InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Deurkruk vervangen

Deurkruk vervangen

Deurkrukken kun je vervangen vanwege beschadigingen of omdat je gewoon eens iets nieuws wilt. Met wat klein gereedschap kun je vrij eenvoudig zelf het deurbeslag vervangen. Soms zitten de schroefjes muurvast. Dit is simpel te verhelpen door er een tik met de hamer op te geven. Ook gaten in een nieuwe deur maken is een niet te moeilijke klus.

Deurklink vervangen

Om verschillende redenen zou je een deurkruk kunnen vervangen. Deurklinken of deurkrukken kunnen slijten. Na verloop van tijd ontstaan er gebruikssporen, zoals krasjes en deukjes. Ook het uiterlijk van een bepaalde deurkruk kan verouderen ten opzichte van de rest van het interieur. Allemaal redenen om een deurkruk te gaan vervangen. De keuze in deurkrukken is enorm. Kijk daarom eerst goed rond om een indruk te krijgen van de verschillende mogelijkheden. Je kunt hiervoor bij diverse webshops terecht, maar ook in bijvoorbeeld bouwmarkten. Ook zijn er winkels die gespecialiseerd zijn in deurbeslag.

Welk type deurbeslag heb ik nodig?

Bij het vervangen van deurbeslag ben je min of meer gebonden aan de afmetingen van de gaten die al in de deur zijn aangebracht. Als je de hele deur wilt vervangen kun je in principe ieder beslag kiezen omdat er nog geen gaten in de deur zitten. Meet daarom de hart op hart afstand (dat is het midden van het gat) tussen het gat van de deurkruk en slotgat. Dit kan nadat je het deurbeslag hebt verwijderd. Deze afmeting is van belang voor de keuze van de schilden als je aan beide zijden van de deur één lang schild wilt hebben. Je kunt ook voor de deurkruk en het slot twee aparte schildjes, ook wel rozetten genoemd, nemen. Bij dit laatste is de hart op hart afstand tussen beide gaten niet van belang.

Deurkruk wil niet los

Tijdens het verwijderen van de deurkruk loop je soms tegen het probleem aan dat de schroefjes niet goed los willen. Vooral bij ouder deurbeslag komt dit vaker voor. De schroefjes zijn vaak gemakkelijk te beschadigen waardoor tijdens het losdraaien een grote kans bestaat op beschadiging van de schroefkop. Het gevolg is dat je dan het schroefje er niet meer uit kan krijgen. Om dit te voorkomen kun je zachtjes met een hamer op het schroefje slaan. Door de schok van de hamerslag komt het schroefje iets losser te zitten waardoor losdraaien vaak wel lukt. Wees hier vooral bij ouder deurbeslag alert op om grotere problemen te voorkomen.

Gaten in de deur maken

Heb je een nieuwe deur gekocht waar nog geen gaten in zitten, dan kun je deze er zelf gemakkelijk in maken. Het is daarbij heel belangrijk dat je de positie van de gaten zeer goed afmeet op de deur. Houd daarbij ook rekening met het insteekslot. De gaten kun je met een houtboor in de deur maken. Een boor van achttien millimeter is vaak voldoende voor de meeste standaard deurklinken. Voordat je gaat boren verwijder je uiteraard eerst het insteekslot.

Als de gaten in de deur zitten kun je met fijn schuurpapier alle uitstekende houten delen glad maken. Maak het gat voor het insteekslot ook schoon, zodat het slot er weer goed in past. Daarna kun je het deurbeslag op de deur zetten. Begin met de eventuele sloten, bijvoorbeeld een cilinderslot of een badkamer/toilet slot. Daarna zet je de schilden of rozetten erop. Als laatste kan dan de deurkruk erop en kunnen de schroefjes erin. Klaar is het vervangen van de deurkruk!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Deurkruk vervangen"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 28-03-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!