InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Nespresso apparaat/machine ontkalken/reinigen; citroenzuur

Nespresso apparaat/machine ontkalken/reinigen; citroenzuur

Nespresso apparaat/machine ontkalken/reinigen; citroenzuur Het ontkalken van je apparatuur in huis kan een lastige klus zijn, vooral als het water hard is en dus veel kalk bevat. Daar waar water wordt gebruikt blijft het kalk achter en kan de kalk lelijke, hardnekkige plekken veroorzaken. Daarnaast kan kalk een broeinest vormen voor bacteriën en verstoppingen met schade aan je Nespresso apparaat tot gevolg. Kalk kun je verwijderen met een chemisch duur middel maar het kan ook met citroenzuur of azijn!

Kalk in je Nespresso machine wat zijn de oorzaken?

De oorzaak van kalk in en op en in je apparatuur is het kalkgehalte in het water. Bij een hoog kalkgehalte (hard water) raakt je apparatuur sneller verstopt dan bij een laag kalk gehalte (zacht water). Er bestaan verschillende methodes om de kalkafzettingen op je Nespresso machine te verwijderen of te voorkomen. Het verwijderen van kalk komt de levensduur van het apparaat ten goede, bovendien kan het kalk een broeinest vormen voor vuil en bacteriën en dat wil niemand in de koffie!

Het voorkomen van kalkafzetting

Leidingwater bevat kalk; soms veel, soms weinig. De hoeveel kalk die in het water zit is afhankelijk van je woonplaats. De hoeveelheid kalk wordt aangeduid met hardheid. Hoe harder het water des te meer kalk, hoe zachter des te minder kalk er in het water zit. Je kunt de kalk in je leidingen verminderen door een waterontharder of een waterontkalker te plaatsen. Dit apparaat zorgt dat de hoeveelheid kalk in het water afneemt en geen lelijke kalkplekken of schadelijke verstoppingen kan veroorzaken.

Het schoonmaken van je Nespresso machine/apparaat

Er zijn speciale schoonmaakmiddelen om je Nespresso apparaat mee te ontkalken. Deze worden geleverd door Nespresso en door andere bedrijven. Een nadeel is dat deze middelen vaak duur zijn, maar gelukkig zijn er ook andere, goedkope manieren om je apparaat schoon en kalk vrij te houden. Denk bijvoorbeeld aan citroenzuur of azijn.

De Nespresso machine schoonmaken/ontkalken met citroenzuur; hoe moet dat?

Citroenzuur kennen we allemaal wel en is verkrijgbaar in vrijwel elke supermarkt. Het zijn de kleine gele, vaak citroenvormige flesjes met vaak een groen dopje.
  1. Plaats voordat je begint met het ontkalken/reinigen een bak van ongeveer een liter onder het tuitje van de Nespresso machine. De bak moet groot genoeg zijn, want het water van het reservoir dat je gaat vullen moet er in passen.
  2. Vul nu het reservoir met water en beetje citroenzuur en plaats het reservoir terug op zijn plaats. Om te zorgen dat het water in een keer door het Nespresso apparaat wordt gepompt druk je de beide koffie knoppen voor drie seconden in. (Bij Nespresso apparaten zonder automatische stop moet je de aan/uit knop en het koffiezetknopje ingedrukt houden.) Door dit te doen gaan beide lampjes knipperen.
  3. Druk nu op het Lungo knopje om het ontkalkingsproces in gang te zetten. Het reservoir met het mengsel van water en citroenzuur zal nu door de Nespresso machine worden gepompt.
  4. Herhaal de procedure, indien noodzakelijk meerdere malen, totdat het water dat uit het tuitje komt schoon is. Omdat een citroenzuur een vrij sterke smaak afgeeft moet je het apparaat ook nog een aantal keren doorspoelen met gewoon water zonder citroenzuur.

De lampjes op mijn Nespresso machine blijven knipperen/branden

Soms blijven de lampjes knipperen na het spoelen/ontkalken. Om dit op te lossen schakel je het apparaat uit. Houd nu de Lungo knop ingedrukt en houd vast, zet gelijktijdig het apparaat weer aan. De lampjes knipperen nog een paar keer laat hierna de knop weer los. Je Nespresso machine is nu weer klaar voor gebruik.

