InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Kelder waterdicht maken

Kelder waterdicht maken

Als je last hebt van vochtproblemen in de kelder door optrekkend vocht dan kun je daar iets aan doen. Vochtbestrijding kan met verschillende middelen. Water in de kelder kun je voorkomen door de vloer en de muren te impregneren met bijvoorbeeld waterglas. Ook kun je de vloer voorzien van een epoxy coating. De muren kun je met een cementgebonden waterdichte pleister afwerken.

Vochtproblemen in de kelder

Als je een kelder hebt dan kun je last krijgen van vochtproblemen. Zo maar opeens kan er water in de kelder staan. De vochtproblemen kunnen ontstaan door optrekkend vocht dat door de vloer komt. Ook kan vocht door de muren trekken. Om de kelder waterdicht te maken moet je eerst goed bepalen waar het vocht vandaan komt, alvorens te beginnen met vochtbestrijding. Je kunt natuurlijk ook de gehele kelder aanpakken door alle muren en vloeren te voorzien van een waterdichte laag. Als je aan de slag gaat met het waterdicht maken van de kelder, doe dit dan op een moment dat de kelder goed droog is.

Scheuren en gaten vullen

Voor het beste resultaat is het verstandig om eerst alle scheuren en gaten te vullen. Met een waterdichte mortel kun je deze het beste vullen. Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van kalkhoudende producten. Dit soort producten kan niet goed tegen vochtige omstandigheden. Is er sprake van vochtige plekken, die niet goed opdrogen, dan kun je gebruik maken van snel drogende producten. Na de eerste vul ronde ga je nogmaals rond, omdat bepaalde vulmiddelen kunnen krimpen.

Waterdicht maken

Het waterdicht maken van de vloer en de muren kan met verschillende producten. Op de keldervloer kun je bijvoorbeeld waterglas toepassen, maar ook een epoxy coating. De muren zou je ook kunnen impregneren, maar je kunt ook een waterdichte pleister werken. Een en ander is wel afhankelijk van de soort ondergrond, net als bij het stuken van een muur elders in huis. Kijk daarom goed welk product past bij de muren en vloer in jouw kelder. In de bouwmarkt kun je diverse producten vinden.

Voor keldervloeren wordt het meest waterglas toegepast. Het is een goedkoop en uiterst effectief middel om de vloer waterdicht te maken. Voor de muren wordt vaak een waterdichte mortel gebruikt. Ook dit is een relatief goedkoop product om vochtproblemen te bestrijden.

Afwerking van de kelder

De meeste kelders zijn grijs en waterdicht gemaakt. Je kunt de kelder echter ook nog verder afwerken met kleuren. Er bestaat betonverf in diverse kleuren. Ook kun je een epoxy coating aanbrengen met een bepaalde kleur. Op deze manier kun je de kelder extra sfeer geven met kleuren, waardoor het er net even aangenamer uit kan zien. Als de kelder een houten plafond heeft dan kun je die ook aflakken. Vergeet niet het plafond van de kelder goed te isoleren, zodat je de ruimte temperatuur redelijk constant kunt houden. Als de kelder een betonnen plafond heeft dan hoef je in de meeste gevallen geen extra isolatie aan te brengen.

Kosten waterdicht maken

De basiskosten voor het waterdicht maken van de kelder kun je verdelen in kosten voor de vloer en kosten voor de muren. Als je er van uit gaat dat je waterglas op de vloer toepast dan kost dit iets meer dan één euro per vierkante meter. Je kunt er ook muren mee impregneren. Bij het gebruik van een waterdichte pleister op de muren ben je enkele euro’s per vierkante meter kwijt. Dit zijn richtprijzen voor de doe-het-zelver. Als je het wilt laten doen dan kost het meer per vierkante meter.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kelder waterdicht maken"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 11-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!