InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Onderhoud van uw klinkers en betontegels

Onderhoud van uw klinkers en betontegels

Klinkers en betontegels hebben een poreus oppervlak waardoor ze gemakkelijk vuil, stof en water opnemen. Na verloop van tijd gaan uw klinkers en tegels groen uitslagen door algen-en mosgroei. Nogthans is het makkelijk om groenvorming tegen te gaan en er voor te zorgen dat uw klinkers of terrastegels langer mooi en beschermd blijven.

Materialen

  • hoge drukreiniger
  • plantenspoeier of borstel
  • nylonborstel
  • polyurethaanmastiek
  • spuitpistool
  • plastik lepeltje of spatel
  • schuurborstel
  • gebruik handschoenen en eventueel een mondmasker
  • mosdodend product: vb. Rubson "Anti-mos"
  • beschermende coating: vb. Rubson "Invissible terrassen" (doorzichtig)
  • verfborstel

klinkers/tegels reinigen en ontgroenen

  • Maak het terras of de oprit vrij (verplaats plantenbakken en andere materialen) zodat je het gehele oppervlak kan behandelen.
  • Borstel de klinkers schoon met een nylonborstel.
  • Gebruik Rubson Anti-mos of een ander product om uw klinkers te behandelen tegen mosvorming. Verdun het product in de sproeier of in een emmer met water. Voor de juiste verdunningen, volgt u de richtlijnen aan de achterkant van de verpakking. Deze is verschillend afhankelijk van het product dat u gebruikt. Rubson "Anti-mos" dient niet verdund te worden.
  • Behandel het gehele klinkeroppervlak met het mosdodend middel. Gebruik hiervoor het mondmasker. Je kan ook bleekmiddel (1 deel bleekmiddel, 5 delen water) gebruiken om de klinkers te ontgroenen. Eventueel met een borstel het product goed inschuren. Voor olie-en roestvlekken, bestaan er andere producten om deze vlekken te verwijderen.
  • Laat het product gedurende twee dagen inwerken bij droog weer. Ook hier dien je de richtlijnen te raadplegen op de achterkant van de verpakking.
  • Is het product voldoende ingewerkt, dan spuiten we de klinkers af met een hogedrukreiniger of we borstelen de klinkers schoon. Zorg ervoor dat je met de hogedrukreiniger niet te dicht tegen de klinkers komt. Anders wordt het oppervlak van uw klinkers te ruw (beschadigd) waardoor het vuil zich nog beter kan gaan vasthechten.

Tip: Voor een terras met keramiektegels, dient u voldoende tijd te besteden aan de voegen. Verwijder het mos of groen tussen de voegen met eventueel een schuurborstel en vul de voegen op met grijze of transparante watervaste polyurethaanmastiek. Spuit de mastiek in één beweging in de voeg waarbij u het pistool naar zich toetrekt. Strijk vervolgens af met een spatel of lepeltje.

Beschermende coating aanbrengen - klinkers of beton vochtwerend maken

  • Nadat we de klinkers of betontegels gereinigd hebben, kunnen we een een beschermende transparante coating aanbrengen om zo de klinkers minder poreus te maken en ze beter te beschermen tegen indringing van water, mos en vervuiling.
  • We gebruiken hiervoor Rubson "Invissible terrassen" (andere merken zijn ook mogelijk). Dit product voorkomt het indringen van regen, vet en andere vlekken. Het zorgt eveneens voor een goede slijtvastheid. De ondergrond dient schoon, vetvrij en droog te zijn.
  • Gebruik een plantensproeier om het product gelijkmatig over het klinkeroppervlak te verspreiden. Je kan ook gebruik maken van een verfroller op steel, om het product gelijkmatig aan te brengen. Opgepast voor deurdorpels en omliggende planten.
  • Breng meerdere lagen (Maximum 3 lagen) kruislings aan zonder te wachten tot de eerste laag droog is. Het oppervlak niet verzadigen. De volledige droogtijd bedraagt 12 tot 24 uur.
  • Eventueel opnieuw fijn zand invoegen om de voegen op te vullen.
Gerelateerde artikelen
Zo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritZo kiezen we het geschikte materiaal voor onze opritGespecialiseerde bedrijven worden in het voorjaar overrompeld door tuinliefhebbers die nog voor het zomerseizoen hun opr…
Zo maken we ons terras klaar voor de zomerZo maken we ons terras klaar voor de zomerMet de lente in het vooruitzicht, denken we ook aan de grote schoonmaak. Nu we onze tuin meer en meer zien als een verle…
Sierbestrating van betonEr zijn vele materialen mogelijk om als bestrating te dienen. Wat u kiest hangt af van uw persoonlijke voorkeur en uw fi…
Zelf oprit of terras aanleggenZelf oprit of terras aanleggenHet bestraten van terras en oprit is een van de meest elementaire klussen rondom huis en tuin. Hoewel klinkers, bakstene…
Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinen met een tijdloze uitstraling vragen om een pad of terras van gebakken klinkers. Gebakken klinkers geven een tuin…

Reageer op het artikel "Onderhoud van uw klinkers en betontegels"

Reactie

Petra, 22-02-2014 04:01 #1
Is deze manier van coating ook geschikt voor bescherming tegen hondenurine. Wij laten onze honden hun behoeftes doen in de tuin die nu met houten vlonders en houten hekjes is afgewerkt. We hebben twee reutjes, en dus hun poot opheffen. Nu zouden we de tuin met klinkers, of stoeptegels willen betegelen, en de houten hekjes willen vervangen… maar voor dat die geplaatst gaan worden, zou ik die willen behandelen, zodat de urine niet in het hout kan trekken… en dus geen geurhaard van urine wordt… Maar ook de tegels/klinkers zouden behandeld moeten worden… Hopelijk kunt u wat ideen geven…

Infoteur: Raphaella
Gepubliceerd: 01-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!