InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Vloerverwarming voordelen, nadelen en stookkosten

Vloerverwarming voordelen, nadelen en stookkosten

Vloerverwarming voordelen, nadelen en stookkosten Vloerverwarming of losse radiatoren, waar kies je voor wanneer je een nieuw verwarmingssysteem voor je huis wilt aanleggen. Wat zijn de voordelen en nadelen van vloerverwarming en hoe zit het met de stookkosten. Neem je vloerverwarming als hoofdverwarming of als bijverwarming. Er zijn veel onduidelijkheden over het gebruik van vloerverwarming terwijl dit erg eenvoudig is.

Hoe werkt vloerverwarming

Vloerverwarming werkt eigenlijk op dezelfde manier als verwarmings radiatoren. Warm water wordt door het systeem rondgepompt waardoor de omgeving wordt verwarmd. Het grote verschil met radiatoren is dat de vloerverwarming niet zichtbaar is maar dat dit netjes in de vloer is weggewerkt.

Wanneer de verwarming wordt aangezet wordt warm water door het verwarmingssysteem gepompt. De verwarmingsbuizen worden warm en geven de warmte af aan de omgeving. In het geval van vloerverwarming wordt de warmte dus afgegeven aan de vloer welke hierdoor warm wordt.

Aanleggen van vloerverwarming

Er zijn verschillende systemen voor vloerverwarming. Je kunt kiezen voor eenvoudigere systemen die min of meer los op de dekvloer komen te liggen maar je kunt er ook voor kiezen om de verwarming volledig in de dekvloer te laten verdwijnen. De keuze hiervoor is afhankelijk van meerdere factoren. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het budget, afmetingen van de kamer of de grootte van de verbouwing.

Wanneer je de mogelijkheid hebt is het goed om te kiezen voor een verwarmingssysteem die volledig in de dekvloer wordt weggewerkt. Hierbij kan gekozen worden uit het frezen van gleuven in de vloer waar de verwarmingsbuizen in gelegd worden of het aanleggen van een verwarmingssysteem waar een nieuwe dekvloer overheen wordt gestort. In beide gevallen ligt de vloerverwarming veilig verzonken in de dekvloer. Het geheel wordt dan gewoon aangesloten aan de verwarmingsketel.

Voordelen en nadelen van vloerverwarming

Vloerverwarming heeft enkele grote voordelen maar zeker ook nadelen. Er zijn dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je kiest voor vloerverwarming.

Vloerverwarming heeft enkele voordelen ten opzichte van verwarmingsradiatoren.

Onzichtbaar:

Vloerverwarming is "onzichtbaar". Verwarmingsradiatoren zie je vrijwel altijd zitten. Deze hangen aan de muur zijn verzonken in de vloer. Feit is dat je deze altijd ziet. Vloerverwarming is niet te zien, alleen te voelen.

Warmteverspreiding:

Vloerverwarming kan over de hele oppervlakte van de vertrekken verspreid worden. Wanneer de vloerverwarming zijn werk doet geeft het overal waar het systeem ligt zijn warmte af. De warmte wordt dus door de hele ruimte verspreid waardoor het overal even warm is. Dit in tegenstelling tot losse radiatoren waarbij de warmte vanaf één punt het vertrek moet verwarmen. Bij losse radiatoren zal je merken dat het op de plek waar de radiator zit het warmst is. Hoe verder je van de radiator af bent, hoe kouder het is. Dit is bij vloerverwarming niet het geval.

Warme voeten:

Het fijne van vloerverwarming is dat je altijd warme voeten hebt, waar je ook bent in de ruimte.

Toch heeft vloerverwarming ook een nadeel.

Koud? Even snel de kachel aan!

Iedereen kent de situatie dat je thuis komt en dat het koud is in huis. Snel de verwarming nog even aanzetten om even de kamer een paar graden warmer te stoken. Dit gaat met vloerverwarming niet lukken. Wanneer de vloerverwarming niet aan staat en er moet een graad of drie bij om het behagelijk te krijgen in huis, dan is dit niet één, twee, drie gebeurd. Vanaf het moment dat de vloerverwarming wordt aangezet duurt het een aantal uren voor je gaat merken dat de verwarming aan staat. Hier moet je dus rekening mee houden. Verwarmingsradiatoren daarin tegen werken snel.

