InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Verftips, verven en verf bewaren

Verftips, verven en verf bewaren

Zo nu en dan heeft een huis, garage of een schuurtje wel weer eens een likje verf nodig. Maar niet iedereen is even goed op de hoogte van wat kan en van wat niet kan op dat gebied. Kun je met oude verf bijvoorbeeld nog aan de slag? En hoe schilder je eigenlijk een trap als je er toch nog over heen wilt blijven lopen? Alles over verven, verftips en verf bewaren.

Oude verf opnieuw gebruiken

Oude verf hoeft echt niet altijd weggegooid te worden. Verf is duur en er zitten stoffen in die niet altijd even goed zijn voor het milieu. Daarom is het goed om er goed mee om te gaan. Wie oude verf wil gebruiken kan hem het best eerst filteren. Doe dit als volgt:
  1. Maak de pot open
  2. Roer goed zodat de verf zo vloeibaar mogelijk is
  3. Neem een schone pot of bak en span er een panty overheen
  4. Maak de panty goed vast met een elastiek
  5. Houd wel wat ruimte over, de panty moet niet te strak staan anders kan er een ladder inkomen en dan filtert hij niet goed meer
  6. Giet de oude verf over de panty
  7. Giet steeds een beetje bij en houd de panty goed in de gaten
  8. Als de hele bus is gefilterd kan de oude verf opnieuw worden gebruikt

Droge verf voorkomen

Als een heel huis moet worden gedaan met dezelfde verf komt het wel eens voor dat er meerdere dagen zitten tussen het opnieuw hanteren van de kwast. De verf blijft dan ook een aantal dagen staan. Om er voor te zorgen dat de verf nog net zo vloeibaar is als in het begin doe dan een kruk in de verfpot voordat hij wordt afgesloten. Als de pot opnieuw gebruikt moet worden hoeft alleen de kruk maar gepakt te worden. Het vel dat altijd op de verf drijft komt dan meteen mee. De verf is dan weer klaar om gebruikt te worden.

Klinken beschermen bij het verven

Ook deuren of ramen moeten soms geschilderd worden. Klinken er uit halen kan, maar is wel veel werk. Wat gemakkelijker is, is het aanbrengen van paraffineolie op de klinken en de sloten. Als er dan gespat wordt, kunnen die plekken eenvoudig worden verwijderd met een spons.

Stoelen schilderen

Wie stoelen wil schilderen zit op een gegeven moment wel met het probleem dat het net geschilderde en dus natte exemplaar wel ergens moet staan. Maar dan wel zonder verf af te geven. Er is een hele gemakkelijke truc voor. Om stoelen, lage tafeltjes en andere meubels met poten tot op de grond goed te schilderen kunt u het beste een spijker onder elke poot slaan. Zet het meubel vervolgens op een stuk papier. Op die manier kan zonder belemmering tot aan de poten geschilderd worden en kan zelfs de onderkant meegenomen worden. (Hoewel die ook als eerste gedaan kan worden. Daarna het meubelstuk op zín kop zetten om te laten drogen). Het papier (of textiel net wat u wilt) dat de vloer beschermt, kleeft bovendien niet aan het meubelstuk.

De trap schilderen

Vaak is een trap de enige weg om boven te komen. En die moet dus vaak in gebruik blijven. Wilt u toch uw trap schilderen hanteer dan het volgende systeem:
  1. Verf elke tweede trede
  2. Zet op de trede die u niet geverfd heeft bijvoorbeeld een waxinelichtje. Mensen weten dan welke treden ze kunnen nemen zonder onder de verf te komen en zonder de verf te beschadigen.
  3. Herhaal dit ritueel, maar neem dan alle oneven treden, dus de treden die nog niet zijn geverfd. (dus de eerste, de derde, de vijfde)
  4. Zet ook daar dan weer waxinelichtjes neer waar mensen hun voeten kunnen neerzetten
  5. Begin overigens altijd bovenaan. Drupt er dan iets van boven naar beneden dan kunnen die sporen altijd overgeschilderd worden.
Gerelateerde artikelen
Tegels verven, hoe doe je dat?Tegels verven is een goed alternatief als je een klein budget hebt. Het vervangen van oude tegels door nieuwe kost vaak…
Trap verven: hoe doe je dat?Een trap verven is geen hele lastige klus en het schilderen van een trap kan derhalve heel goed zelf gedaan worden. Desa…
Hoe verf ik hout?Hoe verf ik hout?Hout is een bekend materiaal en wordt veel gebruikt bij de bouw van huizen. Hout verven is dan ook een veel voorkomende…
De wimpers vervenDe wimpers vervenHet laten verven van de wimpers kan voor sommige mensen echt een uitkomst zijn. U kunt het zelf doen of laten doen door…
Klussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingKlussen:berekenen/meten behang, verf, tegels, vloerbedekkingHet is altijd weer een kunst precies uit te rekenen hoeveel spullen u nodig heeft voor het behangen, verven, tegelen en…

Reageer op het artikel "Verftips, verven en verf bewaren"

Reactie

E. Blaauwendraat, 25-07-2010 12:16 #1
Om zelf te schilderen is het nuttig om je goed te verdiepen in de werkwijze van schilderen. Met deze uiteenzetting van de te volgen handelingen ben zeer ingenomen en zal zeker bijdragen tot een acceptabel resultaat omdat je de ervaring mist. Een advies van de te gebruiken plamuur indien nodig mis ik nog (vooral wat betrefd de naden van boeiboorden en zo) of is het gewenst plamuren van naden zo min mogelijk toe te passen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 16-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!