InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > De verschillende lijm- en kitsoorten

De verschillende lijm- en kitsoorten

Ook moeite om de juiste lijm of kit te kiezen voor uw klus? Uit onderstaand overzicht kunt u opmaken of de genoemde en beschreven lijmen of kitten geschikt zijn voor uw klus. Zowel de lijmen als de kitten zullen toegelicht worden per soort. Dat houdt in dat verschillende basiselementen toegelicht worden van de lijmen en de kitten. Daarbij wordt aangegeven voor welke ondergrond het geschikt is en welke eigenschappen lijmen en kitten hebben. Zo kunt u vrij gemakkelijk zien welke lijm of kit u nodig heeft voor uw klus. Voor de verschillende lijmen en kitten toegelicht worden, zal het verschil tussen lijm en kit worden uitgelegd. Daarmee is het meteen duidelijk waarom de lijmen en de kitten apart genoemd en beschreven worden.

Het verschil

Het verschil tussen lijmen en kitten zit in het volgende:
Lijm: een lijm is een middel die twee of meer delen definitief aan elkaar vast zet. Tegenwoordig zijn er zelfs een aantal lijmen die zo sterk zijn dat ze gebruikt worden in de industrie.

Kit: kit is de benaming voor een redelijk dikke substantie die voornamelijk gebruikt wordt om naden en kieren af te dichten. Er zijn diverse soorten technische benamingen voor de diverse kitten. Maar om het overzichtelijk te houden zullen deze niet besproken worden hier. Er zal enkel worden benoemd waar u de diverse kitten voor kunt gebruiken.

Lijmen

Als eerste zullen de verschillende lijmsoorten beschreven worden. Heeft u twee delen die aan elkaar bevestigd dienen te worden? Dan kunt u uit onderstaande tabel een geschikte lijm selecteren.

