Ontstoppen van afvoerleidingen wc, douche, wastafel

Ontstoppen van afvoerleidingen wc, douche, wastafel Niks vervelender dan een wc, douche of wastafel die verstopt is. Water dat niet meer weg kan en geurtjes die terug omhoog komen uit de afvoerleidingen. Wanneer de verstopping niet te diep zit, is het misschien nog mogelijk deze te verwijderen door een ontstopper, ontstoppingsveer of door het gebruik van chemische producten. Toch is het belangrijk gewoon de verstoppingen te voorkomen door het juiste onderhoud. De meest optredende storingen en mankementen in een afvoerleidingsstelsel zijn de verstoppingen. Een verstopping in de afvoer van een wastafel of gootsteen is doorgaans makkelijk te verhelpen door de sifon los te draaien en schoon te maken. Heel anders ligt het met verstoppingen die dieper verstopt zijn in de afvoerleidingen, vooral wanneer deze verstoppingen zich waarschijnlijk voordoet bij een bocht of vernauwing.

Ontstoppen van afvoerleidingen

Een van de meest gebruikte manieren om een afvoer terug open te maken is met wel al oude bekende ontstopper. Deze gaat functioneren als een vacuümtrekker wanneer de, wasbak, douche of badkuip in wat laag water staat.

Door met deze ontstopper over het afvoergat te drukken, ontstaat er een overdruk in de leidingen waardoor je de ontstopper zich als het ware voelt vastzuigen. Blijf deze op en neer drukken en haal deze na enige tijd met kracht omhoog. Wanneer het water wegloopt zal de verstopping weg zijn, doet dat het niet dan kan het zijn dat de ontstopper niet genoeg vacuüm getrokken wordt. Zorg ervoor dat er geen lucht kan ontsnappen langs de ontstopper door.

De spiraalveer

Wanneer de verstopping hardnekkig is, of bij een verstopping van het toilet, bestaat er een spiraalveer dat te vinden is bij de lokale doe-het-zelver. Een spiraalveer is een lange draadstang met een veer van voor en een handvat vanachter om aan te draaien. Je bevestigt de spiraalveer in de afvoer waarna je draait aan het handvat zodat de veer zowaar de verstopping doorboort. Als je de uitvoering goed gedaan hebt, kan je de verstopping gedeeltelijk of volledig aan de veer hebben hangen. Controleer als het water op een normale manier kan weglopen, doet het dit niet of niet volledig zoals het moet, dan zal je de handeling nog eens enkele keren moeten uitvoeren.

De verstopping verwijderen met producten

Wanneer bovenstaande manieren niet lukt, dan blijft de zogenaamde 'verbranding' van de verstopping over. Bij de lokale drogist bestaan er speciale producten die je samen met kokend water in de afvoer zult moeten gieten om een verstopping te doen verdwijnen. Let wel op dat sommige producten agressieve bijtende stoffen bevatten die de pvc-afvoerleidingen kunnen aantasten. Gooi dit dus nooit puur in de leidingen en spoel dikwijls na met schoon water.

Verstoppingen voorkomen

  • Let op met haar en zeepresten: dit zijn belangrijke boosdoeners bij verstoppingen. Gebruik altijd een afvoerfilter om restjes tegen te houden. Maak deze ook regelmatig proper.
  • Giet geen vet in de afvoer: Wanneer je klaar bent koken kunnen hier veel vetresten in zitten die kunnen uitharden in de leidingen.
  • Gooi geen babydoekjes, tampons of andere producten die niet afbreken in het water door de toilet. Deze blijven vaak zitten in de leidingen en zijn zeer moeilijk te verwijderen.
  • Giet af en toe eens kokend water met afwasmiddel in door de afvoerleidingen. Afwasmiddel is vettig en helpt alles losser te maken wat in de leidingen zit.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ontstoppen van afvoerleidingen wc, douche, wastafel"

Reactie

Dominic Ven, 28-02-2015 10:24 #1
Ik heb regelmatig last van een verstopte afvoerleiding van mijn toilet. Ik ben deze al regelmatig met een rioolrat (lees hoge druk) te lijf gegaan. Al vier maal dit jaar ongeveer elke veertien dagen. Het probleem is een soort versteende stoelgang die zich heeft vastgezet in de afvoer. Deze houd dan de rest tegen en verstopt zo de buis. Gisteren kwamen er nog stukken (precies boomschors) los uit de afvoer.Wat kan ik hier aan doen en hoe? Ik wil het wel proberen zelf op te lossen.

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 27-08-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!