Vloerverwarming als hoofdverwarming of bijverwarming

Een punt waar veel mensen tegenaan lopen wanneer de keuze voor een vloerverwarming is gemaakt is of het de hoofdverwarming of bijverwarming moet zijn. De ervaring leert dat mensen hierover andere ideeën hebben. Waar de één de vloerverwarming als hoofdverwarming ziet, ziet de ander het meer als bijverwarming. Het verschil hierin zit hem voornamelijk in het gebruik van de verwarming. Veel mensen zetten de verwarming helemaal laag wanneer ze de deur uitgaan en zetten hem hoger bij thuiskomst. Vloerverwarming is voor deze mensen meer bijverwarming omdat hij alleen maar aan gaat wanneer er mensen langere tijd thuis zijn.

Andere mensen laten de vloerverwarming aan staan op dezelfde temperatuur en zetten de verwarming hoger wanneer ze snel wat warmte extra willen hebben. Het is maar net hoe je ermee omgaat. Feit is wel dat je vloerverwarming beter op één en dezelfde temperatuur kan laten staan dan deze steeds hoger en lager te zetten. Dit is zeker positief voor de stookkosten.

Veel mensen geven er de voorkeur aan om de vloerverwarming continue op één temperatuur te hebben staan en de radiatoren of haard te gebruiken als bijverwarming.

Vloerverwarming en stookkosten

In het verlengde van het bovenstaande is er zeker iets te zeggen over de stookkosten bij het gebruik van vloerverwarming. Om dat te verduidelijken eerst een korte extra uitleg over de werking van de vloerverwarming.

Wanneer de vloerverwarming aan wordt gezet bij een koude vloer duurt het een aantal uren voordat je vloer voelbaar warmer wordt. In de meeste gevallen moet je hierbij denken aan 3 tot 4 uur. Dit betekent dat je ketel zeker 4 uur staat te loeien voor er überhaupt iets voelbaar wordt aan de vloer. Hierna gaat het nog vrij lang duren voor de temperatuur in de kamer omhoog gaat. Je moet er dus van uitgaan dat er in die uren continue gas wordt verbruikt. Het duurt heel lang voor de warmte door het beton en de tegels heen is en effectief warmte gaat afgeven aan de lucht. Wanneer je de vloerverwarming iedere keer zo lang uitzet dat de vloer helemaal afkoelt, dan zal je iedere keer veel gas gebruiken om je vloer weer warm te krijgen.

Een vloer heeft veel tijd nodig om op te warmen. Wanneer de vloer eenmaal warm is houdt de vloer deze warmte ook lang vast. Dit betekent dat je kamer lang verwarmd blijft worden door de vloer omdat deze lang warm blijft. Met deze kennis in je achterhoofd kan je je voorstellen dat het beter is om je vloerverwarming op één temperatuur in te stellen waarbij het behaaglijk is in huis. Denk hierbij aan bijvoorbeeld 20 graden. De vloerverwarming slaat dan alleen aan wanneer de thermostaat aangeeft dat de temperatuur onder de 20 graden is gezakt. Omdat de vloer zelf dan nog vrij warm is kan de warmte uit de vloerverwarming veel makkelijker doordringen in de vloer met als gevolg dat de verwarming af en toe aanslaat voor kortere perioden. Het grote voordeel hiervan is dat je een constante temperatuur in je huis hebt en de vloerverwarming de vloer alleen maar op temperatuur hoeft te houden. Dit is zeker positief voor de stookkosten.

