InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Tropisch hardhout of milieuvriendelijk en duurzaam hout?

Tropisch hardhout of milieuvriendelijk en duurzaam hout?

Tropisch hardhout of milieuvriendelijk en duurzaam hout? De komst van het tropische hardhout was een ware revolutie op het gebied van (tuin)hout. Een mooie harde houtsoort met een hele lange levensduur. Wat wil de consument nog meer? Inmiddels weten we dat bij de productie hiervan het milieu zwaar te lijden heeft. Hele bossen verdwijnen en daar komt geen groen voor terug. Een goed alternatief zijn de productiebossen in Europa, waar gewerkt wordt met oog voor het milieu en de gezondheid van de mens. Europese houtsoorten als eik- kastanje- en robinia-hout hebben allemaal een lange levensduur en een mooie natuurlijke uitstraling.

Gebruik van tropisch hardhout

Tropisch hardhout is kwalitatief goed hout met een lange levensduur. Bekende soorten tropisch hardhout zijn Azobé en Meranti. Het is wel heel prijzig, maar de lange levensduur maakt hierbij veel goed. In de tweede helft van de 20e eeuw is het tropisch hardhout heel populair geworden en veel gebruikt in de Nederlandse tuinen. Inmiddels is de consument zich zeer bewust geworden van de grote consequenties die het gebruik van tropisch hardhout heeft voor de natuur en het milieu. Er verdwijnen steeds meer bossen en zolang er vraag naar is, zullen de motorzagen blijven ronken. Beter is het om ons te richten op de inmiddels hele goede alternatieven die er op de markt verschenen zijn. Ook dichter bij huis is goed hout te vinden. Bovendien wordt hier beter ingespeeld op de consequenties van het alsmaar kappen van bomen.

Gebruik van Europees hardhout

Hardhout uit Europa

Dat hardhout niet alleen maar afkomstig is uit de tropen, dat is maar bij weinig mensen bekend. Ook dicht bij huis, in Europa, zijn goede soorten hardhout te vinden. Dit hout is afkomstig van de volgende bomen:
  • Castanea (Kastanje)
  • Robinia (Acacia)
  • Quercus (Eik)
Deze houtsoorten zijn een heel goed alternatief voor het tropisch hardhout. Onbehandeld wordt een levensduur van 20 tot 25 jaar gegarandeerd. Ook dit Europese hardhout krijgt die mooie matte grijze kleur, zoals we die kennen van teakhout.

Beheerde kap in Europese productiebossen

Het robinia-, kastanje- en eikenhout wordt in de Europese productiebossen onder verantwoord beheer gekapt. Dit betekent onder meer dat direct na de kap gezorgd wordt voor aanplant van nieuwe jonge bomen. Wie hier meer over wil weten, kan eens een bezoek brengen aan het informatiecentrum Flevohout, gelegen nabij Lelystad. Zogenaamde productiebossen worden aangelegd met als hoofddoel de productie van hout. Van houten palen en houten planken. De aanplant vindt plaats in rechte lijnen, zo dicht mogelijk op elkaar, waardoor het beschikbare oppervlak optimaal wordt benut. Door de juiste aanplant en te zorgen voor zo min mogelijk vertakkingen, ontstaan mooie rechte stammen, ideaal voor goede palen en planken.

Verduurzaamd of duurzaam hout

Verduurzaamd hout

Verduurzaamd hout duidt op hout dat een speciale behandeling heeft gehad, die er op gericht is om de levensduur van het hout te verlengen. Het gaat hier wel om een chemische behandeling, die moet voorkomen dat het hout bij blootstelling aan weer en wind, minder snel zal rotten. Vooral de zachte houtsoorten, zoals grenen- en vurenhout, ondergaan deze behandeling. Verduurzaamd hout is onder hoge druk geïmpregneerd. Tijdens dit proces wordt gebruik gemaakt van giftige stoffen, die negatieve gevolgen kunnen hebben voor het milieu en de gezondheid van de mens. Verduurzaamd hout met het KOMO-keur komt uit Nederland en is afkomstig uit een streng gecontroleerd proces. Verduurzaamd, of geïmpregneerd hout is herkenbaar aan de opvallende groenige kleur.

