InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Bepaal de grondsoort van uw tuin

Bepaal de grondsoort van uw tuin

Om goed te kunnen tuinieren is het belangrijk dat u iets meer weet over de grond. Sommige wortels hebben namelijk grond nodig die bruikbare voedingsstoffen bevat, zodat ze goed kunnen groeien. Om vast te stellen wat voor tuingrond u hebt en hoe u die kunt verbeteren, kunt u best de volgende stappen uitvoeren.

Grondsoort

De grondsoort bepalen

Neem een handvol tuingrond, vermeng het met een beetje water en probeer de aarde uit te rollen tot een worst. Als de aarde uit elkaar valt, dan zit er veel zand of veen in. Veen is gevormd uit plantenresten. Blijft de aarde een mooie vorm behouden, dan zit er klei in. Hoe meer u de aarde tot een worst kunt rollen, hoe meer klei er in zit. Herhaal deze test op diverse plaatsen in de tuin, want de grondsoort kan door de tuin heen verschillen vertonen.

Elke bodem bevat een drie lagen

  1. De bovenlaag: wordt bemest, bewerkt en beplant. Ze is relatief rijk aan plantenvoeding en de kleur is donkerbruin tot zwart.
  2. De onderlaag: is lichter van kleur en er is ook veel minder plantenvoeding aanwezig dan de bovenlaag.
  3. De zeer diep liggende laag: een laag die afkomstig is van het onderliggende gesteente.

Grondsoorten

Grond bestaat uit heel kleine deeltjes van allerlei soorten verweerde steen, uit lucht en uit water. Verder zitten er wisselende hoeveelheden organische stoffen (humus) doorheen gemengd. De verhoudingen tussen de genoemde bestanddelen bepalen het type grond. Een bodem heeft ook fysische, chemische en biologische eigenschappen.

Klei

Deze grond is meestal moeilijk te spitten. Hij scheurt bij droogte en wordt modderig na een flinke regenbui, maar u kunt er toch een werkbare tuingrond van maken.
  • Voeg regelmatig kalk of compost toe, dit om zijn structuur te verbeteren en een kruimelige, goed bewerkbare kleigrond te verkrijgen.
  • Strooi om de twee a drie jaar, 150 gram compost per vierkante meter over de kale grond. Spit alles goed onder en wacht een maand met zaaien of planten.
  • De afwatering en beluchting verbeteren: voeg organisch materiaal toe zoals goed verteerde compost of stalmest.
  • Toevoegingen van zand: vermeng het zand eerst met een beetje organisch materiaal, want anders mengt het niet goed met klei.

Leem

Leem is de beste grondsoort. De grond is meestal rijk aan voedingsstoffen en gemakkelijk te spitten, terwijl hij goed afwatert maar ook vocht vasthoudt.
  • Probeer leemgrond in goede staat te houden door er regelmatig compost aan toe te voegen.

Zand

Zandgrond watert wel doeltreffend af, maar de kleine zanddeeltjes drogen snel uit en kunnen de voedingsstoffen niet goed vasthouden.
  • Voordat u met planten begint: spit eerst heel veel goed verteerde compost en stalmest onder. Laat de grond een maand rusten. Voeg daarna regelmatig stalmest en organisch materiaal toe, dit om de voedingsstoffen in de bodem aan te vullen en om het watervasthoudend vermogen van de grond te verbeteren.
  • Planten: maak een voering onder in het plantgat met wat vellen krantenpapier. Dit zal het wegzakken van het water vertragen, waardoor de plant meer vocht zal kunnen opnemen. De krant zal verteren, maar tegen die tijd zal de wortel al voldoende ontwikkeld zijn.
  • De zandgrond verbeteren in ongebruikte bedden: spit groenbemesting onder en breng later een mulchlaag aan rond de planten.
  • Tuinkalk: voeg wat tuinkalk toe om de zuurgraad van de bodem te corrigeren. Dit verbetert eveneens de bodemstructuur, want de kalk bevordert de onderlinge samenhang van de zanddeeltjes.

Drainage verbeteren

Om te weten hoe goed de bodem afwatert, kunt u een gat graven van ongeveer dertig centimeter diep en opvullen met water. Als het water na enkele minuten weg is, loopt het te snel. Is het water na acht uur nog niet weg, dan is de afwatering onvoldoende. Verbeter te snel afwaterende grond door er heel veel goed verteerde stalmest of compost in onder te spitten. Doe eventueel voor het planten wat waterhoudende kristallen onder in het plantgat. Breng vervolgens mulch tussen de planten aan om het vocht vast te houden.

De juiste zuurgraad

De meeste planten verkiezen een neutrale grond. In heel zure of heel alkalische grond zijn sommige mineralen niet meer opneembaar, wat tot groeiproblemen kan leiden.

pH waarde: potentiaal hydrogenium.

