InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Maak uw eigen compost

Maak uw eigen compost

Zelf compost maken kost u niets, in tegendeel! Het verbetert de gezondheidstoestand van uw tuin, u hoeft geen dure meststoffen meer aan te kopen en door het hergebruik van organisch materiaal vermindert u nog eens de hoeveelheid huishoudelijk afval. Het is wel aan te raden om ineens een degelijke composthoop te plaatsen, want een tuin met een onverzorgde en stinkende composthoop lokt niet alleen muizen en ratten, maar bevat eveneens veel te veel onkruidzaden.

Eigen compost maken

Compost-systemen

Er bestaan verschillende systemen om te composteren:
  1. Een compostvat: geschikt voor tuinen om en bij de 150 vierkante meter met een normale hoeveelheid keukenafval.
  2. Een compostbak: geschikt voor een grote tuin met veel tuinafval en keukenafval
  3. Een composthoop: geschikt voor een zeer grote tuin met een zeer grote hoeveelheid van tuinafval, groenteafval en keukenafval.
  4. Een wormenbak: geschikt voor het balkon of een daktuin

Compostvat

Een compostvat is gemaakt uit duurzaam, gerecycleerd plastiek en opgebouwd uit makkelijk te verplaatsen modules; romp, bodemplaat, beluchtingstok en een deksel. De beste zijn deze met schuin geplaatste modules, dit omdat ze de neerslag beter opvangen en ervoor zorgen dat de compost niet zal uitdrogen. U kunt al een compostvat kopen vanaf 25 euro (prijzen 2008) bij het recyclagepark in uw buurt.
  • Kies een donkere kleur, want dan neemt hij de zonnewarmte het beste op.
  • Koop hem zo groot mogelijk als u geregeld organisch afval hebt.
  • Plaats hem op een zonnige plek. Ook niet te zonnig, dit om uitdroging te voorkomen.
  • Laat de randen rusten op enkele tegels en laat de bodem vrij.
  • Bevorder de afwatering en zorg dat er bodemorganismen in kunnen komen, dit door de bak op een vlakke, goed gedraineerde plaats te zetten waar het afval in contact kan komen met de aarde.

Simpel en goedkoop

Een simpele, snelle en goedkope oplossing is een grote, oude plastieken afvalbak met deksel. Snijd de bodem eruit, druk de afvalbak in de aarde, maar laat de randen rusten op enkele tegels. Dek hem vervolgens af met het bijbehorende deksel.

Compostbak

Een compostbak kopen

Een compostbak kunt u kopen vanaf 35 Euro (prijzen 2008) bij het recyclagepark in uw buurt.

Een compostbak zelf maken

Maak hem vierhoekig en minstens één meter hoog. Laat de bovenkant open en zorg ervoor dat u één zijkant kunt weghalen, dit voor het keren van de hoop en het weghalen van de compost. Zoek de beste plaats voor uw composthoop, want als hij op een te warme plaats staat kunnen de bodemorganismen die voor de afbraak zorgen dood gaan.

Composthoop

De beste plaats voor een composthoop is ergens in de schaduw en uit de wind want anders zal de hoop snel uitdrogen. Kies ook geen al te natte grond voor uw composthoop.

Wormenbak

Als u geen tuin hebt maar wel een balkon of een daktuin, maak dan zelf een wormencompost. Het neemt niet veel plaats en het is een ideale manier om uw keukenafval tot vruchtbaar compost te verwerken.

Composteren/opstarten

Er zijn allerlei compoststarters te koop, maar meestal hebben ze geen blijvend effect. Leg om te beginnen een laag grof materiaal op de bodem: fijne takjes, stro, gedroogde bloemstengels etc. Bovenop het grof materiaal een laag groen materiaal aanbrengen: gras, keukenafval. Daarna terug bruin materaal aanbrengen.

Stalmest en smeerwortelblad zijn ook ideale compoststarters. U kunt ook brandnetelgier toevoegen (één kilo verhakkelde brandnetels in tien liter water), terwijl u intussen de hoop keert om er lucht bij te laten.
  • Bouw de composthoop goed op en gebruik liever organische stikstofbronnen, zoals grasmaaisel of goed verteerde stalmest.
  • Wissel lagen koolstofrijk “bruin” materiaal af met lagen stikstofrijk “groen” afval.
  • Voor een nog beter resultaat kunt u het best de grove stukken eerst fijn snijden.
  • Gebruik zo veel mogelijk verschillende ingrediënten, want hoe meer ingrediënten, hoe beter de compost.

Bruin afval = koolstofrijk: droog, stug, grof en voedselarm materiaal zoals herfstbladeren, hooi, karton, krantenknipsels, snoeiafval (houtig), Stro, en zaagsel.

Groen afval = stikstofrijk: vochtig, zacht en voedselrijk materiaal zoals brandnetels, fruit, groenteafval, koffiedik, maaisel, onkruid, plantenbladeren, snijbloemen, snoeiafval (groen), stalmest.

Wat mag er op de composthoop

Coniferen, dennennaalden, doppen van noten, eierschalen, fruitschillen, gras, groenteafval, hulstblad, koffiedik, theebladeren, theezakjes, tuinaarde,turf en oude mest van paarden en kippen.

