InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > De cementvloer: voor- en nadelen

De cementvloer: voor- en nadelen

De cementvloer: voor- en nadelen Als onderlaag voor een daarover aan te brengen vloerafwerking wordt in Nederland meestal een vlakke afwerkvloer van cementmengsel aangebracht. Doel van een dergelijke dekvloer is dus vooral het effenen van de ondergrond om er naderhand een andere vloer op aan te kunnen brengen. De cementvloer is waarschijnlijk de meest toegepaste afwerkvloer in Nederland. En met recht: een cementen dekvloer is zeer goed bestand tegen vocht en is daarom ook inzetbaar in vochtige ruimtes. Maar natuurlijk alleen dán, wanneer die volledig is uitgehard.

Wat is een cementen afwerkvloer?

Een cementen dekvloer bestaat uiteraard uit cement plus zand of grind, en doorgaans komen er nog speciale toevoegingen en water bij kijken.

Nadeel van een cementen afwerkvloer

Het grootste nadeel van de cementen afwerkvloer is zijn gedrag tijdens het uitharden. Tijdens het droogproces van een cementen dekvloer verliest deze veel vocht en krimpt daardoor. Door dit proces kunnen scheuren ontstaan die bij grote oppervlakten zeer negatief kunnen uitpakken. Aangezien dat krimpproces aanzienlijk kan zijn, is het zaak het werkoppervlak te begrenzen. In dat verband is een maximale oppervlakte van ongeveer 40 vierkante meter aanbevolen. Bovendien moet de temperatuur tijdens het aanbrengen en enkele dagen daarna, niet onder de 5 graden Celsius dalen.

Vochtig houden van een cementvloer

Ook moet erop worden toegezien dat een cementvloer na het aanbrengen niet uitdroogt. Hij moet dus vochtig worden gehouden. Hoe lang precies, dat hangt af van de samenstelling van de mortel. Ook moet ervoor worden gezorgd dat de dekvloer niet te warm wordt of aan regen wordt blootgesteld.

Wanneer mag je een cementen vloer voor het eerst belopen?

Wanneer een cementen vloer voor het eerst te belopen is, hangt eveneens van de samenstelling van het cement af. Doorgaans mag een cementen dekvloer in geen geval gedurende de eerste drie dagen na het aanbrengen worden betreden. De exacte tijd kan worden berekend op basis van de water-cement-factor.

Wanneer kan je andere vloermaterialen op een cementvloer aanbrengen?

Pas wanneer een cementvloer volledig is uitgehard, kunnen daarop andere vloerbedekkingen worden aangebracht. Het kan tot 20-30 dagen duren voordat een cementvloer volledig droog is.
Onder “droog” wordt in dit verband verstaan dat de cementvloer een vochtgehalte van minder dan 2% heeft.

Waar kan je een cementen dekvloer toepassen?

Een cementvloer kan in verschillende omgevingen worden aangebracht, zowel binnen als buiten. Tot de meest populaire toepassingen behoren:

  • baden;
  • douches;
  • garages;
  • etc.

Deze diversiteit maakt de cementen afwerkvloer in ons land tot de meest toegepaste. Die populariteit dankt hij aan zijn uitstekende belastbaarheid en de ongevoeligheid voor vocht.

Wat is eigenlijk cement

Het woord cement stamt van het Latijnse woord "caementum", bouwsteen dus, want zelfs de oude Romeinen bouwden gebouwen met een cement-achtig materiaal. Cement is 's werelds belangrijkste bindmiddel voor beton en mortel. In Nederland wordt jaarlijk ongeveer 350 kg cement verwerkt per hoofd van de bevolking. Cement wordt gemengd met water en door bepaalde chemische reacties stolt het vervolgens bij het drogen. Het blijft daarna vast en duurzaam, zelfs wanneer het weer wordt blootgesteld aan water.

Waaruit bestaat cement?

Cement bestaat in hoofdzaak uit:
  • kalksteen;
  • klei;
  • ijzererts;
  • slakkenzand.

En daar komen ook nog aluminium, ijzer, calcium en verschillende sulfaten bij.

De productie van cement

Al deze grondstoffen worden gewonnen in steengroeven en een eerste maal in steenbrekers verkleind. Dat materiaal wordt vervolgens naar een cementfabriek getransporteerd en daar verder bewerkt. In speciale molens wordt alles vermalen en gedroogd. Het daaruit resulterende ruwe materiaal wordt dan in een roterende oven tot klinkers gebakken. Met behulp van calcium- sulfaten wordt de stollingstijd beïnvloed. Op die manier kan het cement optimaal in betonproductie worden verwerkt en leidt het na uitharding tot een hoge belastbaarheid. Vervolgens moeten de klinkers afkoelen en samen met gips tot cement worden vermalen. De grootste producent van cement is overigens de volksrepubliek China.
Gerelateerde artikelen
Vloerverwarming voordelen, nadelen en stookkostenVloerverwarming voordelen, nadelen en stookkostenVloerverwarming of losse radiatoren, waar kies je voor wanneer je een nieuw verwarmingssysteem voor je huis wilt aanlegg…
Het leggen van een gietvloerHet leggen van een gietvloerVeel huizen hebben een gietvloer. Er zitten verschillende voordelen aan. Zo past het mooi in een strak interieur en is h…
Klussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenKlussen: tapijttegels, vinyltegels, parkettegels leggenTapijt- en vinyltegels zijn veelal verkrijgbaar in de maat 30 bij 30 centimeter. Vanwege de naden zijn ze niet geschikt…
Klussen: vinylvloer en houten vloer leggenKlussen: vinylvloer en houten vloer leggenVinylvloeren zijn geschikt voor dagelijks gebruik. Ze zijn bestand tegen vloeistoffen en u kunt ze goed schoonmaken. Het…
Het betegelen van een badkamerHet betegelen van een badkamerEen nieuwe badkamer laten plaatsen kan veel geld kosten. Dit terwijl de aansluitingen van de oude badkamer vaak nog op d…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De cementvloer: voor- en nadelen"

Infoteur: Ter-info
Gepubliceerd: 11-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!