InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Mansardedak maken

Mansardedak maken

Dakvorm waarbij het onderste deel van het zadeldak of schilddak steiler is dan het bovenste deel, waardoor een geknikte vorm ontstaat. De naam is afgeleid van de 17e eeuwse Franse architect Mansard. Vanaf de tweede helft van de 19e eeuw veelvuldig toegepast bij kleine woningen ter verkrijging van een grotere zolderverdieping. Er zijn drie methodes voor het tekenen van een mansardedak, ik zal hier al de drie methodes uitleggen zodat u zelf een mansardedak kunt tekenen.

Voor de duidelijkheid heb ik de (hulp) lijnen een kleur gegeven;
  • Rood = hulplijn van de cirkel
  • Groen = hulplijn
  • Blauw = breedte van de woning
  • Zwart = de mansardedak
  • Geel = tekst

Methode 1

Bij deze methode heb ik als voorbeeld de woning 8 meter breed gemaakt, dus de blauwe lijn is de breedte van mijn woning. Als eerste teken je een (halve) cirkel die je vanuit het midden naar de buitenkanten tekent. Vervolgens teken je vanuit het midden een lijn van 45 graden naar de linker en rechter zijkant tot aan de cirkel. Dit punt is de knik in het dak, vanuit hier trek je een lijn naar de bovenzijde van de cirkel, en naar het uiteinde van de breedte van de woning. Bij deze methode heb je een normale plafond hoogte en nog een redelijk zolder om spullen in op te slaan.

Methode 2

De tweede methode is een iets wat lastiger methode om uit te werken. Ik heb hierbij een breedte gekozen van 9 meter, dit omdat er vlakken van 6 verdeelt moeten worden. Je begint weer met het tekenen van een (halve) cirkel net zoals bij de eerste methode. Dit keer zet je geen lijnen onder een bepaalde hoek maar teken je eerst een lijn vanuit het midden van de breedte van de woning naar het midden van de cirkel. Vervolgens deel je de breedte in 6 vlakken zoals afgebeeld staat, en werk je de overige lijnen uit. Nu ga je weer opnieuw een cirkel tekenen maar dit keer vanuit de middelste lijn. Deze cirkel bepaald de de hoogte van het dak. Vervolgens teken je de lijnen van de mansardedak, laten we links van de breedte van de woning beginnen. Dan trek je een lijn omhoog naar de eerste hulplijn zoals in de afbeelding afgebeeld staat. Dan teken je een lijn vanuit dat punt naar het hoogte gedeelte van de cirkel, en zo doe je het in spiegelbeeld aan de andere kant. Het voordeel van deze methode is dat je een hoog plafond krijgt, maar het nadeel is wel dat je er een kleinere zolder aan overhoud.

Methode 3

Dan hier nog de laatste methode die je hebt voor het tekenen van een mansardedak. Hierbij heb ik weer een breedte van 8 meter aangehouden. Als eerst maken we weer een (halve) cirkel, vervolgens tekenen onder een hoek van 30 graden een paar hulplijnen. Ook kan je de cirkel verdelen in 6 delen, dit komt op hetzelfde uit want de halve cirkel is 180 graden dit delen door 6 maakt 30. Dan kan meteen het mansardedak getekend worden, laten we weer link beginnen. Je tekent vanuit daar naar de eerst hulplijn, vanuit daar teken je een lijn naar het midden en dit doe je in spiegel beeld voor de andere kant. Bij deze kap is de hoogte van het plafond even hoog als de nok van de zolder, wat de zolder dan wel aardig ruim maakt maar de plafond hoogte hier onder komt te leiden.
Deze methodes zijn al zeer oude methodes maar worden vandaag de dag nog steeds gebuikt om een mansardedak te maken.
© 2009 - 2019 Gekkegerrit, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Reageer op het artikel "Mansardedak maken"

Reacties

Martin, 22-05-2018 15:19 #7
Beste,

wij hebben een huis gekocht met een mansarde dak en nu wil ik op zolder wat meer ruimte maken het dak is 9 meter lang en er zitten 4 nokstijlen op zolder. Mijn vraag is kan ik deze weg halen. of misschien 2 daar van.

Ingrid, 25-11-2017 20:53 #6
En als de hoogte van de zolder 2,20 is en de breedte 8,00. Waar kun je dan het beste voor gaan?

