InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Zo maken we van ons laminaat weer een blikvanger

Zo maken we van ons laminaat weer een blikvanger

Zo maken we van ons laminaat weer een blikvanger Wanneer de lente aan de deur klopt, komt ook de jaarlijkse schoonmaak angstvallig dichterbij. Ons interieur neemt hierbij ongetwijfeld een belangrijke plaats in. Onze vloerbekleding kan, na de wintermaanden, een grondige opfrisbeurt beslist gebruiken. Maar hoe zorgen we voor een onberispelijk schone laminaatvloer? en met welke tips en voorzorgsmaatregelen houden we bij voorkeur rekening om van onze laminaatvloer weer de absolute blikvanger van ons interieur te maken?

Moderne look

Laminaat combineert uitstraling met een moderne look. Toch heeft het uiteraard ook nadelen. Het belangrijkste nadeel in vergelijking met een parketvloer is ongetwijfeld dat we op zo een laminaatvloer veel beter alle vuil, verontreiniging én zelfs de kleinste beschadigingen opmerken. Regelmatig poetsen én een grondige onderhoudsbeurt bij iedere seizoenswissel, zijn dan ook zéker geen overbodige luxe. Maar hoe gaan we daarbij het best te werk?

Laminaat is samengesteld uit vezelplaten

Tussen parket en laminaat bestaan enkele opmerkelijke verschillen. In tegenstelling tot parket waarbij het in de meerderheid der gevallen om massief kwaliteitshout gaat, is laminaat meestal samengesteld uit vezelplaten. Over deze vezelplaten werd een duurzame toplaag in kunststof aangebracht. In vele gevallen voegt men aan laminaat een decoratieve houtnerfstructuur toe. Laminaat heeft op die manier wel het uitzicht van parket, maar dat is het dus in geen geval.

Hoe reinigen we laminaat?

Naast het feit dat laminaat heel wat burgetvriendelijker is dan parket, laat het zich ook veel gemakkelijker onderhouden. In de handel zijn verschillende, speciaal voor laminaat ontworpen reinigingsmiddelen beschikbaar. Het kan echter ook veel eenvoudiger én goedkoper. Klassieke afwasreiniger en water volstaan in de meeste gevallen om ons laminaat grondig te reinigen. Gebruik voor deze schoonmaakklus een vochtige (maar zéker geen natte) dweil of doek. Té nat poetsen van onze laminaat geeft geen schitterend poetsresultaat, maar komt beslist ook de levensduur van onze laminaatbedekking niet ten goede. Wees ook niet té kwistig met zeep. Teveel zeep of andere reinigingsproducten laten ontsierende vlekken na in. We kunnen zeep ook vervangen door schoonmaakazijn. Een schoonmaakmiddeltje uit grootmoeders tijd maar daarom zeker niet minder doeltreffend? is een ui, dat we aan ons poetswater toevoegen. Dat verzekert ons een smetteloos én streeploos resultaat.

Vaatwasmiddel voor meer glans

Er bestaan uiteraard ook hier heel wat huis-, tuin- en keukenmiddelen voor het onderhoud van onze laminaatvloer. Voor een extra glanzende laminaat voegen we bij voorkeur een vaatwasmiddel toe aan ons water. Gebruik echter zo weinig mogelijk van deze schoonmaakmiddelen. Ze laten vervelende vlekken achter en laten ook voetsporen na. Wees zéker voorzichtig met water, ongetwijfeld de grootste vijand van laminaat en parket. Gebruik bij voorkeur lauw, maar nooit heet water. Laat voor het reinigen van laminaat agressieve producten als ammoniak, chloor of andere schuurmiddelen achterwege. Maak voor de echte onderhoudsbeurt onze vloer zowel stof-, als vet- en zandvrij. We gebruiken hiervoor onze stofzuiger op tapijtstand, zo voorkomen we krassen en andere mogelijke beschadigingen. We zorgen er in alle gevallen voor dat onze laminaat nooit lang vochtig blijft. Worden we geregeld gestoord door krakend laminaat, dan betekent dit dat de relatieve vochtigheidsgraad in onze woning té laag is. Dat kunnen we voorkomen door bakjes water aan de radiatoren van onze centrale verwarming te hangen.

Hoe voorkomen we vlekken in onze laminaatbekleding?

