InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Kies het juiste hout voor je project

Kies het juiste hout voor je project

Vaak komen mensen niet verder dan eik of beuk, als men hout dient te kiezen voor een doe-het-zelf of professioneel project. Er zijn anders nog veel andere soorten zachthout en hardhout waaruit men kan kiezen en die vaak goedkoper zijn en evenwaardig of beter van kwaliteit.

Zachthout

Zachthout of naaldhout wordt vaak gebruikt voor doe-het-zelf toepassingen in en rond het huis. De verscheidene soorten verschillen in kwaliteit. Bepreek met uw handelaar voor welke toepassing u het hout wilt gebruiken. Als de kwaliteit belangrijk is, zoek dan zorgvuldig tussen de diverse stukken hout in plaats van zomaar een in plastic voorverpakt pakket hout te kopen.

Vurenhout

Afkomstig van dennen en sparren. Vuren wordt voor veel doe-het-zelf toepassingen gebruikt, zowel binnenshuis als buiten. De kleur varieert van crèmewit tot roodbruin en het wordt snel donkerder wanneer het aan zonlicht wordt blootgesteld.

Parana pine

Sterk met een crèmebruine kleur, vaak met roodachtige lijnen. Het heeft een regelmatige structuur en fijne nerf. Het is ook verkrijgbaar in de vorm van brede, lange planken, vaak zonder knoesten, waardoor Parana pine vaak voor timmerwerk binnenshuis wordt gebruikt. Laat het hout een tijdlang los gestapeld acclimatiseren in de ruimte waar het zal worden toegepast.

Oregon pine

Ook bekend als Douglas. Omdat het zo sterk en duurzaam is, is dit vuurhout ideaal voor een groot aantal toepassingen, zoals raam- en deurkozijnen, meubels en vloeren.

Western red cedar

Hout met rechte nerven en weinig knoesten. Het is licht roodbruin van kleur met een opvallende tekening. De warme kleur verandert buiten met de jaren in saai grijs. Hoewel het vaak wordt gebruikt voor timmerwerk buiten en voor schuurtjes en kassen, kan dit hout ook goed tegen de warmte van de centrale verwarming en is daarom prima geschikt voor radiatoromkastingen zonder dat het krom trekt. Het is echter wel gevoelig voor deuken.

Hardhout

Hardhout is afkomstig van loofbomen. Er zijn zowel harde als zachte soorten. Er zijn honderden soorten en deze zijn eerder verkrijgbaar bij een houthandel dan bij een bouwmarkt. Hout voor houtsnij- en draaiwerk kunt u bij een fijnhouthandel kopen.

Eiken

Een mooie, lichtbruine kleur, soms met aantrekkelijke, zilverkleurige lijnen. het is hard, zwaar hout dat met de jaren donkerder wordt. Het wordt uit veel landen geïmporteerd. De diverse soorten kunnen in eigenschappen en bewerkbaarheid verschillen. Het wordt gebruikt voor vloeren, timmerwerk buitenshuis, scheepsbouw, houtsnijwerk en voor decoratieve fineerlagen.

Essen

Bruin-wit hout met een rechte draad en grove nerf. Het is hard, sterk en taai en het is geschikt voor houtdraaiwerk. Het is een veelgebruikte houtsoort voor meubels, fijn timmerwerk en decoratieve fineerlagen.

Berken

Er is bij berkenhout keuze uit een scala aan kleuren, van wit tot roodbruin. Dit rechtgenerfde hout is sterk, gemakkelijk te bewerken en geeft een mooie afwerking, maar het gaat niet zo lang mee. De belangrijkste toepassingen zijn meubels, speelgoed, houten modellen en houtdraaiwerk.

Linden

Dit tamelijk zachte hout heeft een witgele kleur dat mettertijd bruin verkleurt. Door de gelijkmatige structuur en de fijne nerven is het ideaal voor houtsnijwerk en -draaiwerk.

Mahonie

Het is een houtfamilie waartoe ook sapila en Afrikaanse en Amerikaanse mahonie behoren. Mahonie is relatief gemakkelijk te bewerken hout die een mooie afwerking geeft. De kleuren variëren van bruin tot donker roodbruin, afhankelijk van het land van herkomst. De patronen zijn mooi en attractief. Het wordt gebruikt voor meubels, fijn timmerwerk in het huis, decoratieve fineerlagen en lambrizeringen.

Esdoorn

Dit harde, compacte, crèmewitte hout heeft donkere lijnen en een fijne nerf. Het is sterk en duurzaam en het laat zich goed afwerken.

Ramin

Strokleurig hout met een gelijkmatige structuur en fijne nerf. Deze houtsoort is eenvoudig te bewerken, maar buigt makkelijk, waardoor het hout kan barsten en splijten. Over het algemeen gebruikt men ramin voor meubels, houtdraaiwerk, fineerlagen, lijsten, handvaten en speelgoed.

Teak

Licht, goudbruin, vettig hout dat donkerder wordt wanneer het aan licht bloot staat. Het heeft soms een warrige draad. Teak is gemakkelijk te bewerken en het zorgt voor een mooie afwerking. Het wordt voornamelijk gebruikt voor meubels, fijn binnenshuis- en tuintimmerwerk, houtsnijden en -draaien.
© 2009 - 2019 Kristofvdh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beschermen van tuinhout met buitenbeits en houtolieBeschermen van tuinhout met buitenbeits en houtolieIn de tuin worden voor diverse toepassingen zowel hardhout als zachthout gebruikt. Meestal is dat hout vooraf geïmpregne…
Welk hout is het beste geschikt voor uw kachel of openhaard?Of u een kachel of openhaard heeft, is niet zo van belang. Wel welke houtsoorten u stookt. Veel houtsoorten branden slec…
Hoe leg je een houten vlonderterras aan?Hoe leg je een houten vlonderterras aan?Wil je ook een mooi houten vlonderterras in de tuin? Er zijn verschillende geschikte soorten hout zoals hardhout, geïmpr…
Kozijnen van hardhout, waarom wel?Kozijnen van hardhout, waarom wel?Hardhouten kozijnen worden nog steeds gemaakt. Er bestaan kozijnen van meranti en van andere harde houtsoorten, zoals af…
Boomhoroscoop - berk, olijfboom en beukBoomhoroscoop - berk, olijfboom en beukWanneer je geboren bent op 24 juni is je boomtype berk. Berken zijn mensen met een groot creatief vermogen. De olijfboom…

Reageer op het artikel "Kies het juiste hout voor je project"

Reactie

Ruby Bakker, 19-03-2010 21:39 #1
Kunnen jullie mij vertellen welk soort hout ik het beste kan gebruiken voor een geitenklimrek? en eventueel hoe het hout behandeld moet/kan worden zonder dat de beestjes er last van krijgen? (want ze knabbelen altijd aan alles!). Alvast bedankt!
Groeten, Ruby

Infoteur: Kristofvdh
Gepubliceerd: 10-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!