InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Oude meubelen opknappen

Oude meubelen opknappen

Om de zoveel jaren ontstaat er vaak een stroming van mensen die tegenstander zijn van massaproductie. Zij houden meer van ambachtelijk en originele producten die niemand anders heeft. Vaak zijn die producten gemaakt van hoogwaardige materialen die authenticiteit uitstralen. Maar ook populair bij hen is hergebruik van meubelen die bijvoorbeeld verkregen zijn door een erfenis.

Nieuw ontwerp of oude meubelen opknappen

Soms worden slechts onderdelen van die oude meubelen gebruikt om een nieuw ontwerp te vervaardigen waarbij karakteristieken van het materiaal, zoals bijvoorbeeld houtnerf en kleur, gehandhaafd blijven. Doordat mensen al een band hadden met de oude spullen ontstaat vanzelf een goed gevoel bij het nieuwe ontwerp. Maar oude meubelen hergebruiken hoeft niet altijd gepaard te gaan met rigoureuze veranderingen van model en functie. Vaak is een opknapbeurt al voldoende om weer volop te kunnen genieten van wat eerst als een vervuild exemplaar ergens op zolder stond.

Eenvoudig opknappen

Zeker meubelen die gemaakt zijn van massief hout hebben veel mogelijkheden om er weer als nieuw uit te gaan zien omdat een behandeling een geheel nieuwe houtlaag kan opleveren. Indien de oppervlakte van een meubel van een olielaag of waslaag is voorzien vergt een opknapbeurt niet zoveel inspanning. Door een behandeling met een oplosmiddel of met een ammoniakoplossing zal de oude en vaak vervuilde laag makkelijk verdwijnen en kan een nieuwe frisse behandeling worden toegepast. Bij een verflaag, laklaag of vernislaag is dat een ander verhaal, maar ook daarbij zijn mogelijkheden.

Werken met afbijtmiddel

Een behandeling begint in dat geval met het verwijderen van alle hangwerk, sluitwerk en mogelijk ijzeren plaatjes en dergelijke. Daarna kan de lak, verf of vernis worden verwijderd die meestal zal oplossen door het gebruik van een afbijtmiddel. Het middel kan met een kwast worden aangebracht en na een tijdje inwerken makkelijke worden afgekrabd met een verfkrabber of afsteekmes of plamuurmes. Hardnekkige restanten kunnen voorzichtig worden verwijderd met een zachte staalborstel waarbij bewegingen in het verlengde van de houtnerf moeten worden gemaakt. Profielen en reliëfonderdelen kunnen worden behandeld met staalwol.

Schuren tot gladde laag

Na het verwijderen van de laag wordt de oppervlakte geschuurd wat bij vlak werk met een schuurmachientje gebeurt. Voor kleinere oppervlakten kan met een schuurblokje worden gewerkt waar een stukje schuurpapier omheen gewikkeld is. Gebogen werk kan uit de hand worden geschuurd met een los stukje schuurpapier. Gebruik bij het schuren een steeds fijnere soort schuurpapier zodat het eindresultaat een gladde houtlaag wordt. Voor een nog fijner resultaat kan het hout daarna worden bevochtigd en na het drogen nogmaals geschuurd worden met papier van de fijnste korrel.

Wegwerken oneffenheden in het hout

Wegwerken van deukjes en putjes kan soms als het hout van een niet te harde soort is. Door middel van een vochtige doek en een warme strijkbout kan het hout op de plek van de deukjes en putjes uitzetten en weer de oorspronkelijke vorm aannemen. Na drogen en schuren kan het hout verder worden behandeld. Eventuele krassen kunnen soms ook op die manier worden weggewerkt. Diepere krassen en scheurtjes en andere kleine oneffenheden kunnen worden opgevuld met in diverse kleuren verkrijgbaar vloeibaar hout (houtpasta) dat met een spatel kan worden aangebracht en na droging worden geschuurd.

Nostalgie en toch nieuw uiterlijk

Uiteindelijk wordt het meubel naar believen voorzien van een nieuwe waslaag, of olie of speciale meubellak. Als was kan bijvoorbeeld bijenwas worden gebruikt die met een zachte borstel draaiend wordt aangebracht en daarna uitgewreven. Geschikte oliesoorten zijn teakolie en lijnolie. Een alternatief voor meubellak is parketlak die extra bescherming biedt tegen krassen. Voordat deze lagen worden aangebracht kan het meubel eventueel van een andere tint worden voorzien door speciale meubelbeits die geschikt is om andere lagen overheen aan te brengen. Uiteindelijk zal het meubel vaak zijn bedoelde nostalgische waarde behouden en toch een geheel nieuw uiterlijk vertonen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Oude meubelen opknappen"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Meubelen
Schrijf mee!