar op bevriezing. Zuivelproducten en bepaalde soorten fruit kunnen hierdoor beschadigd worden. Heb je echter alleen maar frisdranken in de koelkast voor een gezellig feestje, dan mag de koelkast best wat kouder.

Bewaartips

Er zijn enkele bewaaradviezen die men in acht dient te houden bij het instellen van de koelkast:
  • Leg producten die kunnen lekken zo ver mogelijk onderin de koelkast. Dit voorkomt dat de rest van de producten in aanraking komt met de lekkende resten. Producten die lekken zijn bijvoorbeeld rauw vlees.
  • Rauwe producten bevatten meer bacteriën dan producten die al zijn bereid. Zorg dus dat je deze producten goed scheidt in de koelkast. De rauwe producten mogen niet in aanraking komen met de producten die al zijn bereid. Dek bereide gerechten dus altijd af en zet ze indien mogelijk zo ver mogelijk weg van de rauwe producten.
  • De meeste koelkasten hebben koudere plekken dan elders in de koelkast. Bewaar hier producten die snel bederven en veel bacteriën bevatten, zoals rauw vlees. Frisdranken en boter bijvoorbeeld kunnen op minder koude plekken bewaard worden.
  • Zorg dat de koelkast niet te vol geladen wordt. Een volle koelkast koelt soms minder. Is je koelkast toch vol, zorg er dan voor dat je de snel bederfelijke producten - zoals hierboven beschreven - op de koude plekken bewaart.
  • Onderhoud de koelkast regelmatig. Een goede schoonmaakbeurt is geen overbodige luxe om bacterie te verwijderen.

Energieverbruik van een koelkast

Het energieverbruik van een koelkast is sterk afhankelijk van het energielabel van de koelkast, de grootte van de koelkast en of het wel of geen vriesvak bevat. De kosten kunnen dan ook van lopen van 20 per jaar tot zo'n 100 per jaar. Gemiddeld gebruikt ieder huishouden ongeveer 17% van de elektriciteit voor het koelen en vriezen. Dat is ongeveer 590 kWh, wat neerkomt op 130. Een investering in een energiezuinige koelkast is een duurzame investering die zich over de jaren terugbetaalt.
© 2013 - 2019 B-bbergkamp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je voedsel koelen in de zomer?Hoe kun je voedsel koelen in de zomer?Koelkasten en vriezers draaien in de zomer op volle toeren. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het energieverbruik va…
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Mijn koelkast stinkt: wat kun je er tegen doen?Last van een stinkende koelkast? Laat je de koelkastdeur liever gesloten? Vaak is de oorzaak minder bijzonder dan je den…
Zelf een koelkast reparerenZelf een koelkast reparerenEen kapotte koelkast kan verschillende oorzaken hebben. Vaak kun je een koelkast gemakkelijk zelf repareren. Zo kun je d…
De ideale koelkast voor op een studentenkamerDe ideale koelkast voor op een studentenkamerAls je als student op kamers gaat, is een koelkast een absolute must. Natuurlijk moeten je biertjes koud gehouden worden…
Bronnen en referenties
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewaarwijze.aspx
  • http://www.nuon.nl/energie-besparen/artikelen-apparaten/verbruik-koelkast.jsp

Reageer op het artikel "Hoe moet ik mijn koelkast instellen?"

Reactie

G. Crucq, 23-07-2015 22:49 #1
Na het ontploffen van een klein dicht blikje cola, en de daarbij behorende schoonmaak,
daalt de temp. regelmatig onder de 0 gr. bij een instelling van stand 1
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Reactie infoteur, 14-08-2015
Beste,

De thermostaat van uw koelkast zou defect kunnen zijn. Ook kan het zijn dat de communicatie tussen andere onderdelen van uw koelkast en de thermostaat het probleem is. Het lijkt mij in ieder geval dat het regelcentrum van de koelkast niet meer functioneert.

Met vriendelijke groet,
B-BBergkamp

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 12-08-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!