lijmsoortte gebruiken vooreigenschappen
montagelijm (montagekit)Hout, metaal, kunststof, steen, en tegelsSommige montagekitten kunnen toegepast worden op poreuze materialen zoals polystyreen (piepschuim) en gips
houtlijm standaardHout op hout. zowel zacht als hardhout.Enkel te gebruiken bij niet of licht vochtige omstandigheden
houtlijm waterproofHout op hout. zowel zacht als hardhout.Speciaal voor lijmverbindingen waarbij eisen worden gesteld aan de vochtbestendigheid.
constructielijm (bruislijm)Vrijwel alle houtsoorten, onderling en op formica, metaal, steen, beton en diverse kunststoffen.Speciaal voor het lijmen en repareren van (hout)constructies en verbindingen waaraan hoge eisen worden gesteld. Tevens heeft deze lijm een vullende werking indien houtverbindingen niet geheel op elkaar aansluiten
twee componentenlijm standaardAardewerk, porselein, glas, leer, hout, steen, metaal, keramiek. Zowel onderling als in combinatie.Ideaal voor een zeer sterke verbinding. Het droogt transparant op en is meestal bestand tegen vaatwassers. Dus ook ideaal voor het lijmen van oortjes aan kopjes bijvoorbeeld.
twee componentenlijm metaalDiverse metalen. Zowel onderling of in combinatie met steen, hout, beton en diverse kunststoffen.Snelle, schone verlijming, krimpt niet en zet niet uit tijdens de uitharding, goed bestand tegen water, olie en gewone oplosmiddelen.
twee componentenlijm plasticAlle kunststoffen onderling of in combinatie met porselein, steen, marmer, rubber en verschillende soorten metaal.Ideaal voor sterke reparaties aan kunststof voorwerpen die bestand moeten zijn tegen zware omstandigheden (krachten, trillingen), zoals huishoudelijke apparaten, speelgoed, kunststof onderdelen aan gereedschap en onderdelen van auto, motor of (brom)fiets.
poystryreenlijmTempex, styropor, , roofmate, styrodur enz. op poreuze ondergronden zoals hout, spaanplaat, regelwerk, beton, steen en stucwerk.Geschikt voor veel soorten hardschuim, sneldrogend en waterproof, bestand tegen corrosie en veroudering.
spiegellijmZilverspiegels op allerlei ondergrondenIs één van de weinige lijmen die de zilverlaag op een spiegel niet aantast. Een andere lijm is dan ook niet aan te raden voor spiegels
lijmsprayPapier, karton, foto’s, posters, reproducties, collages, metaalfolies, isolatiemateriaal, textiel, leerKan zowel gebruikt worden voor permanent verlijmen als een tijdelijke verlijming. Afhankelijk van de soort lijmspray. Meestal wordt lijmspray gebruik bij decoraties of het uitoefenen van knutselhobby's.
secondenlijmDiverse materialen zoals vele kunststoffen, metaal, rubber, porselein, hout en kurk.Supersnel drogend, verkrijgbaar als vloeibare of gel variant. Tevens verkrijgbaar in gebruiksvriendelijke verpakkingen.
alleslijmPapier, karton, textiel, canvas, diverse kunststoffen, polystyreenschuim (piepschuim /Tempex), leer en kleine stukjes hout, glas, aardewerk, porselein en metaal.Voornamelijk geschikt voor kleine hobbyklusjes en tijdens het knutselen in of om het huis.
zacht plasticlijmOpblaasbare boten/zwembadjes/zwembanden/strandballen, tentzeilen, waterbedden, regenkleding en vijverfolie.Geschikt voor waterbestendige reparaties op zacht kunststof voorwerpen zoals hiernaast genoemd.
hard plasticlijmABS, acrylglas (Perspex®, Plexiglas®), polycarbonaat (Lexan®) en hard PVC.Ideaal voor het waterdicht en schokbestendig repareren van diverse kunststof voorwerpen zoals telefoons, waterkokers, audioapparatuur, afstandsbediening enzovoort.
textiellijmTextiel, jute, vilt, spijkerstof, linnen en kokos. Ook in combinatie met hout, leer en metaal.Bestand tegen wassen en strijken. Ideaal te gebruiken voor o.a. het omzomen van spijkerbroeken en het herstellen van gaten en scheuren in kleding en bekleding (zoals jacks, broeken, tenten, strandstoelen en windschermen).
rubberlijmRubber, leer, textiel, neopreen, diverse kunststoffen (zoals Hypalon®), hout, metaal of keramiek.Deze lijm is geschikt als opvulling of afdichting van diverse materialen zoals; schoenen, laarzen, slippers, opblaasvoorwerpen van rubber, regenpakken, tenten enzovoort.
polyurethaanlijmVele materialen zoals metalen, vele houtsoorten, steen, beton, keramische wand- en vloertegels, glas, rubber, vele kunststoffen.Te gebruiken voor alle verlijmingen waar zeer hoge eisen worden gesteld aan duurzaamheid, sterkte, slag- en stootvastheid, temperatuurbestendigheid en (zee)waterbestendigheid. Zoals boten, tegels op tegels of caravans.
pvc lijmAfvoerbuizen, hulpstukken en goten van hard PVC met nauwe passing.Spleetvullend tot 0,3 mm. Voor het lijmen van PVC buizen met diameters t/m 160 mm. Geschikt voor o.a. leidingsystemen. Niet geschikt voor drukleidingen.
behanglijmDiverse soorten behang.Er zijn verschillende typen behang. Daarvoor zijn verschillende typen behanglijm op de markt. Let er dus goed op dat u voor normaal behang andere behanglijm nodig hebt dan voor zwaardere behangsoorten. Tevens kan er gekozen worden tussen kant en klare behanglijm en behanglijm die zelf aangemaakt moet worden.
vloerbedekkingslijmDiverse soorten vloerbedekking.Voor de meeste soorten vloerbedekking kan de standaard vloerbedekkingslijm worden gebruikt. Echter voor vloerbedekking met een rug van jute, vilt, linoleum of kurk is het aan te raden een speciale lijm te gebruiken. Diverse merken geven het elk hun eigen naam. Maar bison noemt dit waterkit.
parketlijmParket en laminaatParketlijm wordt voornamelijk gebruikt om massieve delen van dikker dan 10mm te verlijmen op diverse ondergronden. Er is ook een aparte variant voor laminaat. Maar die is er meer om de voegen te beschermen tegen opkruipend vocht. En zo te zorgen dat het laminaat niet gaat krom trekken.
tegellijmAlle soorten wandtegels.Tegellijm kan worden toegepast om alle soorten wandtegels te lijmen op poreuze ondergronden (cementgebonden pleisterwerk, gipsblokken, beton, gasbeton, hout, board en spaanplaat). Let op! Voor het lijmen van tegels op tegels is een speciale tegellijm vereist.