Wanneer je nieuwe vloerverwarming hebt, is het altijd even zoeken naar de juiste instellingen. Een belangrijk punt hierin is op welke temperatuur je de thermostaat instelt. Voor het ene huis is dit anders dan voor het andere huis. Dit is even uitproberen. Verstandig is dan ook om tijdens deze uitprobeer periode de meterstanden op te nemen zodat je, naast het effect op de temperatuur in huis, ook weet wat het effect op het gasverbruik is. Vloerverwarming hoeft niet (veel) duurder te zijn dan normale verwarming. Het valt of staat met het gebruik ervan.

Vloerverwarming zorgt dus voor een heel behaaglijke warmte in huis die verdeeld is over de gehele ruimte. Zorg wel dat er een extra warmtebron is zoals radiatoren of een haard om snel wat extra warmte te verzorgen wanneer dit nodig is.
© 2011 - 2017 Panic, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vloerverwarming aanleggen, keuze uit diverse soortenHet aanleggen van vloerverwarming kan op verschillende manieren. Vloerverwarming bestaat uit de varianten hoofdverwarmin…
Vloerverwarming, huis verwarmen en koelenVloerverwarming, huis verwarmen en koelenTegen koude voeten is vloerverwarming in huis comfortabel. Wat je moet weten over vloerverwarming voordat je vloerverwar…
Aanleggen van vloerverwarmingAanleggen van vloerverwarmingHet hoeft niet heel duur te zijn om vloerverwarming aan te leggen in huis, bijvoorbeeld in de woonkamer of badkamer. De…
Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Vloerverwarming via de CV-ketel of op elektriciteit ?Het is bewezen dat vloerverwarming in veel situaties de meest ideale vorm van verwarmen is. Hoewel vloerverwarming op el…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Byrev, Pixabay

Reageer op het artikel "Vloerverwarming voordelen, nadelen en stookkosten"

Reacties

Marc, 14-01-2017 21:21 #10
We hebben een appartement op het oog. 75m2 en geheel alleen vloerverwarming. 2 woonverdiepingen. Wat zou nu het beste zijn qua vloer om er op te leggen? Het lijkt me dat laminaat niet goed is? ik lees dat het wel kan maar mag dan max rc 0,10 zijn icm ondervloer. Maar zou zeil dan niet beter zijn als meest goedkoopste optie? Wie zou mij kunnen adviseren wat nu het beste zou zijn? Let wel dat in de woonkamer ook de keuken is dus tapijt is geen optie wat ons betreft…

Techn Adviesbureau Winnubst, 22-11-2016 16:48 #9
#8 Het is volkomen fout om in dergelijke situaties (eigenlijk in alle situaties) de vloerverwarmingsregisters direct op de constructieve vloer te bevestigen. Overigens is het volgens Bouwbesluit april 2012 verplicht om geluiddempende isolatie in dergelijke vloeren aan te brengen. Om bij het begin te beginnen eerst een warmteverliesberekening maken. Daarna toetsen of er voldoende vermogen is aangebracht in de vorm van registers/groepen vloerverwarming. Helaas zijn er in Nederland geen eisende voorschriften… In o.a. Duitsland wel. Onze liberale Nederlandse wetgeving stelt: "Regel alleen dat wat gevaarlijk is; de rest regelt de markt". Er wordt helaas zeer veel en vaak knoeiwerk afgeleverd door onwetende bedrijven die zich installateur noemen… Ook VNI installateurs… helaas…

Charles, 27-10-2016 17:26 #8
Wij wonen in een modern appartement (2012) op de 4e/ bovenste etage. Het appartement van 120 m2 is geheel voorzien van vloerverwarming. Heeft in de woonruimte veel (dubbel) glas. Er zit geen isolerende "scheidingslaag" tussen dekvloer en constructieve vloer, waardoor wij ook gedeeltelijk het appartement (plafond) van de onderburen verwarmen… De jaarcijfers leveren het bewijs: wij gebruiken ongeveer 1800 m3 gas, de benedenburen ongeveer 1000 m3! Bovendien hebben wij in het stookseizoen 's avonds koude voeten en een plaid over de benen. Niemand begrijpt dit; het is de waarheid. De ruimtetemperatuur is 22 graden, maar de vloer is zeer wisselvallig warm en koud. Voor ons is deze vloerverwarming een grote teleurstelling met name wat betreft de behaaglijkheid. Het tegendeel zou waar zijn hebben, wij altijd gedacht! Wie heeft een oplossing? Uit onderzoek blijkt dat de capaciteit van de ketel en de ruimtetemperatuur voldoende is; men wil de factor behaaglijkheid niet beoordelen; dat is "persoonlijk".