Marlon Markwat, 24-12-2016 21:02 #5
We hebben een huis gekocht met mansarde dak en daar is een schoorsteen opgemetseld vanuit drie rookkanalen naar de nok. Kan ik deze volledig weghalen zonder dat ik daarmee de dakconstructie ondermijn?

Rene Spek, 22-05-2013 18:41 #4
Beste,

Wij zijn bezig om een mansardedak te plaatsen op een bijgebouw, dit mag van de gemeente echter mag ik maar een totale bouwhoogte hebben van 5,5 mtr. en een dakgoot hoogte van 3 mtr. Nu willen een binnenhoogte hebben van 2 mtr. waar de knik begint aan de zijkant. Het nadeel hiervan is dat de bovenste dakhelling dan maar 13 graden wordt. Mijn vraag is of dit mogelijk is met dakpannen en of dit wel eens voorkomt met kijk op een mogelijk bezwaar van de gemeente.

Alvast vriendelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,

Rene Spek Reactie infoteur, 23-05-2013
De 'verhouding' volgens de ontwerpregels van een mansardedak worden hiermee dus wel wat uit hun verband gehaald. Maar het is wel mogelijk. Dakpannen die op de normale (traditionele) manier gelegd worden kunnen tot een minimale helling van 25 graden gelegd worden. Dan blijven de pannen nog netjes op hun plaats liggen.
Maar het is in deze tijd ook wel mogelijk om de pannen op 0 graden te leggen als dit gewenst is. Echter dienen hierbij andere maatregelen getroffen te worden. Denk bijvoorbeeld eens aan water wat onder de pannen kan komen en pannen die door de wind gemakkelijk van het dak afgewaaid kunnen worden. Het vraagt dus waarschijnlijk met een hoe van 13 graden andere bevestiging en detaillering.
Raadplaag eens Google om te kijken of u leveranciers kunt vinden die hier oplossing voor bieden. Als ik 'dakpannen helling 10 graden' intik kom ik al bij diverse toeleveranciers terecht.

Judith Smit, 08-06-2012 12:41 #3
Beste infoteur,

Is het mogelijk een mansardedak te maken wat lager is dan de helft van de breedte van het huis?

Hartelijk dank, Judith Smit Reactie infoteur, 08-06-2012
Beste Judith,

Het is wel mogelijk, maar dan niet volgens de officiële methoden. De laagste methode is de derde methode die uitgewerkt is. Deze is precies de helft. Wat u zou kunnen doen is de flauwe helling nog flauwer maken. U haalt dan wel de verhouding uit het dak. Er zijn geen andere methodes.

Gr. Gerrit

G. van Schaik, 21-09-2011 20:53 #2
Zijn er detaileisen vwb de knik in het dakvlak? Ik heb een huis bezichtigd waarbij de bovenliggende pan ca. 100 a 120 mm. doorsteekt over de onderliggende steilstaande pan. Geeft dit geen risico bij storm vwb afwaaien? Ik heb andere oplossingen gezien zoals een geknikte pan wat mij beter lijkt. Reactie infoteur, 22-09-2011
Dit hangt helemaal af van hoe het gedetailleerd is. Er zijn verder geen eisen hoe je dit oplost. Er zijn 1000 wegen die naar Rome leiden en zo is het ook met detailleren. Het kan alle kanten op. Ik denk dat je er wel vanuit kan gaan dat dit wel goed vast zit en niet zomaar los waait.

Mercedes Levenston, 14-09-2010 16:09 #1
Heel erg bedankt voor deze tekening en uitgebreide uitleg. Precies wat ik wil doen met mijn dak. Ik heb een zadeldak die ik wil weghalen om een mansarde dak te laten bouwen met dakkapel over de hele lengte van mijn huis aan beide zijden, plus wolfeinden om de vaste muur aan de voor en achterzijde van het huis niet te hoog te maken alleen hoog genoeg voor de aanleg van deuren en ramen en hoofdhoogte. Maar tot nu toe kon geen architect zo'n dak voor mijn tekenen. Reactie infoteur, 16-09-2010
Fijn om te horen dat deze methodes je kunnen helpen met het maken van je mansardedak. Wel raar dat geen architect dat voor je kon uitwerken. De methodes zijn zeer oude technieken die tot het heden nog altijd gebruikt worden. Succes met de verbouwing.

Infoteur: Gekkegerrit
Laatste update: 10-06-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 7
Schrijf mee!