Voorbeeld

Stel u heeft een poot van een houten stoel die is afgebroken en die wilt u er weer aan vast lijmen. Dan is de beste keuze een houtlijm. Maar welke houtlijm kiest u dan? Stel dat de stoelpoot nog strak aansluit om het zitvlak van de stoel, dan kiest u voor de standaard houtlijm of een snel drogende houtlijm. Zitten er kieren tussen de stoelpoot en het zitvlak en sluit het daardoor niet meer strak aan? Dan kiest u voor een constructielijm. Dit is een houtlijm die wat uitzet en daarmee een vullende werking heeft. Ook wel bruislijm genoemd.

Een tweede voorbeeld gaat over twee componentenlijm. Hier kiest u voor als u een verbinding heeft waar veel kracht op komt te staan. Er moet dan gedacht worden aan een handvat van een kist (standaard twee componentenlijm), een leuning van een ijzeren stoel (twee componentenlijm ijzer), een zwaar beeldje op een sokkel (standaard twee componentenlijm) enzovoort.

Kitten

De tweede tabel gaat over de diverse kit soorten. Heeft u naden of kieren die gevuld dienen te worden? Dan kunt u uit onderstaande tabel een geschikte kit soort selecteren.

kittentoepassingeigenschappen
siliconenkitVoor het afdichten van voegen, naden en kieren in badkamer, keuken, toilet, douche, auto, boot en caravanElastisch, waterbestendig, temperatuurbestendig. Speciaal voor afdichting van sanitaire en keramische toepassingen
siliconenkit acrylVoor het afdichten van voegen, naden en kieren bij acrylbaden, en kunststof badwanden in badkamer, keuken, toilet en douche.Ongevoelig voor schimmel, blijvend elastisch, kleurvast, waterbestendig. Deze acrylkit zegt het al in de naam. De kit is speciaal voor sanitair meubels op acrylbasis.
siliconenkit glasVoor het afdichten van voegen, naden en kieren in de woning, glasbouw, vitrinebouw, auto, boot en caravan.Temperatuurbestendig. Speciaal voor het lijmen en voegen van blank glas, volglasaquaria, vitrines, etalageruiten, glazen terraria, waterbekkens en (dubbel)glasconstructies. Geen hechting op bitumen, polyethyleen, polyproyleen en P.T.F.E.
siliconenkit bouwVoor het afdichten van bewegende voegen, naden en kieren in de bouw, woning, auto, boot en caravan.Zowel binnen als buiten toepasbaar, UV bestendig, temperatuurbestendig. Universele hechting zonder primer op alle gangbare bouwmaterialen zoals beton, steen, natuursteen, keramiek, emaille, glas, metalen, rubber, hout en kunststoffen. Geen hechting op bitumen, polyethyleen, polypropyleen en P.T.F.E.
siliconenkit hoge temperatuurHet verlijmen en afdichten van voegen, naden en kieren waar een hoge hittebestendigheid gewenst is.Hecht zeer goed op glas, emaille, tegels, geglazuurde keramiek en gladde metalen. Uitermate geschikt voor met name het verlijmen en afdichten van oven- en magnetronruiten, randen rondom (keramische) kookplaten, warmte afvoerkanalen, rookkanalen, hitteschermen voor de openhaard
acrylaatkitHet afdichten van weinig werkende voegen, naden en kieren bij deur- en raamkozijnen, vensterbanken, lambrisering, trappen, plinten, wanden, gipsplaten, plafonds, golfplaten en doorvoerleidingen.Binnen en buiten toepasbaar, overschilderbaar, temperatuurbestendig. Hecht op baksteen, (gas)beton, metselwerk, pleisterwerk, hout, glas, keramische tegels, metalen en hard-PVC. Acrylaatkit is ook verkrijgbaar in een sneldrogende variant.