Voorkomen is nog altijd beter dan genezen, en dat is zeker ook hier het geval. Maar hoe kunnen we dan vlekvorming in onze laminaatbekleding voorkomen? Plaats vooral zo weinig mogelijk zaken op een laminaatvloer. Bloem- en /of allerlei plantenbakken verhogen sterk het risico op vlekvorming. Leg een beschermende laag of vilten kussentjes onder stoelen- en tafelpoten. Doen we dit niet, dan worden we beslist geconfronteerd met ontsierende en doffe vlekken in ons laminaat. Loop nooit met schoenen of hoge hakken over laminaat.

Water grootste vijand van laminaat

Water en laminaat gaan nooit samen. Water is inderdaad de grootste vijand van deze vloerbedekking. Te veel water doet immers de vezelplaten waaruit laminaat is samengesteld, uitzetten. Water doet later ook de naden van ons laminaat omhoog komen. We moeten er daarom in alle omstandigheden voor zorgen dat onze laminaatvloer, na het poetsen, zo snel mogelijk droogt. Dweil onze laminaatvloer bij voorkeur met een zachte microvezeldoek. Deze slorpt het vocht uitstekend op.

Extra tips voor een vlekkeloos laminaat

  • Sporen en ontsierende strepen van schoonzolen en schoensmeer, kunnen we gemakkelijk verwijderen met een zachte microvezeldoek.
  • Vlekken van bijvoorbeeld kaarsvet en kauwgom laten we eerst hard worden vooraleer we ze voorzichtig wegkrabben.
  • Pak vlekken van wijn en fruitsap in eerste instantie aan met keukenpapier, dat is sterk absorberend. Verwijder deze vlekken nadien met warm water en een vleugje detergent. Dat is eveneens het geval voor vet- en chocoladevlekken.
  • Hardnekkige vlekken van bijvoorbeeld lippenstift nagellak, inkt en potloodstreken verwijderen we met een beetje spiritus, wasbenzeen of met aceton.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Laminaat of parket? Drie argumentenLaminaat of parket is een lastige keuze. Een vloer is namelijk een van de meest bepalende factoren van je interieur. Vee…
Zo maken we onze natuurstenen vloer weer als nieuwZo maken we onze natuurstenen vloer weer als nieuwOok onze (binnen) vloeren kregen het de voorbije wintermaanden zwaar te verduren. Een grondige onderhoudsbeurt dringt zi…
Verschil tussen parket en laminaatIn dit artikel leest u over het verschil tussen laminaat en parket. Veel mensen hebben laminaat of parket op de vloer li…
Laminaat leggen in 5 stappen!Laminaat leggen is aantrekkelijk om meerdere redenen. Het is een mooie strakke vloer die weinig onderhoud vraagt. Lamina…
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…

Reageer op het artikel "Zo maken we van ons laminaat weer een blikvanger"

Reacties

Hoff, 27-11-2016 13:11 #5
De meeste strepen van schoensmeer, stoelen etc. verwijder je makkelijk met een beetje nagellak remover.

Henriette, 24-07-2015 14:35 #4
Ook ik heb een witte laminaatvloer maar toch komen er loopstrepen op die ook ik niet meer verwijderd krijg, maak schoon met speciale laminaat intensief reiniger, en heb een dure Balterio, vanaf het begin al zo, en ik dacht dat maak ik wel schoon, mooi niet, weten jullie nog een oplossing.

Laminaatfabrikant, 27-01-2015 08:38 #3
Afwasreiniger verlaagt de waterspanning waardoor water in de naden van het laminaat komt. Afwasreiniger is daarmee totaal ongeschikt als laminaatreiniger. Laminaat wordt het beste schoongemaakt met helder water, danwel met een pH-neutraal en snel vervliegende laminaatreiniger. Gebruik nooit reinigers die een zogenaamde glanslaag achterlaten, deze glansreinigers zorgen voor een opbouw van lagen waarin later strepen zichtbaar worden.

C. Zwaagstrà, 12-12-2012 11:43 #2
Ik heb een nieuwe witte laminaatvloer. Heb viltjes onder stoelen en banken. Nu zie ik toch lichtere strepen op mijn vloer. Hoe krijg ik die weg? Heb het al geprobeerd met azijn en laminaatreiniger.
Alvast bedankt

Annie Derksen, 09-02-2012 09:45 #1
Strooizout, ja dat heb je nu in deze tijd. Op mijn laminaatvloer zitten behoorlijke vlekken van het strooizout dat onder de schoenen gezeten heeft. Nu is mijn vraag, hoe krijg ik die vlekken van mijn mooie vloer af. Dankbaar ben ik als jullie een tip hebben.

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 24-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Woningonderhoud
Reacties: 5
Schrijf mee!