Wat mag er niet op de composthoop

De hieronder beschreven zaken kunnen het ongedierte aantrekken, ziektekiemen bevatten en stank veroorzaken. Ze zijn simpelweg niet verteerbaar en zorgen alleen maar voor ellende.

As, bakolie, botjes, gekookte etensresten, het haar van een mens of een dier, houtskool, jus, kattenbakkorrels, kauwgom, kerstbomen, lucifers, luiers, oasis, oud brood, papier, uitwerpselen van huisdieren, schelpen, schors, sigarettenpeuken, slachtafval, takken, visgraten, vlees, zieke planten, zuivelproducten.

Een perfecte compost

  • Keer de hoop geregeld om, met een beluchtingstok.
  • De hoop moet zo vochtig zijn als een spons: niet te nat en niet te droog.
  • Zorg voor een evenwichtige mix van bruin en groen materiaal.
  • Het ideale formaat van een composthoop is één vierkante meter: het juiste formaat genereert voldoende warmte om de afbraak op hang te houden. Als hij te groot is kunt u hem niet keren voor een goede verluchting.

Problemen oplossen

Er leven honderden soorten micro-organismen, waaronder schimmels en bacteriën in de composthoop en houden zich bezig met het afbraakproces. Het is ook heel normaal als er massa’s azijnvliegjes aan de oppervlakte rondzwermen, want ze nemen deel aan het natuurlijke composteringsproces. Als er echter, vleesvliegen, muizen en ratten op uw composthoop afkomen moet u ingrijpen.

Probleem OorzaakWat moet u doen
Ammoniakgeur Overmaat aan stikstof. Voeg meer koolstof toe in de vorm van hooi, krantenknipsels of stro.
Geur van rotte eieren De hoop is te nat of te droog. Voeg meer droog materiaal toe en kalk. Belucht de hoop meerdere keren.
Langzame afbraak Het materiaal is misschien te droog of de hoop te klein. Het kan ook te wijten zijn door een gebrek aan stikstof of zuurstof. Voeg water en stikstofrijke materialen. Maak de hoop groter en belucht hem meerdere keren.
Ratten en muizen Verkeerde materialen. Voeg geen vlees, vis en vette voedselresten toe. Sluit hem goed af.
Stoom Te veel stikstof of de hoop is te groot om hem goed te kunnen keren, waardoor het hart te heet blijft. Voeg meer koolstofrijk materiaal toe, maar maak de hoop niet te groot.

Bij warm weer: kunnen fruitvliegjes in hoge mate toenemen, zeker bij wie veel groente en fruit composteert. Gebruik meer bruin materiaal en belucht uw vat meerdere keren met de beluchtingstok.

Lees verder

© 2008 - 2019 Worm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Succesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostSuccesvol tuinieren: zo maken we zelf onze compostDe kwaliteit én de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. Onze grondverbeteraar…
Maak je eigen compostIn een composthoop worden natuurlijke materialen afgebroken tot een rijke, humusachtige meststof. Perfect om je biologis…
Wat heb je nodig om compost te maken?Compost kan bestaan uit een mix van groente-, fruit- en tuinafval (gft), ontlasting (van mensen of dieren), en soms ook…
Hoe maak ik compost?Compost zelf thuis maken is zeer eenvoudig en draagt goed mee aan het milieu. U levert minder afval en tevens bespaart u…
Wat doet compost met mijn tuin?Wat doet compost met mijn tuin?Compost verrijkt uw bloemperken en moestuin in alle opzichten. Bovendien hoeft u uw tuin nooit meer kunstmest te geven.…

Reageer op het artikel "Maak uw eigen compost"

Reacties

R. W. Doornbos, 23-03-2015 21:21 #2
Hoe bevorder ik het composteren in een VAM-vat. Moet ik iets toevoegen?

Thijsijna, 19-10-2012 18:02 #1
Hallo,

Sinds kort met ik een compostbak(je) met wormen begonnen. Het wordt een stapelbak(ken) systeem op het balkon. Ben de eerste laag/bak begonnen met wat wormen van een andere compost hoop. Ik heb het internet goed afgestruind voor de do's en don'ts. Netjes opgebouwd volgens adviezen: bruinlaag/ compost met worm/ groenlaag.
Nu heb ik een aantal vragen die ik niet in de probleem/oorzaak lijsten kan vinden. Namelijk:
- In de residu bak voor het vocht zijn een wat diertjes gevallen.
Het lijken op made, gelig van kleur 0, 5cm lang, ovaal vormig.
En een heel smal donkerrood/zwart wormachtig beestje. Ze bewegen zich voort in het vocht. Er zitten wel fruitvliegjes in de bak maar daarvan zijn de larve wittig… Wat zijn deze gele soort? Wat doen ze, zijn ze schadelijk, moeten ze juist terug in de compostlaag?
- Ik heb net zaagsel over de groenlaag heen gestrooid om de vliegjes tegen te gaan.
Zou ik hierover nog iets moeten doen?
Ik had het idee op twee deksels te perforeren zodanig dat de gaatjes niet gelijk geplaatst zijn. Heeft dit zin, of komen de vliegjes hier doorheen?
- Is het nodig om luchtgaatjes aan de zijkant van de bak te maken? Hierover lees ik verschillende dingen.

Ik hoop graag tips/tops,

Groetjes Thijsijna

Infoteur: Worm
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 2
Schrijf mee!