Herman, 27-03-2016 10:43 #7
Als de vloerverwarming in de woonkamer de hoofdverwarming is en de ketel niet zo vaak aanslaat omdat vloerverwarming warmer is dan radiatoren heeft het dan niet het nadeel dat het op de overige kamers (radiatoren) te koud blijft?

Mw Burgers, 30-01-2016 23:08 #6
Wij hebben vloerverwarming maar ook ventilatie roosters in de ramen. Als deze openstaan komt er heel veel koude binnen die langs de ramen naar beneden zakt en die koude verspreidt zich over de vloer. Dus toch koude voeten. Oplossing is dan logisch, zet die roosters dicht. Maar om het binnenklimaat optimaal te houden adviseert men om altijd de ventilatieroosters open te houden. Tja nu doen we ze maar regelmatig open en dicht. Of weet iemand een andere oplossing?

Bert, 31-01-2015 20:09 #5
Hier is de ervaring met gelijke temperatuur of 2x/dag piek-stoken met vloerverwarming precies omgekeerd. 24h/dag hetzelfde kost zo'n 8m3/dag, 's morgens uurtje vol branden en 's avonds nog een half uur komt op zo'n 3 kuub.

Ingrid, 07-11-2014 10:04 #4
Ik heb een vloerverwarming als hoofdverwarming op de benedenverdieping. Het aansluitpunt zit in de vaste kast met een thermostaatdraaiknop. Nou kan die draaiknop niet lager dan 20 graden, is dat normaal? Ik wil graag een digitaalthermostaatkastje in mijn huiskamer zodat ik er makkelijker bij kan, en evt. de temperatuur kan programmeren. Of is dat nou helemaal weer niet handig nu ik overal lees dat de temperatuur het beste constant gehouden moet worden. Daarnaast vertelde mijn installateur in die tijd dat de thermostaatkraan bij een vloerverwarming hoger moet staan dan een normale verwarming, hij gaf aan ca. 26 graden om 20 graden te behalen. Inmiddels heeft mijn thermostaat heel de zomer op 20 graden gestaan, maar ik vraag mij af of dat wel handig is eigenlijk. Toch denk ik dat de verwarming niet aanslaat in de zomer omdat het dan toch al warm genoeg is in huis. Genoeg vraagtekens, kan iemand mij een antwoord verschaffen?

Welagen, 22-12-2013 11:12 #3
Geachte Heer Mevr.
De laatste tijd duurt het vrij lang voordat het behaaglijk is in onze woonkamer.
Wij hebben vloerverwarming welke inmiddels 22 jaar in gebruik is, de verwarming is in gesteld op een temperatuur van 21 gr. In de ochtend heeft daar moeite mee!
Welke oorzaken kunnen er zijn is het de ketel, de verwarmingsslangen, of is de instelling van de thermostaat niet goed?
Misschien en dat lees ik net dat we misschien de temperatuur op constant op 20 gr. moeten in stellen?
Gaarne advies Uwerzijds waarvoor dank. Reactie infoteur, 05-03-2014
Lastig te zeggen wat de oorzaak is. Als de vloerverwarming al 22 jaar oud is kan er wellicht het beste iemand met verstand van vloerverwarmingen langskomen om het een en ander na te kijken…

Met vloerverwarmingen is het natuurlijk zo dat, wanneer de vloer afgekoeld is, de verwarming lang moet werken om de temperatuur een graadje omhoog te krijgen. De temperatuur wordt behaaglijk wanneer de vloer door en door is opgewarmd en dat gebeurt wanneer je de verwarming over een langere periode hoog hebt staan, of wanneer je hem continue op de juiste temperatuur hebt staan. In dat geval blijft de vloer enigszins op temperatuur als het wat kouder is waardoor hij ook sneller de warmte weer doorgeeft.