Duurzaam hout

Het grote verschil tussen verduurzaamd en duurzaam hout heeft te maken met het productieproces en de consequenties voor de natuur en de bevolking. Duurzaam hout is voorzien van het FSC-keurmerk. Dit keurmerk geeft u als consument de garantie dat het betreffende hout afkomstig is uit duurzaam beheerde speciale productiebossen. U weet bovendien dat hele proces gecontroleerd is en dat er geen schade wordt aangebracht aan het milieu of aan de gezondheid van de mens.

Hout keurmerken

KOMO-keurmerk

Wie besluit om over te gaan tot de aanschaf van geïmpregneerd hout kiest bij voorkeur hout met het KOMO-keurmerk. Dit Nederlandse keurmerk wordt gegeven aan de zachte houtsoorten, die vanwege een langere levensduur, een speciale behandeling ondergaan. Bij deze behandeling worden chemicaliën gebruikt, die mogelijk gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Het KOMO-keurmerk garandeert dat het proces met alle nodige zorg is uitgevoerd, dat het hout goed gefixeerd is en de gezondheidsrisico's voor de mens minimaal zijn.

FSC-keurmerk

Hout met het FSC-keurmerk is een garantie voor een verantwoorde herkomst van het hout. Het garandeert dat hier sprake is van duurzaam hout. Dat het hout geproduceerd is in een duurzaam proces, waarbij rekening gehouden is met mens en milieu. Helaas zegt het FSC-keurmerk niets over het latere traject. Het kan namelijk zo zijn dat tropisch hardhout mét FSC-keurmerk geïmpregneerd is met voor het milieu schadelijke middelen. Een verwarrend en onduidelijk keurmerk dus, waar niet iedereen zich zo van bewust is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kozijnen van hardhout, waarom wel?Kozijnen van hardhout, waarom wel?Hardhouten kozijnen worden nog steeds gemaakt. Er bestaan kozijnen van meranti en van andere harde houtsoorten, zoals af…
Allerlei wetenswaardigheden over houtAllerlei wetenswaardigheden over houtHout is een natuurproduct en multifunctioneel. Maar wat weten we eigenlijk over hout van de naald- en loofbomen, waar ko…
Hoe leg je een houten vlonderterras aan?Hoe leg je een houten vlonderterras aan?Wil je ook een mooi houten vlonderterras in de tuin? Er zijn verschillende geschikte soorten hout zoals hardhout, geïmpr…
PLATO-proces als duurzame veredeling van houtOndanks een officieel keurmerk voor hout is er nog steeds sprake van ontbossing in de tropen. De groeitijd van hardhout…
Het materiaal houtHout is een natuurlijk materiaal dat afkomstig is van bomen en struiken. Het materiaal wordt al tijden lang gebruikt voo…
Bronnen en referenties
  • www.robinia.nl
  • www.fscnl.org
  • www.komo.nl

Reageer op het artikel "Tropisch hardhout of milieuvriendelijk en duurzaam hout?"

Reactie

Eric de Munck, 13-04-2017 22:28 #1
Kiezen voor hout, uit duurzaam beheerde bossen, is nu de norm. Recent milieuonderzoek (o.a. door RvO) laat zien dat hout veruit het milieuvriendelijkste is: ook tropisch hardhout is nauwelijks milieubelastend in vergelijking met kunststof, beton, of staal; ook als deze al gerecycled zijn! Verder geldt voor tropisch hout: Use it, or lose it. Want als het bos geen waarde meer heeft, dan verdwijnt het, wordt het verbrand om plaats te maken voor palmolie, sojaplantages of voor veeteelt. Dat zeggen nu ook WNF en andere deskundigen over de oorzaken van ontbossing! Door duurzaam hardhout te kopen hebben boseigenaren in Afrika, Brazilië en Azië reden hun bossen goed te beheren; anders wordt het bos leeggehaald en gaat het hout tegen spotprijzen naar landen die het niet zo nauw nemen! Jouw keuze doet er dus toe! Kies dus voor geproduceerd (tropisch hard)hout (FSC/PEFC), koop voor goed bos.

Infoteur: Martina
Laatste update: 17-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Special: Milieubewust leven
Reacties: 1
Schrijf mee!