InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Houten tuinhekken maken

Houten tuinhekken maken

Er zijn genoeg bouwpakketen van latjeshekken te koop, maar het is mogelijk dat u de voorkeur aan een zelf bedachte uitvoering geeft. Dan kunt u immers zelf uitmaken welk model en welke hoogte bij uw tuin en huis passen. De verticale latten worden doorgaans 35 tot 50 mm uit elkaar gezet. Met een afwijkende opening wordt het doorzicht groter of kleiner, wat een heel ander effect kan geven. Door de latten een verschillende lengte te geven kan een ronde of een verspringende bovenlijn worden gemaakt De verticale latten worden doorgaans 35 tot 50 mm uit elkaar gezet. Met een afwijkende opening wordt het doorzicht groter of kleiner, wat een heel ander effect kan geven. Door de latten een verschillende lengte te geven kan een ronde of een verspringende bovenlijn worden gemaakt. Ook de beëindiging van de latten kan verschillen. Zo zijn er genoeg manieren om het hek een persoonlijke noot te geven.

Het beste is om de delen van het hek vooraf op de grond in elkaar te zetten en deze net als bij bouwpakketten in haar geheel aan de stijlen vast te maken. Het is namelijk niet zo gemakelijk om de latten tegen de heen en weer zwiepende regels te spijkeren.

Stijlen en regels

Plaats stijlen van 50 x 75 mm in de grond op een afstand van 2-2,75 m. Hardhouten palen kunnen direct in d grond worden gezet, ander hout kan men beter op botonvoeten of op paalsteunen laten rusten.

Zaag lengten van 32 x 50 mm zware latten af om horizontaal tegen de stijlen te plaatsen. Bij een tussenstijl moet de regel in het midden vallen, zodat de volgende ertegenaan kan sluiten. Bij de eindstijl reikt de regel tot aan de buitenzijde van de paal.

Schrijf de juiste bevestigingshoogte van de regels op de stijlen af. Bij een hek van 1,2 m hoogte bevindt zich de onderregel ca. 0,3 m van de grond en de bovenregel ca. 0,15 m van de bovenkant van de stijl. Leg de regels op een harde ondergrond en op de verlangde onderlinge afstand uit elkaar en zorg dat de koppen gelijkliggen.

Het opspijkeren van de latjes

Zaag de staande latjes op lengte en leg ze op de regels. De afstand tussen de latjes kan 35 mm zijn of elke andere maat die u mooi vindt. Leg een lengte van de regel tegen de puntige of ronde kop van de latjes om ze op één hoogte te krijgen. Zet vervolgens elk latje vast op de regels met twee 30 mm lange spijkers. Sla de spijkers diagonaal in het hout, zo mogelijk een beetje naar binnen gericht. Dan worden de latjes niet zo gemakkelijk losgetrokken, wat bij oudere hekken nogal eens voorkomt.

Bij het op afstand brengen van de latjes wordt een houten klosje als mal gebruikt om steeds dezelfde afstand te kunnen houden. Leg de mal telkens tegen de voorgaande lat aan, pas de volgende lat aan en spijker hem vast en werk zo de hele sectie af. Zorg er aan het begin en het eind van de regel voor dat een lengte van 10 cm vrij blijft om hem aan de post te kunnen bevestigen.

Secties vastmaken

Het bevestigen van de zelfgemaakte secties wijkt niet af van het vastmaken van kant-en-klare panelen. Houd een sectie tegen de posten en plaats hem op een paar stenen, zodat hij 5-6 cm vrij is van de grond. Richt het paneel met een waterpas op de bovenregel. Spijker deze aan elke kant op de stijl, kijk nogmaals of hij waterpas is en maak dan de onderregel vast. Door de secties met hoekijzers vast te maken kunnen ze tussen de stijlen komen te zitten, zij het dat ijzers wel van het huis uit zichtbaar blijven.
© 2010 - 2019 Ray14125, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.leersnoeien.nl

Reageer op het artikel "Houten tuinhekken maken"

Infoteur: Ray14125
Gepubliceerd: 20-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!