Ik zou, zeker als hij hiervoor beter heeft gewerkt, toch contact opnemen met iemand die even kan komen kijken

T. Visser, 29-10-2013 10:24 #2
Geachte heer, mevrouw,
met belangstelling lees ik uw artikel over vloerverwarming waarbij ik u opmerkingen uit ervaring kan onderschrijven. met name de opmerking over opwarmtijd en langer gebruik van de opgeslagen warme in de vloer na het bereiken van de gewenste temperatuur.
In dit verband heb ik een paar opmerkingen/ vragen. In tegenstelling tot wat door de gemiddelde installateur wordt aanbevolen ga ik van het "opslag" idee uit. n.l. om alleen de onderkant van de vloer te isoleren en de totale massa van de ( betonnen) vloer laten functioneren als accumulator van warmte. Temperatuur verschillen blijven zo beperkt. Naast een vloerverwarming met conventionele CV met warm tap water heb ik een andere installatie voorzien van een elektrische CV installatie. Deze ketel doet het zelfde als een gas CV alleen is de energie bron het elektriciteitsnet. Mijn vraag is hoe je het beste deze installatie kan instellen, door constant op een lage aanvoerwater warmte om zo een bepaalde max temperatuur te bereiken bv 19o de CV ketel dan uit laten gaan, de temperatuur loopt dan in de verwarmde ruimte met 1 a 2 graden op en zakt dan weer naar 19o en de ketel slaat weer aan? Het verbruik van deze ketel is moeilijk te meten maar eigenlijk blijkt dat de energie kosten tussen elektra en gas in mijn geval elkaar niet veel ontlopen. Ik kan met 10.000 kw dit huis verwarmen. als ik hier nog een aantal zonnen panelen installeer dan worden de gebruikskosten tot 0 gereduceerd, afgezien van de investering natuurlijk. Uit uw artikel maak ik tevens op dat warm tapwater via de gas CV duur is en ook hier vraag ik mij af of het gebruik van een elektrische boiler ook niet een verbetering is t.o.v. gas? Wellicht heeft u hier een mening over, zo ja dan hoor ik die graag.
met vriendelijke groet,
T Visser

Anton Lodder, 19-12-2012 21:29 #1
Vraagje als mijn thermostaat de ingestelde temperatuur heeft bereikt koelt mijn vloer helemaal af met als gevolg geen warme vloer en koude voeten maar de kamerthermostaat zakt niet. Ketel slaat niet aan dus mijn vraag is hoe houd ik mijn vloer warm? Er zit ook al een pompschakelaar tussen. Vloerverwarming is een 4 groeps hoofdverwarming.

A.Lodder Reactie infoteur, 11-05-2013
Wanneer de kamer op de gewenste temperatuur is slaat de verwarming uit. De vloer behoudt langere tijd de warmte maar koelt na verloop van tijd af. Vaak is het zo dat de vloerverwarming regelmatig aanslaat om de kamertemperatuur te houden zoals ingesteld. De vloer wordt dan niet echt meer door en door warm.

De vloer wordt alleen warm wanneer hij de kamer echt moet verwarmen (er wat graadjes bij moet verwarmen) en dus langere tijd staat te branden. In dat geval zou de thermostaat hoger gezet moeten worden maar dat verbruikt ook meer gas. Maar ook in dat geval zal de thermostaat de kamer op 1 temperatuur proberen te houden als hij op temperatuur is en zal de vloer niet snel meer door en door warm worden… Hoe hoger de thermostaat staat ingesteld, hoe warmer de vloer.
Wanneer je een goed geïsoleerd huis hebt en je hebt de thermostaat op 20 graden staan, dan wordt de vloer niet snel meer echt warm. tenzij het als gevolg van de kou binnen ook goed afkoelt.

Infoteur: Panic
Gepubliceerd: 15-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 10
Schrijf mee!