De pH-waarde zegt iets meer over de zuurtegraad van de bodem. Met een chemische oplossing is de Ph waarde van tuingrond eenvoudig te bepalen. Het wordt gemeten op een schaal van 1-14. Een test-set kunt u kopen in elk tuincentrum.
  • Zure grond - De geel-oranje kleur geeft aan dat de pH beneden de 7 ligt: voeg kalk toe.
  • Neutrale grond - Als de chemische vloeistof lichgroen wordt, dan is de pH waarde 7.
  • Alkalische - Een pH van boven de 7 uit zich in een donkergroen kleur.

Enkele weetjes

  • Tuingrond vervangen is niet alleen een flinke klus maar ook heel erg duur. Nieuwe grond kan bovendien onkruidzaden bevatten. U kunt dus beter werken met de tuingrond die u hebt.
  • Een pH waarde van meer dan zeven is alkalisch: als u zuurminnende planten wilt kweken, voeg dan cocopeat (gemaakt van kokosvezels) en organisch materiaal toe.
  • Het toevoegen van compost en organisch materiaal is de gemakkelijkste manier om uw grond verbeteren.
  • Het toevoegen van kalk en groenbemesters kunnen de grondstructuur en de manier van wateropname verbeteren.
  • Voeg geen grote hoeveelheden messtoffen toe aan een droge en slecht afwaterende grond, maar pak eerst de problemen met de drainage en bodemstructuur aan.
  • Spit drassige grond in de herfst diep om, zodat de compacte laag bovenaan komt te liggen. De kluiten kunnen dan in de winter stuk vriezen.
  • Fijn grint, kalk of het onderspitten van een massa organisch materiaal verbetert eveneens de afwatering van de grond.
  • Beperk het strooien van water vasthoudende Korrels die water vasthouden, want als het er te veel zijn en opzwellen, kunnen ze de plant uit de grond duwen.
  • Veel regenwormen in uw tuin duiden op een gezonde bodem. Wormen werken stikstof en lucht in de bodem.
  • Kweek enkel planten waarvan u zeker weet dat ze het goed doen in de naburige tuinen met dezelfde grondsoort.
  • Hortensia’s in uw omgeving: roze of rode bloemen duiden op zure grond, paarse en blauwe op alkalische grond.
  • Rododendron (wetenschappelijke naam Rhododendron) en Camelia doen het alleen goed in zure grond.
  • Lavendel, Lathyrus en Anjers geven de voorkeur aan een alkalische bodem.

Lees verder

© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bodemsoort van je tuin bepalenBodemsoort van je tuin bepalenAls je je tuin gaat (her)inrichten, is het belangrijk te weten met welke bodemsoort je te maken hebt. Er zijn namelijk v…
Basisbeginselen van tuinieren; grond en bemestingBasisbeginselen van tuinieren; grond en bemestingHet telen van je eigen groenen en fruit is niet alleen leuk en lekker maar ook nog eens een gezonde bezigheid aangezien…
Zuur minnende plantenZuur minnende plantenElke tuin heeft zijn eigen type grond. Er zijn tuinen met kleigrond, zand- of veengrond. Sommige planten maakt het niet…
Verbeter de vochtigheid met een drainagegeul!Verbeter de vochtigheid met een drainagegeul!Heb je veel last van vocht en schimmels in huis dan kan het weleens zijn, dat de grond om de woning heen slecht water af…
Grondonderzoek in de tuin: op welke grond tuinier je?Grondonderzoek in de tuin: op welke grond tuinier je?Wie aan het tuinieren slaat, zal al snel merken dat de ene plant het veel beter doet dan de ander. Dit heeft uiteraard m…

Reageer op het artikel "Bepaal de grondsoort van uw tuin"

Reacties

L. Peetsold, 12-09-2014 15:52 #2
Lieve allemaal,
Sorry, maar hortensia's worden op alkalische grond echt roze en op zuure grond blauw!
Lang in Zeeland gewoond en getuinierd, daar is de grond zeer alkalisch, zeeklei met kalk van schelpen, en gekochte blauwe hortensia's worden daar echt roze. Nu woon ik in Friesland op een stuk met zand en leem, voormalige veenafgravingen, en daar is de grond zuur. De hortensia's in mijn tuin zijn ongeveer gentiaan blauw, had ik nog nooit gezien zo blauw, dus voor mij geen twijfel over wanneer roze en wanneer blauwe hortensia's!
Met vriendelijke groet, liesbeth P.

H. van Damme, 10-10-2012 09:42 #1
Er staat een fout in dit artikel: hortensia bloemen worden blauw in alkalische grond en rood in zure grond. Niet omgekeerd! Groet H. Van Damme Reactie infoteur, 11-10-2012
@ H.van Damme,
Bedankt voor de opmerking. Ik heb ondertussen de foute beschrijving al rechtgezet.
Vriendelijke groet,
Worm

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!