acrylaatkit waterbestendigHet afdichten van weinig werkende voegen buiten, naden en kieren die waterafstotend moeten zijn bij deur- en raamkozijnen, vensterbanken, prefab-elementen, trappen, plinten, wanden, gipsplaten, plafonds, golfplaten en doorvoerleidingen.Binnen en buiten toepasbaar, overschilderbaar, temperatuurbestendig. Hecht op baksteen, (gas)beton, metselwerk, pleisterwerk, hout, glas, keramische tegels, metalen en hard-PVC. Acrylaatkit wordt afgeraden op blijvend natte plaatsen. Gebruik hiervoor de eerder beschreven siliconenkit.
beglazingskitVoor het afdichten van voegen in enkele en isolerende beglazingen. Temperatuurbestendig, UV bestendig. Speciaal geschikt voor topafdichting van beglazing in kozijnen van hout, metaal en kunststof en het afdichten van bouwkundige aansluitvoegen tussen kozijn, vensterbank en gevel.
butyleenkitVoor het afdichten van voegen bij enkel glas en statische voegen bij deur- en raamkozijnen, vensterbanken, prefab-elementen, profielstenen en wandplaten.Flexibel, temperatuurbestendig. Hecht op beton, pleisterwerk, baksteen, hout en glas.
lekkagekitHet waterdicht afdichten van naden, beschadigingen en voegen in daken, dakramen, afvoeren en metaalprofielen. UV bestendig, weerbestendig, overschilderbaar, temperatuurbestendig. Hecht op metalen, glas, (ruw) hout, bitumen, steen, beton en vele kunststoffen, zoals PVC. Zeer hoge kleefkracht zonder primer.
natuursteenkitHet afdichten van voegen, naden en kieren bij toepassingen rondom natuursteen (zoals marmer, graniet, zandsteen, Belgisch hardsteen). Afdichting bij vloertegels, wandtegels, wastafel, aanrechtblad, vensterbank, bad en douchebak.Waterbestendig, temperatuurbestendig. Hecht goed op natuursteen, diverse kunststoffen, blank glas, geglazuurde tegels, metalen en hout. Geen hechting op bitumen, polyethyleen, polypropyleen en PTFE.
openhaardkitVoor het repareren en afdichten van scheuren, naden en voegen bij openhaarden, allesbranders, kachels, schoorstenen en het monteren en afdichten van betonnen haarden en barbeques.Temperatuurbestendig tot 300 graden, binnen en buiten te gebruiken. Hecht op metaal, steen en beton.
betonkitVoor het herstellen van brede scheuren en barsten in cementvoegen, (betonnen) muren, zowel binnen als buiten. Temperatuurbestendig, elastisch tot op zekere hoogte. Uitstekende hechting op vele bouwmaterialen, zoals beton, metselwerk en steen.
universal kitVoegen en naden tussen wastafels, badkuipen, aanrechtbladen en tegelwanden. Kieren en (aansluit)naden langs deur- en raamkozijnen, vensterbanken, trappen, plinten en gipsplaten.UV bestendig, temperatuurbestendig. Deze kit combineert de voordelen van acrylaatkit (o.a. overschilderbaarheid) en siliconenkit (elasticiteit, waterbestendigheid). Binnen en buiten toepasbaar.

Voorbeeld

De meest gebruikte kitten zijn siliconenkit en acrylaatkit. Hierbij zal een voorbeeld gegeven worden. Siliconenkit wordt bij uitstek gebruikt in de badkamer en de keuken. Bijvoorbeeld als afwerking van de rand tussen het ligbad en de tegelwand. Om deze goed af te sluiten wordt een siliconenkit gebruikt. Deze is schimmel- en vochtbestendig en blijft daardoor lang zitten.
Acrylaatkit wordt gebruikt om bijvoorbeeld de naad tussen de trap en de muur op de vullen en daar mee netjes af te werken. Acrylaatkit is namelijk overschilderbaar en kan daardoor dezelfde kleur gegeven worden als de muur of de trap. Zo is de kier netjes weggewerkt en kan er geen vocht of vuil inkruipen.