Goed onderhoud van je Nespresso machine

Onderhoud je Nespresso machine goed. Preventief reinigen, ontkalken en doorspoelen is beter dan dat het kalk zich gaat ophopen in de kleine buisjes waardoor het apparaat verstopt kan raken. De losse onderdelen van je apparaat kun je reinigen in en badje water en azijn of gewoon afwasmiddel bij matige verontreiniging zonder kalk. Verdun schoonmaakmiddelen altijd om schade aan het apparaat te voorkomen. Azijn kan een negatieve werking hebben op sommige plastic soorten wees ook hier voorzichtig mee.
Gerelateerde artikelen
Kosten koffie met Senseo of NespressoDe Senseo en de Nespresso machine worden steeds populairder. Steeds minder mensen maken gebruik van een ouderwets koffie…
Nespresso KoffieNespresso KoffieNespresso koffie en Nespresso cups zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse koffiewereld. Naast het standaard ass…
Dolce Gusto of Nespresso?Dolce Gusto of Nespresso?Dolce Gusto en Nespresso zijn twee zeer populaire koffieproducten. Er zijn veel overeenkomsten: beide zijn ontwikkeld do…
Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?Senseo, Nespresso of toch de espressomachine?Als je een koffiefan bent en graag thuis een lekkere kop koffie, espresso of cappuccino drinkt, zijn er veel mogelijkhed…
Coffeeduck: Thee uit een Nespresso apparaatNespresso apparaten zijn speciaal voor koffie gemaakt. Je kunt er zelfs heerlijke thee uit drinken. Je moet dan eerst co…

Reageer op het artikel "Nespresso apparaat/machine ontkalken/reinigen; citroenzuur"

Reacties

Herta Sattlberger, 31-07-2017 17:46 #7
Ik heb mijn nespressomachine gereinigd en nu blijven beide toetsen pinken… wat doen?

Paulette, 24-02-2017 21:13 #6
Hallo! Ik roep om hulp, ik heb mijn machientje ontkalkt met citroen uit het flesje en goed gespoeld maar krijg het niet meer op gang! Ik zie dat er nog iemand (M.C.Taal) hetzelfde probleem heeft, wie helpt ons aub?
Bij voorbaat dank!

Bob Claus, 11-10-2016 15:14 #5
In bezit van krups xn2601. Ca 2 jaar oud. Begint opeens het wateropvangbakje binnenin het apparaat te vullen in plaats van het naar de voorkant van het app te laten lopen naar de uitschenktuit. Ontkalken helpt niet wat nu te doen…? Ik vind de vuilnisbak te vroeg. Dank bij voorbaat voor reactie.

Floyd, 04-08-2016 11:30 #4
Mijn nespresso machine hapert, ik heb reeds ontkalkt, water gaat goed door maar hij blijft haperen. Wat is ermee aan de hand, wat kan ik doen? Een nieuwe kopen is een optie, maar deze doet het nog behalve dat hij hapert tijdens het koffie maken. Help…

Ook Een Maarten, 24-04-2016 13:14 #3
@ M.C.Taal: Heeft u dit filmpje al bekeken van Nespresso zelf?: https://www.nespresso.com/nl/nl/order/accessories/ontkalkingsset-nespresso-machine
Door beide knopjes nog eens 3 seconde in te drukken beëindig je de ontkalkingmodus van de Pixie.

M. C. Taal, 06-02-2016 12:38 #2
Vraag! De lichtjes van ons apparaat blijven na het ontkalken knipperen ondanks de aanbevolen handelingen van apparaat uitzetten, lungoknop ingedrukt houden en vervolgens het apparaat weer aanzetten. Hartelijke groeten Nesspresso gebruiker Maarten Taal

Wim, 23-01-2014 13:51 #1
Heeft het ontkalken met citroenzuur hetzelfde effect als dat van Nespresso?

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 08-08-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 7
Schrijf mee!