InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Dakbedekking waterdicht maken

Dakbedekking waterdicht maken

Dakbedekking waterdicht maken Dakbedekking die niet waterdicht is, kan voor grote problemen zorgen. Met name als voor die dakbedekking in het verleden goedkoop hout, spaanplaat of strovezelplaat is gebruikt, is ze na 15 tot 20 jaar zeker aan groot onderhoud of vervanging toe.

Sneeuwwater en condens grote boosdoeners

Sommigen vinden het heerlijk, anderen zijn er minder gelukkig mee. Eindelijk was er weer eens zon ouderwetse winter met veel sneeuw, ijs en vorst. Maar enig idee waar al die sneeuw op uw dak blijft als het gaat dooien? En wat te denken van het condenswater dat als gevolg van temperatuursverschillen tussen boven- en onderkant van uw dak ontstaat?

Smeltend sneeuwwater komt overal, weet elke serieuze klusjesman of dakdekker. Vaak vinden de fijne sneeuwvlokjes al een weg door kleine kieren en scheuren in het dak. En als dan de dooi intreedt, verandert die droge sneeuwmassa in water en heeft men vaak een probleem. Ook smeltwater dat niet weg kan door de opeenhoping van sneeuw en ijs, veroorzaakt problemen. En dan hebben we het nog niet over het condenswater dat zich vaak in het isolatiemateriaal ophoudt en daar tot rotting leidt. En hoe meer vrieskou, hoe meer condenswater zich in de isolatie vormt.

Meldt schade door binnendringend vocht altijd meteen aan uw verzekeraar.

Goedkope materialen funest

Lang niet iedere woning wordt afgeleverd met een dak in perfecte staat. Platte daken werden in het verleden vaak geconstrueerd met goedkoop hout, spaanplaat of strovezelplaat. Dergelijke dakbedekking is na 15 tot 20 jaar zeker aan groot onderhoud toe. Soms werd naderhand isolatie tussen de balken aangebracht, wat weer heeft geleid tot condensvorming en houtrot. Vaak ontkomt men er uiteindelijk niet aan om het hele dak te vernieuwen.

Regelmatige inspectie door een vakman is daarom geen overbodige luxe, en met name dít jaar is dat aan te bevelen. De overvloedige regen van afgelopen zomer heeft mosvorming in de hand gewerkt. En mos, dat is bekend, verstopt de waterafvoer en bevordert ijsafzetting in de winter, wat uiteindelijk zal leiden tot lekkages.

Dakbedekking waterdicht maken: dakrenovatie, dakreparatie of nieuw dak

Wie een plat of licht hellend dak heeft met lekkage of stankoverlast, kan het best kontakt opnemen met de vakman. Die maakt uw dak snel weer in orde en u zit weer droog en warm. Laat u zich daarom adviseren door een erkende dakdekker: er bestaan tegenwoordig onderhoudsvrije dakranden van Trespa, aluminium of Plastizol. Indien ingrijpen noodzakelijk is, heeft u de keuze uit een nieuw dak, dakrenovatie of dakreparatie.

Subsidie

In sommige gemeenten kunt u profiteren van een isolatiesubsidie van 10,= per vierkante meter. Het is daarom aan te bevelen om uw dak te isoleren voordat het gaat lekken. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: een goede dakconstruktie voor een reeks van jaren en voordelige isolatie, die de alsmaar stijgende stookkosten zal reduceren. Wie overweegt om een subsidie-aanvraag in te dienen wordt geadviseerd om dat niet te lang uit te stellen: recente praktijk wijst uit dat een aantal subsidieregelingen aan hun eigen succes ten onder gaan

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dakbedekking waterdicht maken"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 27-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Special: Vochtbestrijding muren
Schrijf mee!