Kit benodigdheden

De derde tabel bevat diverse kit benodigdheden. Er zijn verschillende tools uitgevonden om het kitten gemakkelijker te maken.
Kijkt u rustig naar de verschillende tools en wellicht zit er een tool voor u tussen.

kitbenodigdhedente gebruiken voor
multitoolVerwijderen van oude kitranden, openen van kitspuiten, afwerken van kitranden
kitspuitVasthouden van kitspuiten
reserve spuitmondjesVervangen van verstopte kitmonden
siliconen removerVerwijderen van uitgeharde kit resten
siliconen primerPrimer voor betere hechting op metaal, kunststof en hout
voegen tapehulpmiddel voor een betere kitrand

Hopelijk heeft u er veel aan gehad en weet u nu welke lijm of kit u kunt kiezen in de bouwmarkt voor het afmaken van uw klus.
© 2014 - 2017 Sanderpeters, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tapijtlijm verwijderenTapijtlijm verwijderenHet verwijderen van tapijtlijm is een lastige, vervelende en meestal langdurige klus. Vooral lijmresten op een trap kunn…
Het aanbrengen en afhalen van nepwimpersHet aanbrengen en afhalen van nepwimpersHeb je korte wimpers? Dan kunnen nepwimpers een uitkomst voor je bieden. Nepwimpers namelijk zorgen voor een extra mooie…
Lijmwijzer Lijmen & LijmtipsLijmwijzer Lijmen & LijmtipsLijmwijzer en Lijmtips. Er zijn vele lijmsoorten zoals houtlijm, epoxy-lijm, contactlijm, lijmcement, 2 componentenlijm…
Eenvoudige houtverbindingen voor klussersDe tijd dat een klusser de techniek moest beheersen om op allerlei traditionele manieren houten onderdelen met elkaar te…
Beauty: verzorging beschadigde nagelsVerzorgde nagels ziet er altijd beter uit dat afgekloven, ingescheurde, gerafelde nagels. Toch is de schaar niet altijd…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kit_%28afdichting%29
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijm
  • http://www.bison.nl/nl-nl/producten/
  • http://www.pattex.nl/dhz/producten.html

Reageer op het artikel "De verschillende lijm- en kitsoorten"

Reacties

Louk Peters, 23-09-2017 19:40 #16
Ik wil een plástic (eivormige) zwembadfilter die uit twee delen bestaat lijmen, zodat deze weer onder enige druk kan functioneren en het zwembadwater reinigt. Wie weet met welke lijm?
Inhoud vd bak 750cc.

Ton de Gee, 13-09-2017 14:28 #15
Ik wil op het dak van mijn camper de metalen naden afdichten. Welke kit kan ik het beste gebruiken

Ad, 20-06-2017 11:49 #14
Heb een gat van ongeveer 1x1 cm. in dubbelwandige polycarbonaat dakplaat- (vuurwerkresultaat)-. is dit te herstellen met lijm of kit en zo ja welke? Reactie infoteur, 03-07-2017
Goedemorgen,
Dit kan onder andere worden opgelost door een stukje plexiglas erop te lijmen met poymaxlijm.
Het gat vullen zal wat lastiger zijn aangezien het dubbelwandig is.

Joshua, 27-04-2017 14:45 #13
Wat zijn de verschillende krachten op lijmverbindingen? En welke lijm moet je gebruiken voor het lijmen van isolatieplaten en dakbedekkingen? Reactie infoteur, 03-07-2017
Er zijn vele verschillende soorten krachten mogelijk met lijm. Dat ligt helemaal aan de te maken verbinding. Welke lijm het meest geschikt is ligt helemaal aan de soort isolatie. Dakbedekking wordt over het algemeen gelijmd met daklijm.

Daphne, 07-03-2017 09:42 #12
Hallo, ik wil een koperstrip aanbrengen op de houten plank om mijn verhoogde moestuinbed in de tuin en om de stam van de fruitbomen. Dit zou slakken weren. Er zijn speciale maar dure koperstrips hiervoor te koop. Bij de bouwmarkten is ook kopertape te koop met acryllijm. Zal dit buiten blijven plakken? En is het weerbestendig? Dank voor de hulp!

Pierre, 01-03-2017 06:40 #11
Hallo, welke kit kan ik het beste gebruiken om de achterlichtunits van mijn auto te kitten en dus lekkagevrij te krijgen?
Groet, p

Ruud, 28-12-2016 23:18 #10
Welke kit eo moet ik gebruiken bij een werkende open naad tussen gipsplaten en eiken balken de balken zijn 200x300 mm. De naad circa 10 mm. Tussenliggende plafonds zijn wit spuitpoets.
Wat moet ik gebruiken?

Arie, 19-11-2016 11:27 #9
Ik moet een hardstenen rand om de vijver heen monteren gedeeltelijk op rubber en op hout waarmee de hoogte verschillen worden weggewerkt, welke lijm zou ik moeten gebruiken?
Gaarne uw advies.
Met vriendelijk groet.,

A.J. Westmaas

Joh No Faassen, 23-10-2016 21:28 #8
Goede avondag,
Had graag jullie advies voor lijm verbinding tussen eiken hout en staal. Wij hebben voor eikenhouten trap een smeedijzerentrapleuning laten maken. Er zit een gat van categorie 14/15 mm in trap kolom waar een draadstang van 12 mm in verlijmd/vastgezet moet worden.
Heb dit in eerste instantie geprobeerd met konstruktielijm maar dit werkt niet. Lijm moet opvullen en verbinding moet muurvast komen. Graag jullie advies welke lijm ik hier het best voor kan gebruiken.
Mvg John

Mark, 06-10-2016 20:32 #7
Goedeavond,

We hebben 2 gemetselde plantenbakken. De binnenkant is afgewerkt met vorstvaste tegellijm en erna met teer ingesmeerd. Dit hebben we gedaan om geen vocht van de buitenkant te krijgen. Echter binnen in de plantenbakken zit stroom voor lampen stopcontacten etc etc. Graag wil ik de stroomdozen, lampen en leidingen vastlijmen zodat deze niet meer los kunnen laten. Tevens graag advies voor de beste kit voor het dichten van gaat gaatjes, openingen en sleuven.

Dit is allemaal voor binnen in de plantenbak waar continu water in loopt en ook soms erg veel vocht vast houdt.

Graag uw professionele advies wat ik nodig heb.

Mvg,

Mark

Nelis Philippe, 29-03-2016 22:04 #6
Een zandstenen gekapt beeld van 1m hoog, ongeveer 30 kg, is gevallen en middendoor gebroken: met welk materiaal wordt dit best aan elkaar gelijmd?

Segeren, 24-03-2016 09:09 #5
Geachte mevrouw / heer,

Zou u mij kunnen vertellen wat ik moet gebruiken om een messing afvoer te lijmen in een Belgisch hardstenen wasbak zonder dat het messing aangetast wordt en dat het toch een goede waterdichte afsluiting heeft.

Met vriendelijke groet,

Segeren Bouw

B. Admiraal, 31-12-2015 17:07 #4
Ik heb pp wc afvoerbuis in een pvc buis. Een rubberen manchet kan niet. Nu het ik de pp buis in de pvc aansluiting gestoken en wil deze aan de bovenzijde voor de zekerheid afritten. Welke kit kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Anwar, 11-11-2015 21:09 #3
Ik wil mijn woning van buiten isoleren en wil tempexplaten gebruiken. Ik ben bezig te bouwen met betonblokken en dan isoleren met tempexplaat. Mijn vraag is; Kan ik als bindmiddel tussen tempexplaat en betonblokken gewone cementmortel gebruiken en is de hechting tussen tempexplaat en de mortel goed of moet ik iets anders gebruiken?

Paul Huisman, 03-09-2015 14:12 #2
Geachte heer/mevrouw,
Hoe kan ik mijn marmeren tafelblad op de gietijzeren poot bevestigen? Bestaat hier een speciale lijm voor? Vriendelijk groetend en in afwachting van uw antwoord,
Paul Huisman

Joop Hoogland, 25-08-2015 22:22 #1
Geachte heer/mevrouw,

Het plastic van het paneeldeurtje van de vaatwasser laat los van de MDF-plaat. Volgens mij is het een hard soort plastic.

Welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Met vriendelijke groeten,

Joop Hoogland.

Infoteur: Sanderpeters
Gepubliceerd: 24-02-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 16
Schrijf mee!